ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
جزئیات ماموریت مخفی 48 ساعته مشاور امنیت ملی امارات در تهران

جزئیات ماموریت مخفی 48 ساعته مشاور امنیت ملی امارات در تهران

خبرگزاری تابناک
یک منبع آگاه ارشد اطلاعاتی به نشریه «میدل ایست آی» اظهار کرده که طحنون بن زاید ، مشاور امنیت ملی امارات و برادر کوچکتر ولیعهد این کشور، طی یك مأموریت مخفی با هدف کاهش تنش و بحران در خلیج فارس 48 ساعت را در تهران گذرانده است.
بین الملل
شناسه خبر : 929884
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵:۰۳
۷

یک منبع آگاه ارشد اطلاعاتی به نشریه «میدل ایست آی» اظهار کرده که طحنون بن زاید ، مشاور امنیت ملی امارات و برادر کوچکتر ولیعهد این کشور، طی یك مأموریت مخفی با هدف کاهش تنش و بحران در خلیج فارس 48 ساعت را در تهران گذرانده است.

به گزارش «تابناک» نشریه میدل ایست آی با اشاره به این مطلب بیان کرده که مأموریت مخفی طحنون در تهران سطح بالاترین ملاقات بین دو مقامات طرف از زمان وقوع تنش و بحران است.

این ملاقات در حالی صورت گرفته است که نشانه های متعددی وجود دارد که امارات متحده عربی پس از حمله به چهار کشتی در مجاورت بندر فجیره در امارات که در سال جاری رخ داد، رویکرد مستقل و نرمی در قبال تهران اتخاذ کرده است.

نشریه میدل ایست آی با دفتر رسانه ای سفارت امارات متحده عربی در لندن تماس گرفته تا از جزئیات این ملاقات اطلاعات کسب کند اما تا زمان انتشار خبر پاسخی دریافت نکرده است.

اگرچه دریاسالار مایکل گیلدای، یکی از فرماندهان ستاد مشترک ارتش آمریكا گفت كه نهادهای اطلاعاتی آمریكا به این نتیجه رسیده اند كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «مستقیماً مسئول» این حملات بوده است، اما امارات متحده عربی هیچ گاه انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه نرفت.

در عوض امارات، افسران نیروی دریایی خود را برای دیدار با همتایان ایرانی به تهران اعزام کرد، و البته این ملاقاتی بود که به شکل رسمی اعلام شد. برخلاف ماموریت این آخر هفته که مخفی نگه داشته شده است.

همچنین هنگامی که انگلیس، آلمان و فرانسه تلاش کردند تا با تلاشهای ایالات متحده برای افزایش درگیری نظامی در خلیج فارس مقابله کنند، انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی از تلاش های دیپلماتیک آنها تمجید کرد.

قرقاش گفت: «امارات متحد عربی به هر ترتیب از درگیری با ایران جلوگیری کرده است. ما به تدابیر خود برای جلوگیری از افزایش تنش ها و کاهش پتانسیل درگیری ادامه خواهیم داد. در صورت لزوم آماده دفاع از خود هستیم، اما این دفاع همیشه متناسب، با قوه عقل سلیم و همراه با محدودیت خواهد بود. ما به دنبال یک مسیر عملگرایانه و دیپلماتیک برای کاهش تنش ها و ایجاد زمینه ای برای گفتگوهای معنی دار هستیم.»

این مأموریت مخفی همچنین در حالی صورت گرفته است که تلاش های  پشت صحنه برای ایجاد زمینه مذاکرات بین عربستان و ایران انجام می شود. سعودی ها از عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خواسته اند تا پیام هایی را به تهران منتقل کند.

میدل ایست آی در تاریخ 1 اکتبر ادعا کرده بود که عباس الحسناوی، یکی از مقامات دفتر نخست وزیری عراق، تأیید کرده که عبدالمهدی میان مقامات ریاض و تهران در حال میانجی گری است و شرایط هر یک از طرفین را برای مذاکره با دیگری ابلاغ کرده است.

از آن تاریخ به بعد، نخست وزیر پاکستان عمران خان نیز در این میانجی گری وارد شده و اخیرا در سفری به تهران با مقامات عالی ایران دیدار کرده است. وی قرار است همچنین سفری به ریاض پایتخت عربستان سعودی نیز داشته باشد.

دو مقام ارشد دولت پاکستان به رویترز تایید کرده اند که عمران خان پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از او درخواست کمک کرده، برای رفع تنش بین این دو رقیب منطقه ای به تهران سفر کرده است.

امارات اخیراً چندین نشانه و سیگنال از پیگیری مسیر مستقل خود در تعامل با ایران بروز داده است. به تازگی اعلام کرده که نیروهای خود را از یمن بیرون می کشد، و به طور علنی از جدایی طلبان جنوبی در بندر جنوبی عدن، که با اقدامات خود عملا این کشور را به دو بخش تقسیم کرده اند، حمایت کرده است.

شبه نظامیان یمنی مورد حمایت آنها از آن زمان با نیروهای وفادار به منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و در تبعید یمن برای کنترل منطقه جنوب می جنگند. به تازگی، حوثی ها و جدایی طلبان جنوبی تحت حمایت امارات در یک برنامه تبادل زندانییان با هم همکاری کردند که این امر هیچ گاه با نیروهای وفادار به هادی اتفاق نیفتاده است.

روز جمعه، پنتاگون اعلام کرد که حدود 2000 نیروی جدید به همراه اسکادرانهای جنگنده و پرسنل پدافند هوایی به عربستان سعودی اعزام خواهند شد. این دومین اقدام در افزایش نیرو در ارتباط با حملات اخیر به تأسیسات نفتی سعودی است. پنتاگون همچنین گفته که در حال ارسال دو باتری موشکی پاتریوت و یک سیستم دفاعی THAAD به عربستان است.

جاناتان هافمن سخنگوی پنتاگون طی بیانیه ای اعلام کرد: «در مجموع با احتساب سایر نیروهای اعزامی، این تصمیم شامل 3000 نیروی مضاعف است که در یک ماه گذشته حضور آنها در منطقه تمدید یا مجاز شده است.»

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد