ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
گلایه فعالان گردشگری در WTO/جوجه کباب در غار نمک!

گلایه فعالان گردشگری در WTO/جوجه کباب در غار نمک!

خبرگزاری مهر
انتصاب اعضای شورای عالی میراث فرهنگی، گلایه فعالان از وزارت میراث فرهنگی و حضور گردشگران نامتعارف در غار نمک از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
گردشگری
شناسه خبر : 0
جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴:۲۳
۴۱

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته با توجه به فرارسیدن هفته گردشگری اجلاس UNWTO در شهر سنت پترزبورگ روسیه برگزار شد اما هیچ یک از نمایندگان دولت  ایران در این برنامه حضور نداشت و عملا صندلی ایران خالی ماند. هر چند که برخی از سازمانهای و شرکت های گردشگری فعال به این برنامه رفتند اما همچنان جای ایران خالی بود. در باره علت عدم حضور ، معاون گردشگری توضیح داده که چون این ایام با روزهای عاشورا و تاسوعا هم زمان شده بود نتوانستیم به این سفر برویم حال اینکه بسیاری از فعالان گردشگری به این اقدام اعتراض کردند و گفتند که معمولا در اجلاس های سازمان جهانی گردشگری اتفاقات مهمی می افتد اما ایران از آن جا می ماند. 

انتقاد از وزارت خانه جدید

یکی از فعالان گردشگری گفته بود: در این اجلاس روی موضوعاتی مانند هوشمندسازی، آموزش، نقش زنان، حاشیه نشینی در کشورها، توسعه پایدار و گردشگری روستایی و بسیاری دیگر از موضوعات تاکید و آموزش داده شد حتی گفتند که در جهان روی بوم گردی کار می شود اما این بوم گردی ها از مسیر اصلی خود منحرف شده است به واقع باید روستایی ها بتوانند خودشان برای گردشگری و توسعه پایدار منطقه ای که زندگی می کنند فعالیت کنند اما اکنون مشاهده می شود افرادی خارج از آن روستا و منطقه ورود می کنند. اما ایران در این اجلاس حضور نداشت تا در زمانی که از گردشگری پایدار صحبت میشد یا وقتی از نو آوری و بهینه سازی حرف زده شد یا در زمان رای گیری ها و تصمیم سازی ها نقشی نداشته باشیم. نرفتیم تا وقتی از آموزش در بخش گردشگری و برنامه کمک های مالی و معنوی صحبت میشد حضور نداشته باشیم ما همین جا ماندیم تا وقت بیشتری داشته باشیم که قوانین و بخشنامه های وضع کنیم تا سمن های بخش خصوصی را با هم مشغول کنیم.

پذیرش ۵ عضو جدید ایران در UNWTO

با این وجود اما به منظور تسهیل روند پذیرش ۵ عضو جدید کشورمان در مجموعه اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، تعداد این اعضا به ۱۸ عضو افزایش یافت.  پنج عضو وابسته جدید عبارتند از "منطقه آزاد اقتصادی ارس"، "منطقه آزاد تجاری قشم"، "شرکت اراضی عباس آباد"، "مجموعه تفریحی – ورزشی تله کابین توچال" و  یک دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری.

حکم انتصاب برای سه عضو شورای میراث

در این هفته همچنین رئیس‌جمهور سه عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری را منصوب کرد.در این حکم «سید محمدصادق خرازی، محمدحسین ایمانی خوشخو و غلامحسین شافعی» را به عضویت «شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری» منصوب شدند.

همکاری ایران و اتریش

معاون فرهنگی سفارت اتریش گفت: تبادل اساتید و گردشگر در زمره بخش‌هایی است که تحریم‌ها نمی توانند آن را تحت تاثیر قرار دهند و ما هیچ مشکلی در این حوزه نداریم.

 الکساندر ریگر، معاون فرهنگی سفارت اتریش در تهران، در نشست خبری سمپوزیوم بین المللی گردشگری پایدار با محوریت طبیعت گردی گفت:  اتریش تا چهل سال پیش در حوزه طبیعت‌گردی به خصوص گردشگری زمستان اشتباهات زیادی را مرتکب شد چنانکه به دلیل تعداد زیاد گردشگران آسیب‌های فرهنگی و محیط زیستی متعددی را متحمل شدیم اما سعی کردیم این امر را کنترل کنیم چرا که شاهد آلوده شدن منابع آبی در مناطق کوهستانی اتریش بودیم و بنابراین در صدد کنترل تعداد گردشگران و سطح کیفی حضور آنها بر آمدیم.

ریگر یادآور شد: سال گذشته اولین نمایشگاه اتریش در سمپوزیوم دماوند برگزار شد.  یکی از بزرگترین باشگاه‌های کوهنوردی اتریش در این نمایشگاه به همراه فعالان حوزه گردشگری اتریش حضور یافت. آنجا به این مهم پی بردیم که می‌توانیم در حوزه گردشگری ورود کنیم. با توجه به آنکه اتریش و ایران در حوزه گردشگری تشابهات زیادی دارند و اتریش در دو حوزه گردشگری فرهنگی و طبیعت‌گردی پیش‌رو است، ایران نیز می‌تواند در حوزه طبیعت‌گردی از تجربیات اتریش بهره‌مند شود.

پلمپ فروشگاه صنایع دستی

در این هفته همچنین خبر رسید که واحد تولید صنایع دستی هنرمندان کانون سندروم داون و بافت پارچه سنتی در میدان فردوسی پلمپ شد.

سرای هنر مجتمع فردوسی تیر ماه به منظور نمایش، تولید و فروش صنایع دستی و ایجاد کارگاه توسط مسئولان سازمان میراث فرهنگی وقت و معاون صنایع دستی کشور افتتاح شده بود، تا کنون نیز میزبان جمعی از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی بوده است که در همین مکان صنایع دستی خود را تولید کرده و به دست فروشنده می رساندند. اما هنوز مجوزی برای فعالیت آنها از سوی هیچ اتحادیه و یا معاونت صنایع دستی به آنها داده نشده بود  تا اینکه این هفته اداره اماکن اقدام به پلمپ دو واحد از جمله واحد مربوط به تولید پارچه و دیگری متعلق به هنرمندان کانون سندروم داون کرد. 

این پلمپ بنا به درخواست اتحادیه ای صنفی به نام صنایع دستی و اشیای عتیقه انجام گرفته است که در نامه اخطار آن اتحادیه به یکی از این واحدها نوشته شده « بدون داشتن پروانه در رشته های شغلی این اتحادیه فعالیت شده است از این رو در اجرای ماده ۲۷ قانون نظام صنفقی ضمن ابلاغ مراتب با مراجعه به اتحادیه به منظور کسب پروانه اقدام شود در غیر این صورت پس از انقضای مهلت نسبت به تعطیل و پلمپ آن واحد از طریق معاونت نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران اقدام خواهد شد.»

زیر سقف معدن نمک جوجه کباب می کنند!

معدن نمکی درخشان در گرمسار که خبرگزاری مهر از آن به عنوان جاذبه گردشگری خطرناک نام برده بود حالا به محل کباب جوجه در کنار شنا در دریاچه شور تبدیل شده است!

 سال۹۴ خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت که این معدن نمک اگر چه متروک شده و داخل آن دریاچه ای طبیعی از نمک ایجاد شده است اما کارگران آن محدوده و اهالی عنوان میکنند هر از گاهی قندیل های نمک به دلیل سست شدن حاصل از برداشت در سالهای قبل ریزش می کند به همین دلیل توصیه نمی شود مردم و گردشگران به این مکان بروند . اما حالا بعد از گذشت چند سال نه تنها اقدامی برای آن نشده بلکه به تعداد افرادی که به آنجا می روند نیز افزوده شده است به نحوی که اکنون درون این معاون یا غار نمکی بساط پیک نیک پهن کرده و غذا می برند و مدتی هم در دریاچه آن شنا میکنند غافل از اینکه هر لحظه ممکن است قندیل های آن ریزش کند کار به جایی رسیده که عده ای یخچال و باربیکیو هم برای کباب کردن جوجه و گوشت در آنجا مستقر کرده اند و قلیان هم چاق می کنند.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد