ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
«کنکور» نظام آموزشی ما را به گروگان گرفته است

«کنکور» نظام آموزشی ما را به گروگان گرفته است

خبرگزاری ایلنا
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در انتخاب مدیران مدارس بیشتر دقت کنیم، گفت: اگر مدیران مدارس به درستی انتخاب شوند هدف‌های ما به راحتی تحقق پیدا می‌کند. مدیر دانا کلید موفقیت‌های ما است.
ورزشی
شناسه خبر : 812494
شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵:۱۹
۱۹

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در انتخاب مدیران مدارس بیشتر دقت کنیم، گفت: اگر مدیران مدارس به درستی انتخاب شوند هدف‌های ما به راحتی تحقق پیدا می‌کند. مدیر دانا کلید موفقیت‌های ما است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری محسن حاجی میرزایی وزیر محترم آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در دبیرستان شهدای هفتم تیر برگزار شد. 

 وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این برنامه عنوان کرد: در ابتدا از انتخاب رئیس جمهور و رای اعتماد نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم. خوشبختانه موضوع تعلیم و تربیت در حوزه حساسیت‌های مقام معظم رهبری رئیس محترم جمهور، دولت، مجلس شورای اسلامی، مراجع تقلید، حوزه‌ها و دانشگاه قرار دارد و این یک فرصت بسیار بزرگ برای نظام تعلیم و تربیت است تا اهداف خود را پیش ببرد. در ابتدا قصد دارم برنامه‌های خود را برای سال تحصیلی جدید بیان کنم. سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است. این سند با استفاده از دانش متخصصین صاحب‌نظران دانشگاهی و ارزیابی تجربه‌های گذشته تعلیم و تربیت جمع آوری شده است. 

وی افزود: راه برای این سند در نظام گسترده آموزش و پرورش و با علم به مسائل و مشکلاتی که در حال حاضر از آن رنج می‌بریم و بنیادی بودن تحولاتی که در سند تحول پیش‌بینی شده و نیازمند تغییرات جدی است از این رو  ما  ناگزیریم  اولویت‌ها را شناسایی و مشخص کنیم که از چه نقطه‌ای می‌خواهیم آغاز کنیم و پیشران ما و گرانیگاه فعالیت‌های ما برای شروع این تحولات کجاست؟ ما در دو سال آینده ۸ محور را در دستور کار قرار دادیم و تمام تلاشمان را متمرکز می‌کنیم تا این هشت محور را تقدیم جامعه ایرانی کنیم. همچنین ریل گذاری لازم برای ایجاد این تحولات پیش بینی شده است. 

حاجی میرزایی ادامه داد: محور اول که در برنامه‌های من پیش‌بینی شده تربیت چند ساحتی است. تربیت در سند تحول بنیادین تربیت در چند ساحت پیش بینی شده، زیرا شخصیت آدمی در چند ساحت شکل گرفته است. اگر ما ماموریت‌مان را آماده کردن انسانها برای یک زندگی عزتمند و مشارکت در پیشرفت و تعالی جامعه بدانیم، اگر رسالت و ماموریت آموزش و پرورش را مسئولیت پذیری نسل نو بدانیم و ایمن کردن آنها از احساس سرخوردگی، استیصال، درماندگی و انفعال بدانیم و اگر به دنبال این هستیم که مجال کافی برای بروز خلاقیت، نوآوری و پژوهش و پرسشگری را توسعه دهیم نیازمند این هستیم که از تعلیم و تربیت که بر حافظه محوری و انباشت حافظه پایه گذاری شده به سمت تعلیم و تربیت چند ساحتی انتقال پیدا کنیم. همچنین تحقق این هدف نیازمند مشارکت همه جامعه است. 

وزیر آموزش و پرورش اذعان داشت: ساحت‌های شش‌گانه قانونی در نظر گرفته شده که طبق فرد باید به مهارت‌های برسد. ارزیابی‌های کنونی در آموزش و پرورش و سازمان سنجش می‌تواند تنها بخشی از توانایی‌های دانش‌آموزان را ارزیابی کند شاید یکی از کاستی‌هایی که نظام تعلیم و تربیت ما از آن رنج می‌برد ارزشیابی‌ها و سنجش‌هایی محدود به تک ساحتی است بنابراین ضرورت دارد در شیوه سنجش و ارزیابی دانش آموزان توجه شود. پدیده کنکور تمام نظام آموزشی ما را به گروگان گرفته است و در آن یک بعد آموزشی توجه می شود. 

وی با اشاره به محور دوم گفت: استقرار زیرنظام‌های سند تحول بنیادین برای ما بسیار حائز اهمیت است.هر یک از زیر نظام‌ها مسئول مورد نظر خاص خود را دارد و شورای هماهنگی زیر نظام‌ها با مسئولیت و تحت نظر خودم به طور مرتب تشکیل خواهم داد و بر آن نظارت خواهم کرد. همچنین در این راستا مبنای ارزیابی ما از مدیران کل آموزش و پرورش نیز در نظر خواهیم گرفت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محوریت سوم تقویت نهاد در مدرسه است، گفت: مدرسه به عنوان اصلی‌ترین کانون  آموزشی و محور تحول جامعه است. ما باید اختیار مدارس را افزایش دهیم و مدیران مدارس را توانمند کنیم. ما باید ظرفیت آنها را برای پذیرش نقش‌های متنوع که در برنامه‌های چند ساحتی برای آنها در نظر گرفته شده است را افزایش دهیم. ما باید تنوع محیط‌های یادگیری را بپذیریم. مدرسه، راهروها، کلاس‌ها، حیاط مدرسه و همه اینها بخشی از فرآیند یادگیری است که بایستی سنجیده و درست مدیریت شود.

او ادامه داد: وقتی ما ایده مدرسه بدون دیوار را مطرح کردیم به دنبال رابطه میان مدرسه، جامعه و خانواده بوده‌ایم. اگر مدرسه کانون یادگیری است خانواده هم کانون یادگیری است. همچنین اجرای طرح بوم طرح ویژه مدارس است که اختیاراتی را به مدارس ابتدایی و متوسطه اول اعطا کرده است که بتوانند هفته‌ای دو ساعت از برنامه‌های درسی خودش را خودشان طراحی کنند. این برنامه نیز به شکل آزمایشی در حال اجرا است امیدواریم این طرح با قابلیت کافی و رعایت استانداردهای لازم انجام شود. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما باید در انتخاب مدیران مدارس بیشتر دقت کنیم، گفت: اگر مدیران مدارس به درستی انتخاب شوند هدف‌های ما به راحتی تحقق پیدا می‌کند، مدیر دانا کلید موفقیت‌های ما است.  همان طور که می‌دانید بحث مدیریت یکی از چالش های کشور است و چالش آموزش و پرورش نیز بحث مدیریت است. بنابراین مدیران موفق هستند که می‌توانند تحولات درست را ایجاد کند و سند تحول بستگی به وجود مدیران موفق و دانا دارد. مدیریت در آموزش و پرورش یک مدیریت کاملا پیچیده است ما ۱۰۰ سال است که به موضوع معلم و تربیت معلم فکر کردیم، محتوا ایجاد کردیم، مرکز ایجاد کردیم، دانشگاه ایجاد کردیم و امروز زمانی است که باید برای تربیت مدیران آموزشگاهی نیز تلاش کنیم. احراز صلاحیت مدیران یک اصل مهم است، باید مشخص شود که این مدیران صلاحیت دارند یا نه و بعد فرزندانمان را در اختیار آنها قرار دهیم. 

بسیار مشتاق هستم که برای معلمین کانون خاص داشته باشیم

 وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: محور پنجم ارتقاء جایگاه معلم است، معلم در جامعه ما همیشه جزو گروه‌های مرجع بوده و همیشه معلمان مورد اعتماد جامعه بوده‌اند. ما همه کاستی‌ها را می‌توانیم در پرتو یک معلم اندیشمند جبران کنیم. معلم در آموزش و پرورش یک کارمند نیست که بخواهیم با او مانند کارمندها رفتار کنیم. معلم یک مربی است بنابراین جایگاه رفیع و بالایی دارد و بسیار مشتاق هستم که برای معلمان کانون خاص داشته باشیم آنگاه به معلم نگاهی جز کارمند اعمال خواهد شد. در بحث رفاهی اولویت را به معلمین خواهیم داد و بیمه معلمین را به طور جدی دنبال می‌کنیم. آموزش و پرورش و شرکت‌های بیمه‌گر همواره با هم در تعارض و  مشکل بوده‌اند و من در صدد آن هستم شرایط مناسب‌تری را  برای بیمه معلمان فراهم کنم.

دسترسی به کیفیت آموزش  و اصل آموزش حق هر دانش‌آموزی است 

او با اشاره به محور ششم برنامه‌های خود گفت: محور ششم برای ما اجرای عدالت آموزشی است.   دسترسی به کیفیت آموزش  و اصل آموزش حق هر دانش‌آموزی است. سال گذشته ۱۱ استان برخوردار ی بهتری نسبت به آموزش داشته‌اند اولویت ما توسعه مدارس دولتی است از این رو سعی داریم با تخصیص منابع، مدارسی که متوسط هستند را به سطوح بالاتر و مدارسی که سطح پایین‌تری دارند به سطح متوسط برسانیم. 

خیرین مدرسه ساز یکی از شرکای مهم آموزشی هستند

او افزود: مشارکت همه عناصر سهیم در آموزش و پرورش محور هفتم برنامه‌های ماست. شوراها یکی از ارکان مهم مشارکت های آموزشی هستند تا ظرفیت‌های محلی، اختیارات محلی، منابع محلی و نیازهای محلی را ذکر کنند. خیرین مدرسه ساز یکی از شرکای مهم آموزشی هستند همچنین تلاش کنیم سهم دولت را به همت خیرین نسبت به سال گذشته افزایش دهیم.  خیرین هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعهدات کردند و دولت هم تا همین اندازه تعهد می‌کند. انجمن اولیا و مربیان نیز نیازمند روش‌های نوپدید و خلاقانه است که باید در دستور کار قرار بگیرد. 

اقتصاد آموزش و پرورش حال خوبی ندارد

حاجی میرزایی در خصوص محور هشتم گفت:  اقتصاد آموزش و پرورش حال خوبی ندارد. اقتصاد آموزش و پرورش نیاز به توجه جدی دارد. شاید در دهه‌های گذشته کمتر اقتصاددان ها با نظام آموزش و پرورش ارتباط برقرار کردند از این‌رو تاکید داریم که این مسئله در دستور کار قرار بگیرد. صندوق ذخیره فرهنگیان نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد من از جناب آقای طیب‌نیا درخواست دارم در این خصوص به ما کمک کنند تا ساختار اقتصادی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار بگیرد و یک کمیته اقتصادی برای کمک به آموزش و پرورش به ریاست آقای طیب نیا تشکیل شود.

چاپ ۱۴۲ میلیون کتاب درسی برای سال تحصیلی ۹۸_۹۹

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما در آستانه اول مهر هستیم و از همه تشکر می‌کنم و می‌دانم که همه روزهای سخت و پرکاری را پشت سر گذاشته‌اند گفت:  طبق اطمینانی که به من واگذار شده است امیدواریم دانش آموزان بدون دغدغه کار خود را شروع کنند و نتیجه این تلاش‌ها ثبت‌نام ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز است و امسال ۹۸ درصد لازم التحصیل‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرند. ما۴۸۰  هزار دانش‌آموز اتباع داریم که نشانه تعهد ما برای فرصت‌های یادگیری برای افراد است. امسال  ۵۷۰ کلاس فعال‌می‌شود و ۱۱۰ واحد آموزشی که ۴۰ عدد آنها مدارسی  هستند که کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند افتتاح می‌شوند. 

وی افزود: ۵۱ درصد از مدارس ما در مناطق روستایی در حالی فعالیت می‌کنند  که ۲۰ درصد دانش‌آموزان ما در مناطق روستایی هستند و این نشان می‌دهد که آموزش و پرورش توجه زیادی به مناطق محروم دارد. امسال ۱۴۲ میلیون کتاب چاپ و توزیع شده که این کتاب ها با ۷۰ درصد یارانه در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. همچنین ۳۲ میلیارد تومان هم برای مناطق محروم گذاشته شده که دانش‌آموزان آنها امکان دسترسی به کتاب‌های آموزشی را ندارند.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد