ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
صادرات صنایع دستی از مرز ۶۰۰ میلیون دلار فراتر رفت

صادرات صنایع دستی از مرز ۶۰۰ میلیون دلار فراتر رفت

خبرگزاری مهر
قزوین- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: حجم صادرات صنایع دستی با همه محدودیت ها در سال گذشته از مرز ۶۰۰ میلیون دلار فراتر رفت.
گردشگری
شناسه خبر : 0
دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴:۱۸
۲۳

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور عصر دوشنبه پس از بازدید از سرای تاریخی سعدالسلطنه در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

مونسان در خصوص اهمیت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری اظهارداشت: یکی از کارکردهای مهم بخش گردشگری علاوه بر حوزه اجتماعی و فرهنگی کارکرد اقتصادی آن در بخش ایجاد شغل است که در این عرصه سرعت اشتغال آن ۲.۵ برابر حوزه صنعت و کشاورزی است که با کمترین سرمایه محقق می شود.

وی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی در سال گذشته موفق شد ۲۰۳ هزار شغل در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد کند که این موضوع بیانگر این است که گردشگری می تواند زمینه ایجاد شغل پایدار و کسب و کار کوچک را محقق کند.

معاون رئیس جمهور در خصوص اجرای پروژه های نیمه تمام در حوزه گردشگری تصریح کرد: بیش از ۲ هزار پروژه بزرگ و کوچک با ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور در حال اجراست و در این میان ۳۷۴ هتل در حال ساخت است که حدود و ۸۰ هتل آن ۴ و ۵ ستاره هستند که نشان می دهد در شرایط اقتصادی کنونی این بخش بسیار پر رونق و متکی بر ظرفیت های تاریخی وفرهنگی و طبیعی است.

بخش گردشگری بشدت اقتصادی است

وی اضافه کرد: این حجم سرمایه گذاری نشان می دهد بخش گردشگری بشدت اقتصادی است و آینده درخشانی دارد لذا هر روز با اقدامات و متقاضیان جدیدی روبرو هستیم.

مونسان یادآورشد: سازمان میراث فرهنگی از محل صندوق توسعه ملی با وام های ارزان قیمت تلاش می کند از سرمایه گذاران پشتیبانی شود و می توان گفت عمده این پشتیبانی ها از محل صندوق توسعه ملی صورت گرفته و تنها ۳۰ درصد را آورده متقاضی است و رونتد روبه رشد در سرمایه گذاری و رونق گردشگری را شاهدیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: گردشگری داخلی بسیار رونق گرفته و با کوچکترین تعطیلی که رخ می دهد شاهد سفر هستیم و در گردشگری خارجی شاهد روند فوق رشد هستیم و در شرایطی که نرخ رشد گردشگری در جهان ۵ تا شش درصد است در حالی که در سال گذشته ما ۵۲ درصد رشد ورودی گردشگر به کشور داشتیم و بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر وارد کشور شدند.

مونسان در مورد فعالیت پژوهشگاه میراث فرهنگی هم اظهارداشت: این پژوهشگاه پشتیبان بخش علمی و کاربردی سازمان است و در حوزه پژوهش های علمی و کابردی فعالیت می کند تا کارها سریعتر به نتیجه برسد.

وی افزود: سامانه ثبت اشیای تاریخی هم با نام «جام در حال اجراست و تعداد مناسبی ثبت شده و در دو سال آینده همه اشیای تاریخی دراین سامانه ثبت می شود و چون فقط ثبت به صورت اسمی نیست بلکه در کنار آن یک بار دیگر فعالیت کارشناسی صورت می گیرد تا همه اشیای تاریخی اصالتشان بررسی و سپس در سامانه ثبت شود.

صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی کشور

معاون رئیس جمهور در خصوص صنایع فراموش شده گفت: خوشحالیم اعلام کنیم که دیگر صنایع فراموش شده نداریم و همه را احیا کرده ایم و از سال ۹۶ هم یک طرح تجاری سازی صنایع دستی را پیاده کرده ایم که از حالت آنتیک و تزیینی خارج شود و حجم بیشتری در میان مردم پیدا کند و کاربردی شود و بتوانیم صنایع دستی را وارد خانه های مردم کنیم.

وی اضافه کرد: ضمن کمک به حفظ اصالت صنایع دستی روی برندسازی هم کار شده و طراحی مبتنی بر مشتری مداری و بسته بندی و بازاریابی و مارکتینگ را هم جدی گرفته ایم.

مونسان گفت: در سال قبل ۲۸۱ میلیون دلار صادرات صنایع دستی از گمرکات صورت گرفت که برخی به صورت چمدانی بود که حدود ۳۰۰ میلیون دلار را شامل می شد و در مجموع حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی در سال قبل صورت گرفته است.

سرای تاریخی سعدالسلطنه ثبت جهانی می شود

مونسان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تعدا آثار ثیت شده جهانی از کشورمان تصریح کرد: تاکنون ۲۳ اثر تاریخی کشورمان ثبت جهانی شده و هفته قبل در باکو کمیته میراث فرهنگی یونسکو جلسه ای تشکیل دادند و بیست و چهارمین اثر را توانستیم ثبت کنیم.

وی بیان کرد: جنگل های هیرکانی که ۵ استان گیلان و مازندران، سمنان، گلستان و خراسان شمالی را در بر می گیرد و حدود ۳۰۰ هزار هکتار عرصه جنگلها بود و ۱۲ سال این پرونده طول کشیده بود با همکاری وزارت خارجه به عنوان بیست و چهارمین اثر در فهرست جهانی ثبت شد.

معاون رئیس جمهور اظهارداشت: دومین اثر طبیعی کشور قبلاً کویر لوت را داشتیم و با ثبت هیرکانی دومین اثر هم در این بخش ثبت شد که بسیار ارزشمند است.

وی یادآورشد: ما و همه کشورها سالی یک سهمیه ثبت جهانی داریم و این تقاضا باید بدقت بررسی شود با این همه اثر سالی یک اثر می توانیم ثبت جهانی کنیم لذا از این پس ثبت به صورت محوری خواهد بود و کاروانسراها از پرونده هایی است که برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می شود که کاروان سرای سعدالسلطنه قزوین هم نامزد ثبت جهانی است و قزوین هم مشمول ثبت اثر جهانی خواهد شد.

ثبت ۳۵ هزار اثر ملی در کشور

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در خصوص مرمت آثار تاریخی هم اظهارداشت: بیش از یک میلیون سایت تاریخی در کشور شناخته شده و ۳۵ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۴ اثر ثبت شده جهانی داریم که به صورت مداوم نیازمند تعمیر و مرمت هستند و با این بودجه حداقلی توانسته ایم کار رمرمت را بخوبی انجام دهیم.

مونسان بیان کرد: در سالهای اخیر برخی ارگانها از جمله شهرداری ها هم وارد حفاظت و مرمت بناها شده اند از جمله شهرداری قزوین که روند کار سرعت یافته است و جای تقدیر دارد.

وی گفت: نقش شهرداران و استانداران در این کار بسیار مهم است و با این هم افزایی روند مرمت و تعمیر آثار تاریخی در کشور مطلوب است.

مونسان اضافه کرد: تلاش شده بناهایی که قابلیت واگذاری دارند به بخش خصوصی داده شود و در کنار مرمت به کسب و کار و اشتغال هم کمک شود.

مونسان در مورد موزه دکتر صالحی در قزوین هم گفت: دکتر صالحی یکی از مفاخر علمی کشور هستند و همواره منشا اثر خیر بوده اند و هدایای مختلفی در دوران مدیریت ایشان جمع آوری شده و به این موزه و سازمان میراث فرهنگی هدیه دادند و امروز در بخشی از آن موزه ملت به نام ایشان راه اندازی شده است و همه می توانند از آن استفاده کنند.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد