ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
کتابی که از دلایل شکست دموکراسی ها می گوید

کتابی که از دلایل شکست دموکراسی ها می گوید

باشگاه خبرنگاران جوان
کتاب «دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند» نوشته‌ استیون لویتسکی و دانیل زیبلات است.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 6851338
چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۶:۳۹
۱۶

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند» نوشته‌ استیون لویتسکی و دانیل زیبلات است.سیامک دل‌آرا  و اعظم ورشوچی‌فرد آن را به فارسی ترجمه کرده اند. این کتاب در انتشارات کتاب پارسه چاپ و در 344 صفحه به بازار عرضه شد.

«دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند» در سال 1397 منتشر شد و می توان آن را از لحاظ موضوعی در ردیف کتاب های سیاسی قرار داد.

این کتاب نخستین بار در سال 2018 به چاپ رسید. دموکراسی در قرن بیست و یکم با تهدیدهایی بی سابقه در تاریخ مواجه شده است. دو نویسنده این کتاب با ارائه درس هایی ارزشمند از طول تاریخ، از رژیم بی رحم پینوشه در شیلی تا اصلاحات اردوغان در ترکیه، توضیح می دهند چرا دموکراسی ها شکست می خورند، چگونه رهبرانی مانند ترامپ دموکراسی را در آستانه فروپاشی قرار می دهند و هر کدام از ما چه کارهایی می توانیم انجام دهیم تا از حقوق دموکراتیک خود دفاع کنیم. لویتسکی و زیبلات در این تحلیل تاریخی درخشان نشان می دهند چگونه کارهای انجام شده توسط رهبران برگزیده توسط مردم در سراسر جهان منجر به شکست های دموکراتیک می شود و چرا ایالات متحده اکنون ممکن است قربانی بزرگ چنین شکست هایی باشد.

معمولا ذهنیت ما این است که مرگ دموکراسی به دست مردان مسلح اتفاق می‌افتد اما همیشه این طور نیست، راه دیگری هم برای در هم شکستن دموکراسی وجود دارد.

کتاب حاضر سعی بر بررسی طرق گوناگون زوال دموکراسی دارد. به قول فرید زکریا این کتاب، کتابی هوشمندانه است که درباره روش‌های تضعیف دموکراسی در کشورهای مختلف جهان، آن هم به شیوه‌هایی کاملا قانونی، اطلاعاتی بسیار مفید در اختیار خواننده خود قرار می‌دهد.

 نویسندگان کتاب در تشریح اثر خود می‌گویند: «آیا دموکراسی در خطر است؟ ما به عنوان شهروندان آمریکایی هیچ‌گاه تصور نمی‌کردیم روزی چنین پرسشی را مطرح کنیم. ما دو نفر پانزده سال است که همکاریم. در این مدت راجع به ناکامی‌های دموکراسی در نقاط جغرافیایی و مقاطع زمانی مختلف فکر کرده‌ایم، مطلب نوشته‌ایم و برای دانشجویانمان سخنرانی کرده‌ایم. دهه‌ تاریک 1930 در اروپا و دهه سرکوبگری 1970 در آمریکای لاتین از جمله‌ی این مقاطع زمانی هستند. سال‌ها در مورد انواع جدید اقتدارگرایی که در گوشه و کنار جهان ظهور می‌کنند تحقیق کرده‌ایم. برای ما چگونگی و چرایی مرگ دموکراسی‌ها نوعی دل مشغولی محسوب می‌شود.»

لویتسکی و زیبلات در این کتاب علاوه بر ابراز نگرانی برای خطرهایی که دموکراسی را فراگرفته‌ است، معتقدند بر اساس تجربه کشورهای دیگر، دودستگی حتی می‌تواند عامل مرگ دموکراسی باشد. البته همین تجارب نشان می‌دهد که زوال دموکراسی هم اجتناب‌ناپذیر است و هم برگشت‌پذیر.

«دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند» علاوه بر بررسی و آسیب‌شناسی سایر دموکراسی‌های بحران‌زده، راهبردهایی را هم پیشنهاد می‌کند که شهروندان باید با پیروی یا  در بعضی موارد  عدم پیروی از آنها، از دموکراسی دفاع کنند.

فرید زکریا، خبرنگار و تحلیل‌گر مسائل سیاست‌خارجی درباره این کتاب نوشته است: «کتابی هوشمندانه که درباره روش‌های تضعیف دموکراسی در کشورهای مختلف جهان، آن‌هم به شیوه‌هایی کاملا قانونی، اطلاعاتی بسیار مفید در اختیار خواننده قرار می‌دهد.»

مایکل مورل، سرپرست سابق سازمان سیا هم معتقد است: «اگر قرار است فقط یک کتاب بخوانید، «دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند» را بخوانید … این کتاب، مبتنی بر واقعیت و بهترین تفسیر در زمینه سیاست آمریکاست. شکی در این باره وجود ندارد.

قسمت هایی از کتاب دموکراسی ها چگونه می میرند

یکی از کنایه آمیزترین دلایل شکست دموکراسی ها این است که دفاع از دموکراسی اغلب به عنوان زمینه ای برای واژگون کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد. مستبدین آینده، اغلب از بحران های اقتصادی، بلایای طبیعی، و به خصوص تهدیدهای امنیتی همچون جنگ، شورش های مسلحانه و حملات تروریستی استفاده می کنند تا اقدام های ضددموکراتیک خود را توجیه کنند.

دموکراسی ها ممکن است نه در دستان ژنرال های ارتش بلکه در دستان رهبران انتخاب شده بمیرند؛ رهبرانی همچون روسای جمهور و نخست وزیرانی که دقیقا همان فرآیندی را نابود می کنند که خودشان را به قدرت رسانده است. برخی از این رهبران، خیلی سریع دموکراسی را از بین می برند، همانطور که هیتلر در آلمان این کار را انجام داد. اما اغلب، دموکراسی ها به تدریج و در مراحلی تقریبا ناملموس نابود می شوند.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد