ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
عربي 21: نشست اقتصادي سران عرب در بيروت

عربي 21: نشست اقتصادي سران عرب در بيروت

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا - پارس تودي- چهارمين نشست اقتصادي سران عرب فردا يکشنبه 20 ژانويه 2019 در شهر بيروت پايتخت لبنان برگزار مي شود.
بین الملل
شناسه خبر : 120190119205938755
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴:۲۴
۳۹
خبرگزاري آريا - چهارمين نشست اقتصادي سران عرب فردا يکشنبه 20 ژانويه 2019 در شهر بيروت پايتخت لبنان برگزار مي شود.
پايگاه عربي 21 روز شنبه در گزارشي به قلم «محمد صالح المُسفر» نوشت: اولين نشست سران عرب، سال 2009 در کويت با عنوان «نشست همبستگي با ملت فلسطين در غزه» که از سوي مصر و تشکيلات خودگردان فلسطين محاصره شده بود، برگزار شد.
دومين نشست سران عرب در «شرم الشيخ» مصر و سومين نشست سران عرب در رياض پايتخت عربستان سعودي برگزار شد.
اما چهارمين نشست اقتصادي سران عرب روز يکشنبه در بيروت پايتخت لبنان برگزار خواهد شد.
قابل ذکر است که اولين نشست اقتصادي سران عرب در کويت با عنوان «نشست همبستگي با ملت فلسطين در غزه» برگزار شد، اما در نشست هاي ديگر هيچ اسمي از فلسطين برده نشد و هيچ اشاره اي به وضعيت فاجعه بار فلسطيني هاي ساکن غزه نشد، و تنها در بيانيه هاي اختتامي اين نشست ها، از روي شرم، از فلسطين نام برده شد.
چهارمين نشست اقتصادي سران عرب در بيروت، در شرايطي برگزار مي شود که کشورهاي عربي داراي وضعيتي پيچيده و سردرگم هستند.
وخامت اوضاع سياسي و امنيتي در کشورهاي عربي
يمن به دست ايادي عربي درحال سوختن است و وحدت اين کشور به دست نيروهايي که «نيروهاي ائتلاف عربي» ناميده مي شوند، درحال از بين رفتن است؛ ائتلافي که جز عربستان و امارات، از آن چيزي باقي نمانده است.
ليبي نيز به دست مصر و کشورهاي نفت خيز عربي، به سمت فروپاشي و تجزيه شدن پيش مي رود، اين کشورها، خليفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش ليبي را که از خواسته هاي مردم ليبي دور شده است، پذيرفته اند. حفتر را جمعي همراهي مي کنند که تمام هم و غم آنان، سلطه بر قدرت و منابع اين کشور است.
تونس هم دستخوش تغييرات و تحولاتي است که ممکن است همه دستاوردهاي عظيم مردم اين کشور را برباد دهد و دراين مورد هم هيچ شکي وجود ندارد که کشورهاي نفت خيز عربي در پس بي ثباتي تونس هستند.
برخي از رهبران تونسي که از بافت انقلاب مردمي نيستند، به قدرت رسيدند و با دادن وعده ها و تعهداتي مي خواهند اين کشور را از بحران اقتصادي و بيکاري نجات دهند، اما اين گروه ها به وعده هاي خود عمل نکرده اند، قائد السبسي نيز با هدف شکست دادن انقلاب تونس به سر کار آمده است.
در مورد سودان نيز اين گفته صدق مي کند که « برخي از آنان جان خود را از دست دادند و برخي ديگر در انتظار مرگ هستند» بدان معنا که حاکمي که سي سال در صدر قدرت بود، همه تلاش هاي خود را براي رشد و توسعه سودان در سايه محاصره اين کشور از سوي آمريکا و اروپا و برخي کشورهاي عربي به کار گرفته است، و مردم سودان هفته گذشته با ريختن به خيابان ها، شعار تغيير و حرکت به سمت اصلاحات سردادند.
شايد نظام سياسي سودان بر اين باور است که در مهار مردمي که خواهان اصلاحات و تغيير هستند، موفق بوده است، اما به اعتقاد من، وضعيت امروزِ سودان، آرامش قبل از طوفان است.
مصر، ديپلماسي ايجاد رعب و وحشت مردم از آينده را در پيش گرفته است، جامعه مصر، جامعه اي است که بر اثر کسري پول نقد و افزايش ميانگين قيمت ها و بيکاري و سرگرم بودن دولت به مبارزه با تروريست ها، خسته و درمانده شده است.
از کشورهاي عربي حوزه خليج فارس و شوراي همکاري خليج فارس، جز نام چيزي به جاي نمانده است و وقتي برخي از مسئولان اين شورا، در ژوئن 2017 ، قطر را محاصره کردند، ابهت خود را از دست دادند و دولت آمريکا با توسل به زور، پول هاي کشورهاي حوزه خليج فارس و بخشي عمده از پس اندازهاي نقدي آنان را گرفت.
تاريخ نشان خواهد داد که برخي از کشورهاي حوزه خليج فارس، بيش از يک تريليون دلار را در مدتي کوتاه در جهت جلب رضايت آمريکا خرج کردند تا آن ها در صدر قدرت باقي بمانند.
در اولين نشست اقتصادي سران عرب در کويت، حکام عرب پايبندي خود را به بازسازي غزه بعد از جنگ اسرائيل عليه اين منطقه اعلام کردند و سران عرب از مصر و تشکيلات خودگردان فلسطين خواستند که محاصره باريکه غزه را لغو کنند.
دولت کويت اعلام کرد که حاضر است 500 ميليون دلار در قالب طرح توسعه با سرمايه دو ميليار دلاري براي تامين پول لازم براي طرح هاي توسعه داوطلبانه به مديريت صندوق عربي توسعه اقتصادي و اجتماعي فلسطين کمک کند.
ملک «عبدالله آل سعود» نيز داوطلبانه مبلغ يک ميليارد دلار براي کمک به بازسازي غزه اختصاص داد. از زمان برگزاري آن نشست تاکنون، نه تنها به تعهداتي که به اهالي غزه داده شد، عمل نشد، بلکه اوضاع بدتر شد و محاصره باريکه غزه از سوي مصر و اسرائيل و تشکيلات خودگردان فلسطين، همچنان ادامه دارد.
نشست آتي اقتصادي سران عرب در بيروت که از چند ماه پيش تاکنون دولت در آن تشکيل نشده است، بي فايده خواهد بود و در آن همان، صحبت هاي قبلي تکرار خواهد شد و اين نشست، هزينه اي بالغ بر 15 ميليون دلار بر دوش دولت لبنان خواهد گذاشت که بهتر بود اين هزينه، صرف بخش برق و آب و شهرداري ها در لبنان شود.
در پايان بايد به سران و رهبران عرب گفت که اگر در برابر شهروندان خود صادق و باوفا هستيد، محاصره هايي را که از آن ها سخن گفتم، برداريد، دست از سرِ سودان برداريد، به ملت هاي خود احترام بگذاريد و با آن ها در ترسيم حال و آينده شان مشارکت کنيد و يقين بدانيد که آمريکا وغرب، از شما حمايت نخواهند کرد، بلکه موجب از هم پاشيدگي و تضعيف شما خواهند شد.
مترجم: کبري آقايي
116/118
کليدواژه فلسطين لبنان