ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
شهرهای ایران، شبکه‌های خلاق فرهنگ و هنر

شهرهای ایران، شبکه‌های خلاق فرهنگ و هنر

خبرگزاری ایرنا
تهران-ایرنا- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در راستای شکل‌گیری شبکه شهرهای خلاق و فرهنگ و هنر، برنامه‌های جدیدی دارد که در جلسه امروز معاونت هنری این وزارتخانه، درباره آن گفت‌وگو و تبادل نظر شد.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 83324115 (7035965)
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱:۱۶
۲

سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه در جلسه طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر گفت: یکی از مباحث در هنر این است که پیمایش جدی در آن نداشته ایم و رشد و توسعه هنر را به درستی رصد نکرده ایم. امروز از نظر نیروی انسانی در هنر، کشور سرمایه داری هستیم و این جمعیت دارای مهارت و توان هنری، در سراسر کشور پراکنده هستند و هنرمندان در نقاط مختلف کشور موجب رونق هنر در شهرها و استان ها شده اند.
وی افزود: سرمایه امروزی ما در هنر با میراث تاریخی و ظرفیت دیگر اگر یکپارچه شوند، توفیق ویژه‌ای در این عرصه حاصل می‌شود و با این ظرفیت و امکان می‌توانیم فردای بهتری در هنر داشته باشیم. شهرهایی که در رشته‌های خاص، ظرفیت دارند؛ می‌توانند با توجه به میراث تاریخی و ظرفیت‌های دیگر به عنوان شهرهای خلاقِ هنر نقش فعالانه داشته باشند و می‌توانند در ارتباط با شهرهای دیگر شبکه‌ای ایجاد کنند و ظرفیت‌های آنها را هم مورد توجه قرار دهند.
حسینی ادامه داد: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اگر چه در نگاه اول از شهرهای خلاق یونسکو الهام گرفته است اما سعی شد فراتر از آن برود و شرایط و مشخصه‌های بومی و فرهنگی مدنظر قرار گیرد. این طرح، از سوی معاونت هنری در راستای کلان برنامه‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است که ابتدا در حوزه‌های هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی و مد و لباس تدوین شد اما پس از طرح در وزارتخانه مقرر شد طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در همه حوزه‌های فرهنگ مانند سینما و ادبیات هم انجام شود. قرار شد دبیرخانه این طرح در معاونت امور هنری تشکیل شود، جلسات متعددی در نیم سال دوم سال گذشته انجام و مطالعات و پژوهش‌هایی هم شروع و قرار شد طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در سال 1398 اجرایی شود و امیدواریم این طرح کار خود را آغاز کند و به عنوان یکی از طرح‌های مؤثر در حوزه هنر و اقتصاد فرهنگ و هنر اجرا شود.
مهندس مرتضی کاظمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با اشاره به اقتصاد خلاق گفت: امروزه اقتصاد خلاق یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان است و ما به شدت به اقتصاد خلاق نیاز داریم و استعداد و ظرفیت‌های فراوانی داریم، بیشترین دانشگاه هنر و فارغ‌التحصیل هنر را در منطقه داریم و به دلیل بی‌توجهی دولت و برنامه‌ریزان و اصحاب فرهنگ و هنر از این ظرفیت استفاده نشده است و شهرهای خلاق می‌تواند این ظرفیت را مورد استفاده قراردهند تا ابتدا در داخل کشور این اقتصاد پویا و سپس در منطقه و جهان فعال شود و در طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، اصحاب فرهنگ و هنر فعال هستند.
وی با ابراز امیدواری که در آینده نزدیک، اقتصاد خلاق را چنان قوت بخشیم، بیان کرد: اقتصاد ایران اکنون بر سه منبع صنعت، کشاورزی و خدمات است و قطب چهارم اقتصاد ایران را می توان به عنوان اقتصاد خلاق شکل دهیم و شهر خلاق یکی از بسترهای مناسب این نوع اقتصاد است.
محمدحسن خوشنویس در این جلسه گفت: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر باید با یک استراتژی و اهداف درست پیش برود و یک شبکه سازمانی داشته باشد. شهر خلاق بر شهروند خلاق استوار است و شبکه هایی این شهروندان خلاق را به هم مرتبط می کند. همچنین هم افزایی در این طرح، ضرورت دارد. صنایع خلاق ما مخاطب و متقاضی دارد اما نتوانستیم بازارها را کشف کنیم بنابراین هم افزایی و جمع فرهنگ و هنر اثرگذار است.
اساس این طرح نگاه آمایشی است و ضرورت دارد که شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در پیوند با سایر رشته ها و حوزه ها قرار گیرد و برای آن برنامه پایدار قرار می گیرد. این طرح بر مشارکت آگاهانه و فعالانه شهروندان استوار است و دولت و نهادهای عمومی تسهیل گری می کنند.
علی اصغر سیدآبادی؛ مشاور برنامه ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: اتکای طرح بر پژوهش و مباحث نظری است. در صد سال اخیر سیاستگذاری و برنامه ریزی در تهران بوده است که از یک سو مانع خلاقیت و از سوی دیگر مانع دیده شدن تنوع ها شده است. بنابراین شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنرقصد دارد برنامه ریزی مشارکتی داشته باشد.
سیدامین مؤیدی اصفهانی مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری نیز گفت: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در راستای برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و پس از مطالعات و جلسات متعدد و فعالیت گروه پژوهشی و اجرایی طرح، پیش نویس فراخوان طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر آماده شده است تا مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین در این جلسه نمایندگان سازمان سینمایی، معاونت امور فرهنگی، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، معاونت توسعه مدیریت و منابع و معاونت حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظرات خود را درباره طرح بیان کردند.
فراهنگ**9211**3009

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد