ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
روزانه ۷ کودک در تصادفات کشته می‌شوند

روزانه ۷ کودک در تصادفات کشته می‌شوند

خبرگزاری مهر
رئیس پلیس راهور ناجا: روزانه ۴۲ نفر در تصادفات کشته می‌شوند که سهم کودکان ۷ تا ۸ کشته است.
اجتماعی
شناسه خبر : 0
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳:۱۹
۱۵

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سید کمال هادیانفر با اشاره به آمار تصادفات اظهار کرد: سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست دادند که ۱.۲ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشت.

وی با بیان اینکه سهم کودکان از تصادفات جاده‌ای ۱۳ درصد است، گفت: تعداد مجروحان نیز در تصادفات جاده‌ای ۳۶۵ هزار نفر در سال ۹۷ بود.

وی گفت: یکی از پدیده‌های ناخوشایند در این حوادث، کشته شدن بچه هاست که تقریباً کودکان یا نوجوانان سن ۱۰ سال به پایین را شامل می‌شود و خیلی توان دفاع از خودشان را در این حوادث ندارند و آسیب پذیرترند.

سردار هادیانفر افزود: براساس قانون بستن کمربند را برای افراد سرنشین جلو در داخل شهر الزامی کردیم و در جاده‌ها نیز بستن کمربند برای سرنشین عقب خودرو نیز الزامی است.

وی ادامه داد: شاید کودکان در استفاده از کمربند خیلی تاب نیاورند، بنابراین استفاده از صندلی کودک جزو موضوع‌های جدی است که باید به آن توجه کنیم.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی قانونی در حمایت از کودکان تصویب کرده است که جای تقدیر و تشکر دارد، گفت: این قانون در مرحله تصویب شورای نگهبان قرار دارد و والدین و رانندگان خودرو را مکلف کرده است به کودکان توجه جدی داشته باشند. این قانون بعد از تصویب شورای نگهبان اجرایی خواهد شد.

وی افزود: در این قانون، قانونگذار مجازات حبس، تعزیر و مجازات‌های نقدی و غیرنقدی پیش بینی کرده است.

سردار هادیان فر گفت: آنچه که ما تاکید داریم، موضوع ارشادی است، بالاخره عزیزترین کس برای خانواده فرزندان شأن هستند که نقش جدی در آینده کشورمان هم دارند لذا از خانواده‌ها خواهش می‌کنیم که در حفظ و نگهداری کودکانشان در حین رانندگی نهایت توجه را داشته باشند و کودکان از ایمنی برخوردار شوند.

وی افزود: در حوادث ترافیکی نوروز امسال براساس گزارش‌هایی که به پلیس رسید، بیش از ۴۳ درصد از حوادث مربوط به واژگونی خودروها بود که صدمات جدی در این حوادث به کودکان وارد می‌شد، چون وزن شأن کم و نقطه ثقل شأن بسیار آسیب پذیر است لذا وقتی تصادف و واژگونی اتفاق می‌افتد نخستین کسانی که از خودرو پرت می‌شود، کودکان هستند.

سردار هادیانفر ادامه داد: قانونی در بحث حمایت از کودکان در حوادث رانندگی داریم که از مجلس هم تشکر می‌کنیم.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: گاهی در جاده‌ها یا در شهر مشاهده می‌شود که راننده پشت فرمان نشسته و کودک سه یا چهار ساله را نیز پشت فرمان نگه داشته است، اگر پدر و مادرها به تصادفات توجه کنند که چقدر کشنده است و بچه‌ها در همان صحنه اول از هستی ساقط می‌شوند، دست به اینکار نمی‌زنند.

وی افزود: قانون جدید صراحت دارد و والدین را مجبور کرده و مجازات‌هایی تعیین شده است که قصور کننده چه قاصر و چه مقصر باید پاسخگوی مراجع ذیصلاح بخصوص مراجع قضائی و پلیس باشند. قانون صراحتاً مجازات‌هایی به صورت حبس تعزیری، تعلیقی و جریمه‌های نقدی و غیرنقی در این خصوص پیش بینی کرده است و در صورتی که به کودکان آسیبی وارد شود خود فرد باید در مقابل قانون پاسخگو باشد.

سردار هادیانفر گفت: همچنین مشاهده می‌شود که وقتی شیشه خودرو پایین است بچه‌ها دستشان را از آن بیرون می‌آورند یا از شیشه به بیرون آویزان می‌شوند که همه این‌ها آسیب رسان و قطعاً جبران ناپذیر است.

وی گفت: امیدواریم جرایمی که بعد از تصویب اعمال می‌شود، بازدارنده باشد، پیش از این جریمه‌ها نقدی بود، اما بازدارنده نیست و امیدواریم با قانون جدید بازدارندگی بیشتر شود.

سردار هادیانفر افزود: خودروسازان (داخلی) استانداردهای لازم از جمله یورو ۴ را در این بخش ندارند و خودروهای ما خیلی تجهیز نیستند شاید بهترین وسیله صندلی کودک است که ابتدا با صندلی خودرو مهار شود و بعد کودک در آن قرار گیرد و در صورتی هم که صندلی کودک برای برخی افراد قابل تأمین نباشد کودک در کنار کسی که در عقب نشسته و کمربند بسته است، بنشیند.

رئیس پلیس راهور ناجا درباره اجرای قانون نیز گفت: منتظر تصویب شورای نگهبان هستیم و بلافاصله بعد از تصویب به محض اینکه به مجلس ابلاغ شد به نیروی انتظامی و بخش‌های دیگر نیز ابلاغ می‌شود.

وی درباره صندلی کودک در خودروها نیز گفت: اکنون اجباری نیست، اما پلیس راهنمایی و رانندگی دنبال می‌کند که قانون شود و اکنون نیز در لایحه ماده ۱۹ در کمیسیون مجلس در حال بررسی است که ان شاء الله امیدواریم در تصویب این قانون تسریع شود، این قانون متفاوت از قانون قبلی حمایت از کودک است و استفاده از صندلی کودک برای اینکه اجرایی شود، نیازمند مصوبه مجلس است.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد