ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
نیاز کشور به تولید سالانه ۶۰۰ هزار واحد مسکن / شهرک سازی، برنامه جدید وزارت راه

نیاز کشور به تولید سالانه ۶۰۰ هزار واحد مسکن / شهرک سازی، برنامه جدید وزارت راه

باشگاه خبرنگاران جوان
وزیر راه و شهرسازی گفت: سالانه نیاز به ساخت ۴۰۰ هزار مسکن شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی داریم.
اقتصادی
شناسه خبر : 7003955
سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱:۱۴
۹

به گزارش  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی در بیست و دومین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه جامعه مهندسی ما در این برهه زمانی نیاز به افزایش سطح اعتبار و اعتمادآفرینی روزافزون داریم گفت: به مهندسی به عنوان کسب و کار نباید نگاه کرد بلکه کشور نیاز به یک حرکت جهشی دارد تا در توسعه اقتصادی پیشرو باشد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی باید به یک سازمان معیار، پیشتاز و پیشرو تبدیل شود تا اعتماد به آن در همه بخش‌های دولتی و غیردولتی روزافزون باشد. سازمان خوددرگیر هیچگاه در مسیر رشد قرار نمی‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزآمد کردن قابلیت‌های مهندسی با استفاده از توانایی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سند ساختمان و تجاری سازی نوآوری‌های این شرکت‌ها اقدامی است که جامعه مهندسی به آن نیاز دارد.

اسلامی با تاکید بر اینکه روز‌های پر تنش نظام مهندسی پشت سر گذاشته شده و از سال جاری نباید در این سازمان تنش داشته باشیم، اظهار کرد: نظام مهندسی باید به پشتیبانی طرح‌های دولت و کمک به برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن بیاید تا رونق اقتصادی ایجاد کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی سالانه نیازمند احداث حداقل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی هستیم تا جامعه هدف بتواند به مسکن مورد نیاز دست یابد. از همه مهمتر باید شرایطی فراهم شود تا ساخت و ساز‌ها توسط عناصر دارای صلاحیت انجام شود.


بیشتر بخوانید: مکان یابی و تعیین تکلیف ۱۴۵ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی 


وی با اشاره به وجود خانه‌های خالی گفت: سوداگرانی که با هدف سودجویی وارد ساخت و ساز شده اند و نتیجه اقدامات آن‌ها وجود حجم زیاد خانه‌های است که به تله مالی برای اقتصاد کشور تبدیل شده است. در نظر داریم برای آن‌ها شرایط ساخت و ساز را سخت‌تر کنیم تا احداث مسکن به صورت شخصی ساز یا سفارشی ساز باشد.

اسلامی با تاکید بر اینکه التهابات بازار مسکن عمدتا خارج از حوزه مسکن بوده و از نرخ ارز تبعیت کرده است، ادامه داد:، اما رفع کمبود مسکن برای جامعه هدف که استطاعت خرید آن را داشته باشند و همچنین اجرای برنامه ملی تولید و عرضه مسکن که از سوی وزارت راه و شهرسازی تعریف شده می‌تواند به کاهش التهابات بازار مسکن کمک کند و جامعه مهندسی می‌تواند به صورت مشارکت در ساخت، در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، سرمایه گذاری کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شرایط عرضه زمین از سوی دولت برای سازنده سهل و آسان شده و همچنین پشتیبانی تسهیلاتی نیز برای وی فراهم شده است ضمن اینکه امکان ایجاد شهرک‌های مسکونی با تراکم پائین در حوزه کلانشهر‌ها فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در تهران و از دیگر کلانشهر‌ها نیروی کار در بخش ساختمان و تاسیسات عمدتا غیرایرانی است و از نیروی ماهر ایرانی تهی شده ایم، گفت: نیاز است تا در حوزه توسعه نیروی کار ماهر و تربیت آن اقدام عاجل انجام شود.

اسلامی ادامه داد: مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با همکاری معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای تدوین مقررات مورد نیاز برای توسعه بخش ساختمان، بکارگیری تکنولوژی روز، کاهش اتلاف انرژی و رونق تولید در تکالیف قانونی این وزارتخانه است، قدم‌هایی برداشته است.

وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از مسائل مهم امروز کشور را عدم کنترل شهرسازی عنوان کرد و افزود: متاسفانه علیرغم آنکه زمان زیادی در وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری برای بررسی و تصویب طرح‌های جامع شهر‌ها گذاشته می‌شود، اما این طرح‌ها اثربخش نیست و در عمل اتفاق دیگری می‌افتد. نتیجه آن گسترش بی رویه شهرها، ترافیک، آلودگی هوا و عوارض ناشی از بارگذاری‌های نامناسب است. صدور پروانه‌ها نیز گزینشی بوده و در ساخت و ساز شاهد ناهنجاری هستیم.

وی تصریح کرد: به زودی آئین نامه کنترل شهرسازی را تدوین کرده و بر روی فرایند صدور پروانه اثر خواهیم گذاشت. همچنین باید تکلیف لایحه درآمد پایداری شهرداری‌ها هر چه سریعتر تعیین شود تا درآمد و بودجه شهرداری‌ها از محل صدور پروانه‌های ساخت و ساز قطع شود.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد