ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
پایان حواشی چاوشی با انتشار آلبوم ابراهیم / کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

پایان حواشی چاوشی با انتشار آلبوم ابراهیم / کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

باشگاه خبرنگاران جوان
اتفاقات مهم موسیقی شهریور ۹۷ را در این گزارش مشاهده می‌کنید.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 6871901
سه شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴:۰۹
۲۲

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به اتفاقاتی که در شهریور ۹۷ در عرصه موسیقی کشورمان رخ داد، اشاره می‌کنیم.

جشنواره موسیقی جوان، از نسل های آینده هنر اول گفت

بخش نواحی دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان جمعه دوم شهریور با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت به پایان رسید. در ادامه دو بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک از روز سه شنبه ششم شهریورماه در تالار رودکی تهران آغاز شد و گروه‌های شرکت کننده تا یکشنبه هجدهم شهریور ماه با هم رقابت کردند.

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بامداد یکشنبه هجدهم شهریور، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از هنرمندان و مسئولان عرصه موسیقی در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم برگزیدگان دو بخش موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی در سه گروه سنی الف، ب. و ج معرفی شدند.

حسین علیزاده موزیسین و داور بخش دستگاهی جشنواره نیز به تمجید از تلاش و عملکرد اسعدی پرداخت و گفت: خیلی از ما سوال می‌شود که در آینده چه اتفاقی برای این جوانان مستعد رقم می‌خورد، البته پنجاه سال پیش هم استادان ما چنین دغدغه‌ای داشتند و از این رو مرکز آموزشی تاسیس کردند. تلاش آن‌ها باعث شد که این راه ادامه پیدا کند؛ باید به آموزش برگزیدگان توجه کرد.

پایان حواشی چاوشی با انتشار آلبوم ابراهیم / کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

در ادامه مراسم وزیر ارشاد به مسئولان جشنواره خسته نباشید گفت و به تمجید از موسیقی ایرانی و استعداد‌های جوان پرداخت. صالحی همچنین به تاثیر موسیقی در فرآیند تاریخی ایران اشاره کرد و در پایان برگزیدگان معرفی شدند.

چراغ کنسرت خیابانی با معتمدی روشن شد

پس از مدت‌ها حرف و حدیث در خصوص صدور مجوز کنسرت‌های خیابانی، سرانجام اعلام شد که محمد معتمدی نخستین کنسرت خیابانی را در بوستان آب و آتش برگزار کرد. این کنسرت پنجشنبه با ارکستر ساز‌های ملی ایران، به رهبری علی‌اکبر قربانی برگزار شد.در این کنسرت قطعات «شکایت دل» و «دگر چه خواهی»، «بهار دلکش»، «خوش آمدی» و «رقص شرقی»، «شورآفرین» و «کویر» با صدای معتمدی خوانده شد.

پایان حواشی چاوشی با انتشار آلبوم ابراهیم / کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

انتشار آلبوم پر حاشیه ابراهیم

آلبوم پر حاشیه «ابراهیم» که حواشی فراوانی در کسب مجوز داشت، مجوزش را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفت. پیش فروش این آلبومِ پنج قطعه‌ای تبلیغات در بیلبورد‌های خیابانی و در فضای مجازی آغاز شد و قرار بود پنجم شهریور ماه روانه بازار شود.

مشکل در تولید و بسته بندی آلبوم «ابراهیم» باعث تاخیر در انتشار این اثر شد. هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم» درباره زمان انتشار آلبوم «ابراهیم» گفت: «احتمال می‌دادیم که برای تولید فیزیکی آلبوم مشکلاتی را در تهیه مواد خام داشته باشیم. این موضوع علیرغم پیگیری‌ها متاسفانه به زمان اعلام شده نرسید، ولی آلبوم قطعا یازده شهریور روانه بازار موسیقی کشور خواهد شد.»

نکته دیگر در خصوص انتشار این آلبوم، انتشار غیر مجاز یک قطعه از آن است. قطعه «مسلخ» که در خصوص شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس است به دست افرادی ناشناس منتشر شد و همان افراد اعلام کردند، قطعه‌ای دیگر از این آلبوم را هم به دلیل تاخیر در انتشارش به زودی منتشر می‌کنند.

پایان حواشی چاوشی با انتشار آلبوم ابراهیم / کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

آلبوم «ابراهیم» محسن چاوشی، صبح یکشنبه ۱۱ شهریور با شش قطعه «بِبُر به نام خداوندت»، «در آستانه پیری»، «همراه خاک اره»، «لطفا به بند اول سبابه‌ات بگو»، «ای ماه مهر»، «جهان فاسد مردم را» که همگی از سروده‌های حسین صفا به شمار می‌آیند، منتشر شد.

چاوشی عصر همان روز، دو قطعه این آلبوم را که مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نداشتند، در سایت فروش اینترنتی منتشر کرد و به صورت رایگان در اختیار مخاطبانش قرار داد.

اما چاوشی ۲ قطعه  «تو در مسافت بارانی» و «ما بزرگ و نادانیم» را که بدون مجوز دفتر موسیقی در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده بود، حذف کرد.

گفتنی است «تو در مسافت بارانی» و «ما بزرگ و نادانیم»، دو قطعه‌ای هستند که دفتر موسیقی، ترانه‌های آن را نیازمند اصلاح دانسته و اعلام کرده بود که مجوز انتشار ندارند.

تقدیر از خواننده سحرگهان

در بامداد چهارم شهریورماه، مراسم تقدیر از قاسم رفعتی خواننده و ردیف شناس کشورمان انجام شد. این مراسم به دلیل سال‌ها تلاش و تولید آثار فاخر، با حضور هنرمندان، مسئولان فرهنگی کشور و دوستداران این هنرمند با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت برگزار شد.قاسم رفعتی خواننده سنتی و ردیف دان کشورمان است که سال‌ها در موسیقی ایرانی فعالیت می‌کند.

پایان حواشی چاوشی با انتشار آلبوم ابراهیم / کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

او صدای خوبش را از پدرش به ارث برده است. رفعتی با آهنگسازانی چون حسین یوسف زمانی، حسن یوسف زمانی، مهیار فیروز بخت، حسین فرهاد پور و محمد عبدالصمدی همکاری کرده است. قاسم رفعتی را بسیاری با قطعه ماندگار «سحرگهان» که در نغمه اصفهان است، می‌شناسند.

کیهان کلهر و دریافت یک جایزه جهانی

کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی برنده جایزه بین المللی فعالیت‌های هنری انسان دوستانه Huma Spirit «ایزاک اشترن» شد.

در توضیح اهدای این جایزه به کیهان کلهر آمده است:

«بر اساس آنچه در نشست خبری ۲۸ اوت ۲۰۱۸ در سمفونی هال شانگ‌های به اطلاع خبرنگاران رسید، امسال برندگان جایزه معتبر Isaac Stern Human Spirit Award، کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده کمانچه و گروه کُر Farmers است. این در حالی است که مراسم اهدای جوایز مسابقه بین‌المللی ویولن «ایزاک اشترن» شانگ‌های (SISIVC) به همراه اهدای جایزه فعالیت هنری انسان دوستانه ایزاک اشترن Isaac Stern Human Spirit Award به کیهان کلهر، روز شنبه دهم شهریورماه برگزار شد که از شبکه‌های تلویزیونی کشور چین نیز به صورت زنده پخش شد.

پایان حواشی چاوشی با انتشار آلبوم ابراهیم / کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

از آنجایی‌که کیهان کلهر در زمان برگزاری مراسم در پیش برنامه کنسرت‌های خود به سر می‌برد فرزند ایزاک اشترن یعنی مایکل اشترن به نیابت از کلهر جایزه را دریافت کرد. جایزه Human Spirit ایزاک اشترن که از سال ۲۰۱۶ بنیانگذاری شده، به منظور احترام به گروه‌ها یا افرادی است که سهم برجسته‌ای در کمک به بشریت و مسائل انسانی از طریق موسیقی داشته‌اند.»

محمد علی بهمنی از دفتر موسیقی رفت

محمد علی بهمنی شاعر و رئیس شورای شعر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه ای از سمت خود استعفا کرد.

بهمنی در صفحه شخصی خود نوشت:

«سلام و‌ ...
نه، امروز دیروز‌ است‌
نه من‌
آن شاعری که دیروز‌
از فردایی می‌سرود که
امروز نیست.

از سال ۱۳۴۲ که به‌مهر‌بانی استادم گرامی‌یاد فریدون‌مشیری در‌ رادیو سرودن ترانه را تجربه می‌کردم تا امروز، هرگز از تشویقی مغرور و از انتقادی دلگیر نشده‌ام. در حال‌ حاضر‌ هم با همه‌ تلخی‌هایی که در شورا تحمل می‌کنم، دوست ندارم گله‌مند شرایط باشم.

اما صادقانه اعتراف می‌کنم که در جوانی‌ اگر ذات کلام در بیان را به‌ درستی نمی‌شناختم، در مسیر تا هفتاد‌وشش‌سالگی اندکی شاید آموخته باشم.

لبم‌عطش‌زده‌ی‌بوسه نیست‌حرف‌ بزن
شنیدنت عطشِ روح را می‌افزاید

پایان حواشی چاوشی با انتشار آلبوم ابراهیم / کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

متاسفانه روزگاری را می‌گذرانیم‌ که‌ برای‌تخریب «موسیقی» رندانه‌ دارند (ارج بایدو نبایدِهای) کلمه در ترانه را از باورهامان می‌ربایند.

جهت اطلاع: من با آگاهی‌ِ اشتباهم از قبول (ریاست شورای ترانه) - نه به‌دلیل این که شش ماه است کارشناسانش هم حقوقی دریافت نکرده‌اند. فقط به این دلیل که دیگر مزاحم ترانه‌های ضعیف نباشم. با شرم خداحافظی می‌کنم»

وقتی علت استعفایش را جویا شدیم، بهمنی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: این استعفا ارتباطی با موضوع مجوز آلبوم «ابراهیم» محسن چاووشی ندارد و من هیچ دخالتی در کار چاوشی برای این آلبوم نداشتم.

وی ادامه داد: متاسفانه انتشار آلبوم چاوشی ۹ ماه به تاخیر افتاد. با وجود اینکه اصلاحیه‌هایی به اشعارش وارد شده است اما اثر بسیار با ارزشی است. البته چند سال پیش به یک اثر این خواننده پاپ ایراد گرفتم آن هم به این دلیل که آن شعر در شأن چاوشی و حسین صفا شاعر اشعارش نبود. به هر حال استعفای من برای مجوز اشعار آلبوم اخیر محسن چاوشی نبوده است.

بهمنی در خصوص علت استعفایش اظهار کرد: موضوع استعفایم مربوط به خود دفتر شعر و فعالیت‌هایی است که در آن صورت می‌گیرد. نباید دفتر موسیقی زیر بار این ترانه‌های ضعیف برود. ما تذکر دادیم، اما دوستان حرف‌های ما را نپذیرفتند. من هم گفتم چرا مجوز به این اشعار ضعیف به اسم ما تمام شود.

البته پس از این استعفا ترابی مدیر دفتر موسیقی، با بهمنی وارد مذاکره شد و او را همچنان در بخش شعر دفتر حفظ کرد.

محمد معتمدی و نجات از ممنوع الکاری

محمد معتمدی خواننده سنتی کشورمان در صفحه شخصی‌اش اعلام کرد که پلیس اماکن تهران او را  به دلیل اجرای کنسرت خیابانی از ابتدای هفته ممنوع الکار کرده است.

سرهنگ نوروزی رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ممنوع الکاری محمد معتمدی را تکذیب کرد و گفت: معتمدی اگر مدعی است که از سوی  پلیس ممنوع الکار شده، به ما مراجعه کند تا بررسی کنیم از کجا و چه نهادی این ممنوع الکاری به وی ابلاغ شده است.

رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ تاکید کرد: هیچ دستوری مبنی بر ممنوع الکاری معتمدی صادر نشده و فقط پلیس برای کنسرت خیابانی در پارک آب و آتش نکاتی را به شهرداری گوشزد کرده است. تذکر پلیس هم این بود که باید قبل از برگزاری هر گونه کنسرت با پلیس هماهنگی های لازم را انجام دهند.

عباس صالحی وزیر ارشاد نیز در توئیتر خود در این باره نوشت: همکاران معاونت هنری پیگیری کردند، ظاهرا سوءتفاهمی پیش آمده. آقای معتمدی هم پست اینستاگرام خود را حذف کردند. با تشکر ویژه از آقای معتمدی و تمامی دوستانی که موضوع را طرح و پیگیری کردند.

انتهای پیام/

اتفاقات موسیقی در شهریور ۹۷

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد