ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
اروپا در موقعیتی نیست که علیه ایران بیانیه دهد

اروپا در موقعیتی نیست که علیه ایران بیانیه دهد

خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا- وزیر امور خارجه گفت: کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند و در موقعیتی نیستند که علیه ایران بیانیه دهند.
بین الملل
شناسه خبر : 20190627103329970
پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴:۰۸
۹
خبرگزاری آریا- وزیر امور خارجه گفت: کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند و در موقعیتی نیستند که علیه ایران بیانیه دهند.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمد جواد ظریف در حاشیه مراسم روز آفریقا در جمع خبرنگاران گفت: اقدام آمریکا در قراردادن نام رهبر معظم انقلاب وافراد وابسته به دفتر ایشان در فهرست تحریم‌ها نشانه ناآشنایی کامل آن‌ها با موازین بین المللی است.
وی ادامه داد: آنها همچنین نشان داده اند که قواعد رفتاری بین کشورها را نمی دانند و کاملا با اسلام بیگانه اند و روابط بین مرجعیت و پیروانشان را نمی دانند.
وزیر خارجه کشورمان گفت: چه بسا که بسیاری از مردم آمریکا نیز با این اقدام از لحاظ وظایف دینی شان در مضیقه قرار می گیرند زیرا این اقدام آنها می تواند به عنوان رعایت نکردن حق آزادی مذهب مسلمانان آمریکایی تلقی شود.
ظریف با بیان اینکه هنوز تحریمی علیه بنده اعلام نشده است گفت : این اقدامات نشانگر آن است که دولت آمریکا همه تلاشهایش را انجام داده تا تحریم های اقتصادی علیه مردم ایران را به سرانجام برساند و چون به نتیجه نرسیده رو به مسیرهای دیگر آورده است.
وزیر خارجه افزود : ادعای آن ها درباره اینکه بدنبال مذاکره هستند با این اقدامات برای همه دنیا ثابت شد که دروغ است.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که سه کشور اروپایی در قبال اقدامات اخیر ایران و علیه آن بیانیه داده اند گفت : آنچه ما اعلام کرده ایم در قالب حقوقمان بوده است.
محمد جواد ظریف افزود : کشورهای اروپایی متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و در موقعیتی نیستند که علیه ایران بیانیه دهند.
وی ادامه داد : اگر اقدامی از طرف آنها صورت بگیرد اشتباه بزرگی از سوی اروپاییها خواهد بود.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه روز جمعه جلسه کمیسیون مشترک در سطح مدیران سیاسی کشورهای عضو برجام تشکیل خواهد شد گفت : در آن جلسه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران وضعیت را برای آنها تشریح خواهند کرد.
وی با بیان اینکه ما طبق برنامه پیش خواهیم رفت گفت : پیش از این نیز به آنها اعلام کردیم اروپاییها و سایر اعضای برجام می توانند با اجرای تعهدات خودشان اقدامات ما را برگشت پذیر کنند.
وزیر امور خارجه گفت: ایران هیچگاه قصد تجاوز به همسایگانش را نداشته و ندارد.
محمد جواد ظریف در حاشیه روز آفریقا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ادعای آمریکاییها مبنی برقصد ایران برای تجاوز به همسایگانش گفت : ایران تامین کننده امنیت این منطقه است و در طول تاریخ امنیت این منطقه را تامین کرده است.
وی گفت : اگر آمریکایی ها خیال می کنند با حذف ایران می توانند امنیت این منطقه را تامین کنند بسیار اشتباه می کنند زیرا امنیت این منطقه نیازمند ایران و ایران هم نیازمند امنیت این منطقه است.
وزیر خارجه تصریح کرد : این آمریکاییها هستند که در این منطقه خطر و تشنج آفریده اند.
وزیر امور خارجه امروز در مراسم روز آفریقا در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه آمریکایی ها در مورد درخواست گفتگو با ایران جدی نیستند گفت: امریکایی ها اصلا به دیپلماسی علاقه ای ندارند و ادعای آنها توخالی است.
آقای ظریف با اشاره به مقاله جان بولتون در مرداد سال 96 با عنوان چگونه برجام را نابود کنیم افزود: مرحله سوم پیشنهاد بولتون دراین مقاله در خصوص ایران پیشنهاد دیپلماسی است و در این مقاله نوشته اگر چه می دانیم ایران این پیشنهاد را نمی پذیرد ولی ما باید پیشنهاد دیپلماسی به ایران بدهیم.
وی گفت: امروز آنها آنقدر به صورت ناشیانه آن برنامه را پیاده می کنند که همزمان با حضور نخست وزیر ژاپن درایران یک شرکت را تحریم می کنند و روز قبل از آن نیز پتروشیمی ایران را مورد تحریم قرار می دهند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: این نشانه ان است که آمریکایی ها اصلا به دیپلماسی علاقه ای ندارند و ادعای آنها توخالی است و در واقع آنها می خواهند انزجار عمومی در سطح بین المللی نسبت به سیاست های جنگ طلبانه خود را دور کنند.
ظریف تصریح کرد: آنچه که اتفاق افتاده چیز جدید و تعجب آوری نیست و توقع از دولت آمریکا نیز همین است که می خواهد هر صدای صلح طلب مخالف جنگ طلبی خود را خاموش کند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص موضع اروپایی ها نیز گفت:اروپایی ها نمی توانند ما را مجبور کنند ما اقداماتی را انجام می دهیم که خودمان به مصلحت کشور می دانیم.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: الان هم بر اساس برنامه خودمان عمل می کنیم و هر وقت اروپا به تعهدات خود عمل کرد می تواند توقع داشته باشد.
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد