ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
مسیح کردستان؛ از درگیری‌های پاوه تا محافظت از جان امام خمینی(ره)

مسیح کردستان؛ از درگیری‌های پاوه تا محافظت از جان امام خمینی(ره)

باشگاه خبرنگاران جوان
شهید محمد بروجردی یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و یکی از اعضای اصلی پایه گذاری این نهاد انقلابی است.
سیاسی
شناسه خبر : 6934063
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹:۰۶
۲

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شهید محمد بروجردی یکی از فرماندهان ارشد سپاه و شهدای شاخص دوران دفاع مقدس است که در سال ۱۳۳۳ در روستای دره گرگ از توابع شهرستان بروجرد استان لرستان چشم به جهان گشود. در شش سالگی پدر خود را از دست داد و به همراه خانواده عازم تهران شد. او علاوه بر فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی بر ضد رژیم شاه در سال ۵۶ به عضویت گروه توحیدی "صف" درآمده تا فعالیت‌های مسلحانه را باهدف مبارزه با رژیم ستم‌شاهی فرا گیرد.

شهید بروجردی در سن ۱۷ سالگی پس از ازدواج وارد دوره سربازی شد، اما چون مخالف خدمت در نظام ستم شاهی بود به قصد دیدار با امام از پادگان فرار کرد و در مرز با عراق دستگیر و شش ماه روانه زندان شد. او پس از اتمام دوره محکومیتش عازم لبنان شد و با شهید دکتر مصطفی چمران و شهید محمد منتظری آشنا و به فراگیری مهارت های نظامی مشغول شد.
 
 
پس از وقوع انقلاب اسلامی و همزمان با ورود امام خمینی به کشورمان با دستور شهید آیت الله بهشتی و شهید مهدی عراقی تیم حفاظت از حضرت امام را تشکیل داد و خود به عنوان محافظ ایشان انجام وظیفه کرد.
 
او مدتی بعد سرپرستی زندان اوین را برعهده گرفت، اما پس از مدتی به عضویت شورای ۱۲ نفره تاسیس سپاه درآمد. 
 
غائله پاوه 

هنگامی که عناصر خودفروخته حزب دموکرات کردستان به پاوه و برخی دیگر از شهرها با هدف تجزیه کردستان ایران حمله کردند، این شهید محمد بروجردی بود که با فرمان امام به عنوان  یکی از فرماندهان سپاه برای خاتمه این غائله عازم پاوه شد. در این زمان و پس از ورود به پاوه ایده تشکیل سازمانی به نام پیشمرگان کُرد مسلمان را طراحی و اجرا کرد.

مسیح کردستان از ارتفاعات پیرانشهر تا سه راهی نقده

 یکه تاز مبارزه با ضد انقلاب 
 
شهید بروجردی یکی از فرماندهان اصلی سپاه بود که در آزادسازی مناطق کشور از چنگال ضد انقلاب نقش مهم و اساسی داشت. او پس از شهادت سردار شهید ناصر کاظمی به فرماندهی عملیات محور صعب‌العبور پیرانشهر و سردشت منصوب شد.
 
مسیح کردستان از ارتفاعات پیرانشهر تا سه راهی نقده
 
مردم کردستان به پاس تمامی زحمات و فعالیت های شهید بروجردی والاترین مقام را به او دادند و آن، لقب «مسیح کردستان» بود.
 
شهادت 
 
اوایل خردادماه ۶۲، هنگامی که خبر شهادت شهید محمد بروجردی به همرزمان و یارانش رسید، تمامی آنها به قدری منقلب شده بودند که گویی پدر خویش را از دست داده‌اند.
 
این شهید بزرگوار که در حیات پربرکتش منشا بسیاری از خیرات بود با تقدیر الهی پس از عمری کوتاه، ولی سراسر مبارزه و تلاش و محرومیت، با قلبی آکنده از عشق به اسلام و محرومان در حالی که با عده‌ای دیگر از همرزمانش در مسیر جاده مهاباد، نقده حرکت می‌کردند بر اثر انفجار مین به آرزوی دیرینه‌اش رسید.
 
مسیح کردستان از ارتفاعات پیرانشهر تا سه راهی نقده
 
این شهید بزرگوار خصلت های  ماندگاری همچون ساده‌زیستی، تحمل مشکلات، آگاهی و بصیرت، عشق به امام و ولایت، صلابت وقاطعیت در مقابل ضدانقلاب و ستمگران را همواره حفظ و با عمل خویش به اطرافیانش می آموخت.
 
خاطره ای از یک همرزم
 
یکی از هم رزمان شهید بروجردی، در خاطره‌ای از این سردار شهید بیان داشته است: بعد از شهادت فرمانده، محور غرب، شهید ناصر کاظمی، شهید بروجردی که هیچ وقت لبخند از چهره اش محو نمی‌شد، کم‌تر لبخند به لب دیده می‌شد. یک روزکه خیلی در فکر بود، رو به من کرد و گفت: «خواب دیدم من و ناصر با هم درعملیاتی بودیم. داشتیم داخل یک شیار می‌دویدیم و منطقه پر از آتش بود. ناصر با چالاکی جلوتر از من به سرعت می‌دوید. ناگهان شیار به یک جای بلندی می‌رسیدکه ناصر به راحتی گذشت و رد شد، اما من هر بار لیز می‌خوردم.
 
مسیح کردستان از ارتفاعات پیرانشهر تا سه راهی نقده
 
یک دفعه ناصر دستم را گرفت و به سادگی مثل پرکاه مرا بالا کشید. وقتی بالا آمدم و تاریکی و ترسناکی پایین را دیدم، خدا را شکر کردم که آن جا نیستم. ان شاءاللّه من هم شهید می‌شوم». مدتی کوتاه پس از این ماجرا، ایشان که عمری در مبارزه بودند، در اول خرداد سال ۱۳۶۲، وقتی برای پاک سازی مهاباد راهی آن جا شده بود، در ساعت دوازده ظهر بر اثر انفجار مین در جاده مهاباد ـ نقده به شهادت رسیدند.
 
شخصیت مسیح کردستان از نگاه همرزمان
 
سردار سرتیپ پاسدار محمداسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله (ع) تهران و فرمانده اسبق لشکر ۲۷ محمدرسول تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شخصیت شهید محمد بروجردی گفت: شهید بروجردی یکی از بنیانگذاران اولیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و دارابودن سوابق مبارزاتی در تاسیس گروه صف، اقدامات مهمی را برای پیروزی انقلاب اسلامی انجام دادند.
 
وی ادامه داد: او پس از ورود حضرت امام محافظ شخصی ایشان بود و نقش موثری در ساماندهی نیروهای انقلاب نقش مهمی در تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایفا کرد. شهید بروجردی در سپاه اقدامات مهم و زیربنایی سپاه را انجام داد.
 
مسیح کردستان از ارتفاعات پیرانشهر تا سه راهی نقده
 
سردار کوثری درباره فعالیت شهید بروجردی در مناطق غرب کشور اظهار کرد: او پس از گذشت مدتی از پیروزی انقلاب اسلامی برای مقابله با ضد انقلاب و خدمت به مردم غرب کشور به این مناطق رفت. شهید بروجردی در این مناطق به فعالیت های عمرانی همچون راه سازی و پل سازی نیز مشغول شد. یکی از اقدامات شهید بروجردی تاسیس پیشمرگان کرد مسلمان بود که نقش مهمی در نابودی ضدانقلاب داشت. مردم کردستان به قدری به شهید بروجردی علاقه داشتند که به او لقب مسیح کردستان داده بودند.
 
فرمانده اسبق لشکر ۲۷ محمدرسول تهران درباره نحوه شهادت شهید بروجردی عنوان کرد: ایشان پس از سالها خدمت در مناطق غرب کشور با توطئه ضدانقلاب و کارگذاشتن مین در مسیر عبوری او در نزدیکی سه راهی نقده باعث شهادت ایشان شدند.
 
سردار کوثری با اشاره به خاطره ای از ایشان از اوایل دوران دفاع مقدس گفت: در اوایل دوران دفاع مقدس و هنگامی که ما به مناطق غرب کشور می رفتیم، چهره ایشان همواره خندان و روحانی  بود و هیچ گاه از یاد ما نخواهد رفت. شهید بروجردی در هنگام حضور در پادگان حضرت ولیعصر(عج) همواره الگو و نمونه پاسداری واقعی از انقلاب بود و همه در تلاش بودند تا رفتار خود را با ایشان تنظیم کنند.
 
سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم رئیس سابق نیروی انتظامی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شخصیت شهید بروجردی اظهار کرد: شهید بروجردی یکی از پاسدارانی است که نقش مهمی را در تثبیت انقلاب ایفا کرده است. اولین آشنایی من با ایشان در دی ماه سال ۵۸ بود.
 
وی افزود: اولین آشنایی من با شهید بروجردی در میدان صبجگاه پادگان ولیعصر بود هنگامی که از کامیون به همراه باقی دوستان همچون شهید ناصر کاظمی جاویدالاثر احمد متوسلیان پیاده شدیم، او را دیدیم.
 
مسیح کردستان از ارتفاعات پیرانشهر تا سه راهی نقده
 
احمدی مقدم عنوان کرد: شهید بروجردی از واحدی که من هم در آن حضور داشتم، اولین واحد سازماندهی شده نظامی در سپاه تهران را با نام گردان یکم ایجاد کرد.
 
وی ادامه داد: شهید بروجردی چندین کار مهم انجام داد و یکی از مهم‌ترین کار‌ها و ماموریت‌های شهید بروجردی و تیم آن، تشکیل تیم حفاظت از حضرت امام خمینی (ره) از بدو ورود به ایران، تشکیل سپاه تهران و ایجاد پیشمرگان کرد مسلمان بود که هر یک در مقطع خاصی نقش مهمی در انقلاب ایفا کردند.
 
شهید بروجردی از نگاه رهبر معظم انقلاب 
 
آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت شهید شیرودی اینگونه سخن می گویند؛ «.. مرحوم شهید بروجردی بسیار فعال بود. یکبار در سال ۱۳۵۹ یا اوایل ۱۳۶۰ رفتم منطقه غرب. ایشان آن وقت در باختران بود و من از نزدیک شاهد کار او بودم.
 
مسیح کردستان از ارتفاعات پیرانشهر تا سه راهی نقده

اما چیزی که از شهید بروجردی در آنجا احساس کردم و یک احترام عمیقی از او در دل من بوجود آورد، این بود که دیدم این برادر، با کمال متانت و با کمال نجابت، به چیزی که فکر می‌کند، مسئولیت و وظیفه است. برخی با احساسات شخصی و گروهی فکر می‌کردند یک نفر که با او موافقند، او را تقویت کنند و کسی را که با او مخالفند، با او مخالف کنند.

اما شهید بروجردی هیچ گونه حرکتی که از آن حرکت، آدم احساس کند که در آن کار شکنی یا مخالفتی هست، انجام نمی‌داد و این، علاقه من به این شهید عزیز را خیلی بیشتر کرد.

من تصور می‌کنم روحیه آرامش و نداشتن حالت ستیزه جویی با دوستان و گذشت و حلم در مقابل کسانی که تعارض‌های کاری با او داشتند نشانه آن روح عرفانی شهید بود.

معاشرت که بتوانم جزئیات حالات عرفانی او را بدست بیاورم، متأسفانه نداشتم؛ ولی برخورده و رفتار‌ها نشان دهنده معنویات و روحیات افراد هستند.»
 
مسیح کردستان از ارتفاعات پیرانشهر تا سه راهی نقده
 
شاید روزی که شهیدانی همچون بروجردی در جبهه‌های حق علیه باطل در حال جهاد بودند، فکرش را هم نمی‌کردند که امروز این صلابت در کنار نام کشورمان بیاید، اما امروز به خاطر همان خون‌ها، جوانان کشور در امنیت و آرامش کشور را به پیش می‌برند تا به دشمنان نشان دهند هنوز هم راه شیرودی‌ها و کشوری‌ها با وجود دشمنی و فشار‌ها ادامه دارد.
 
انتهای پیام/
 
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد