ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
تکذيب نشست آتي با نماينده آمريکا از سوي گروه طالبان/ تحليل

تکذيب نشست آتي با نماينده آمريکا از سوي گروه طالبان/ تحليل

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا - پارس تودي- سخنگوي گروه طالبان امکان ديدار نمايندگان اين گروه را با نماينده ويژه آمريکا در موضوع صلح افغانستان در اسلام آباد رد کرد.
بین الملل
شناسه خبر : 120190119185149462
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴:۰۹
۱۴
خبرگزاري آريا - سخنگوي گروه طالبان امکان ديدار نمايندگان اين گروه را با نماينده ويژه آمريکا در موضوع صلح افغانستان در اسلام آباد رد کرد.
«ذبيح الله مجاهد» در بيانيه اي اعلام کرد: طالبان هيچ گونه مذاکره اي با «زلمي خليل زاد» در اسلام آباد نخواهد داشت.
در اين بيانيه همچنين آمده است خروج نيروهاي آمريکايي از افغانستان، لغو محدوديت سفر رهبران طالبان و مبادله زندانيان، پيش شرط هاي هر گونه مذاکره با آمريکا است.
اين در حالي است که رسانه هاي پاکستاني صبح روز شنبه از موافقت طالبان براي ديدار با نماينده آمريکا و اعزام هياتي 12 نفره به اسلام آباد براي اين مذاکره خبر دادند.
تاکنون سفرهاي «زلماي خليل زاد» به کشورهاي منطقه از جمله افغانستان، قطر و امارات براي فشار و وادار کردن گروه طالبان براي مذاکره با آمريکا و دولت افغانستان نتيجه اي نداشته است.
اظهارات سخنگوي طالبان در رد برخي خبرهاي منتشر شده درباره نشست آتي اين گروه با نماينده آمريکا در اسلام آباد و توضيح وي در دلايل مخالفت با اين برگزاري اين نشست، حاکي از ناکامي خليل زاد در پيشبرد برنامه خود براي کشاندن طالبان به گفتگوهاي آشتي ملي در افغانستان است.
تاکيد اين سخنگو درباره اينکه طالبان هيچ برنامه اي براي ديدار با خليل زاد در اسلام آباد ندارد، نشانه اي جدي از شکاف طالبان و آمريکا بر سر چگونگي خاتمه جنگ در افغانستان و برقراري ثبات و آرامش در اين کشور است.
اين موضع «ذبيح الله مجاهد» درحالي مطرح شده است که چندي پيش نمايندگان طالبان با خليل زاد در امارات گفتگو کردند که اين مذاکرات از سوي وزارت خارجه پاکستان هم به طور رسمي تاييد شد.
با توجه به برگزاري نشست ابوظبي بين طالبان و نماينده آمريکا پيش بيني مي شد که دور آتي مذاکرات آنان در اسلام آباد نيز انجام شود که اين موضع مجاهد بار ديگر نشان داد که اين گروه برغم حضور در برخي نشستها درباره جنگ و صلح در افغانستان، اما بر لزوم خروج نيروهاي خارجي از اين کشور را همچنان به عنوان شرط اصلي خود براي پايان جنگ اصرار دارد.
البته سخنگوي طالبان آزادي زندانيان و لغو ممنوعيت سفر براي اعضاي ارشد اين گروه را هم به عنوان ديگر شروط طالبان براي مذاکرات صلح اعلام کرده است.
با توجه به آنکه دولت آمريکا به خصوص در دوره «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري اين کشور ضمن نقض توافق هاي خود با ديگر کشورها و يا خروج از توافقنامه هاي بين المللي خود را به عنوان کشوري بي تعهد به معاهدات دو جانبه يا بين المللي نشان داده، گروه طالبان نيز نگران فريب کاخ سفيد در اين مذاکرات و عهد شکني آمريکا در اين زمينه است.
بنا به اين شرايط است که طالبان بيش از گذشته بر لزوم خروج نظاميان آمريکايي و ناتو از افغانستان به عنوان شرط اصلي مذاکرات صلح تاکيد دارد، زيرا از نظر اين گروه امکان بازگشت نيروهاي خارجي پس از خروج کامل نيروهاي خارجي به اين کشور بسيار بعيد است.
در حالي گروه طالبان درباره نشست اسلام آباد با نماينده آمريکا پاسخ منفي داده است که زلماي خليل زاد بشدت در پي آنست که با طالبان تا پيش از انتخابات رياست جمهوري افغانستان به توافق برسد که يکي از گمانه هاي مطرح در خصوص اين سناريو کاخ سفيد مشارکت دادن اين گروه در قدرت از طريق ورود به عرصه انتخابات است. 114/118
نويسنده: محمدرضاعسگري
کليدواژه آمريکا طالبان مذاکره