ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
مصاحبه جدید آتامبایف: بابت عملکردم در انتخابات 2017 عذرخواهی می‌کنم

مصاحبه جدید آتامبایف: بابت عملکردم در انتخابات 2017 عذرخواهی می‌کنم

خبرگزاری تسنیم
رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان در مصاحبه تلویزیونی جدید خود ضمن اشاره به پرونده تکه‌بایف و بابانوف، اظهار داشته بزرگ‌ترین اشتباهش در دوره ریاست‌جمهوری در انتخابات سال 2017 و حمایت از جین‌بیک‌اف صورت گرفته است.
بین الملل
شناسه خبر : tn.ai
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵:۱۴
۱۲

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، آلماس‌بیک آتامبایف، رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان که از زمان روی کار آمدن گزینه مورد حمایتش در انتخابات سال 2017، یعنی سورانبای جین‌بیک‌اف به مشکلاتی با وی بر خورده است، طی مصاحبه تلویزیونی جدیدی، در خصوص بزرگ‌ترین اشتباهش در دوره ریاست‌جمهوری خود از سال 2011 تا 2017 سخن گفته است. این مصاحبه در حالی با شبکه «آوریل تی‌وی» صورت می‌گیرد که چندی پیش وی مصاحبه جنجالی دیگری با یک شبکه تلویزیونی دیگر قرقیز داشت و طی آن موارد متعددی از جمله تخلفات انتخاباتی رئیس‌جمهور فعلی را مطرح کرده بود.

بزرگ‌ترین اشتباه در انتخابات 2017

به گفته آتامبایف، او در انتخاب میان افرادش و مردم اشتباه کرده است. اما بیش از همه وی اذعان داشته در خصوص عملکردش در انتخابات سال 2017 افسوس می‌خورد.

در انتخابات سال 2017، رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان و رهبر حزب حاکم سوسیال دموکرات از میان گزینه‌های موجود برای انتخابات، سورانبای جین‌بیک‌اف، نخست‌وزیر سابق را بر گزیده و از او حمایت می‌کند. به نظر می‌رسد حمایت او از رئیس‌جمهور فعلی منظور او از عملکردش در انتخابات سال 2017 باشد.

رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان در همین زمینه تصریح می‌کند:

به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین اشتباهی که من مرتکب شدم در طول انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 صورت گرفته است. لذا، من بابت این اشتباه و این فریب از مردم عذرخواهی می‌کنم. اگر خدا بخواهد، همه چیز مجددا در جای خودش قرار خواهد گرفت.

سوء برداشت از اظهارات در مصاحبه تلویزیونی پیشین پیرامون تکه‌بایف

آتامبایف در بخش دیگری از مصاحبه خود به موضوع پرونده عموربیک تکه‌بایف پرداخت و اظهار داشت که رهبر حزب «آتا مِکن» متحمل مجازات قانونی شده است. وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون بازخوردهای گسترده مخاطبین نسبت به اظهارات او در خصوص پرونده تکه‌بایف تاکید کرد که سوء برداشت نسبت به گفته‌های او صورت گرفته است.

رهبر حزب سوسیال دموکرات در این زمینه تاکید می‌کند: آلمامبت شیکمامت‌اف به سختی زبان روسی را متوجه می‌شود و از همین جهت الفاظ اشتباهی را منتشر کرده است. در مصاحبه‌ام من به صورت کاملا شفاف و واضح گفتم که «بر اساس قانون مجازات به درستی اعمال شده است». شاید هیجان زیادی مرا در پاسخم شتابزده کرد. اما من گفتم که بر اساس قانون همه چیز درست بوده است. به هر ترتیب عموربیک عبدالرحمان‌اف، معاون سابق که همواره پشت سر او حرکت می‌کند نیز تصدیق کرد که تکه‌بایف یک میلیون دریافت کرده است. و دیگران نیز می‌گویند. در مکالمه‌های خصوصی بسیاری از افراد تایید می‌کنند که این موضوع صحیح است. من تنها این موضوع را به بیان دیگری گفتم.

آتامبایف با اشاره به این که وی همواره بر عملکرد دستگاه‌های دولتی بر اساس قانون کشور تاکید داشته است، تصریح می‌کند:

اما در پاسخ به سوال خبرنگار من واقعا گفتم شاید در حال حاضر اکنون نیاز باشد بر خلاف قانون عمل کرده و به ساختارهای اجرای قانون بگوییم او را زندانی نکنند. چه کسی می‌داند، شاید نیروهای امنیتی نیز شکایت خود را از او داشته باشند، اما در مقابل من گفتم «از یک سو این موضوع درست است، و از سوی دیگر شما از عموربیک چیرکشویچ یک قهرمان می‌سازید». اما دوباره تکرار می‌کنم، خدا مرا ببخشد، من اگر بودم شاید قانون را می‌شکستم و به دستگاه‌های امنیتی می‌گفتم که او را زندانی نکنند. به هر حال بر اساس قانون جرم او اثبات شده است و مجازات وی نیز به صورت قانونی اعمال شده است. این که او یک میلیون دریافت کرده است صحیح است.

پرونده بابانوف باید مختومه شود

رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود اظهار داشت که پرونده مربوط به عموربیک بابانوف می‌باید مختومه اعلام شود. به گفته او تحقیقات نتوانسته‌اند اثبات کنند که سخنرانی وی در دیدار با مردم ناحیه «آن- آدیر» در شهر اوش اقدام علیه کشور بوده است.

آتامبایف در این باره تصریح می‌کند: عموربیک بابانوف این موضوع را پس از انتخابات اثبات کرد. وی پس از آن می‌توانست منافع زیادی را از آن وضعیت کسب نموده و اقدام به شورش نماید. اما او در عمل اثبات کرد که چه چیزی بیش از همه برای او مهم است.

وی در پایان با بیان این که بابانوف هیچ ارتباطی با پرونده کانات عیسی‌یف ندارد،  اظهار داشت: پرونده او باید مختومه اعلام شود. او به من اعتماد کرد، سورانبای جین‌بیک‌اف. من اکنون احساس خوبی ندارم.

یادآور می‌شود مصاحبه جدید آتامبایف در حالی صورت می‌گیرد که حزب حاکم سوسیال دموکرات با حضور آتامبایف به صورت رسمی اعلام کرده در حال آماده‌سازی برای انتخابات پارلمانی پیش‌رو در سال 2019 می‌باشد. به نظر می‌رسد با نزدیک‌تر شدن به ایام انتخابات، تحرکات آتامبایف نیز افزایش یابد. این در حالی است که اطرافیان و حامیان سورانبای جین‌بیک‌اف، رئیس‌جمهور فعلی و گروه‌های دیگر اپوزوسیون نیز در تدارک اقداماتی برای انتخابات پارلمانی پیش‌رو هستند. لغو مصونیت قضائی روسای جمهور سابق و بازگشایی پرونده فساد برای آتامبایف یکی از مهم‌ترین اقدامات طرف مقابل در این تنش‌ها و رقابت‌های سیاسی است.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد