ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
ليبراسيون: آقاي مکرون، صداي مردم را بشنويد

ليبراسيون: آقاي مکرون، صداي مردم را بشنويد

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- اعمال اصلاحات در نهادهاي اداري، درآمدها و خدمات مدني و نظام مالياتي ازجمله درخواسته‌هاي معترضان فرانسوي محسوب مي‌شوند.
بین الملل
شناسه خبر : 120181211100245749
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴:۳۹
۲۱
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- اعمال اصلاحات در نهادهاي اداري، درآمدها و خدمات مدني و نظام مالياتي ازجمله درخواسته‌هاي معترضان فرانسوي محسوب مي‌شوند.
"رافائل پي‌تي" پزشک، فعال حقوق بشر و مشاور شهرداري در شهر "متز" فرانسه و از نويسندگان روزنامه فرانسوي ليبراسيون در مطلبي در اين روزنامه نوشت؛ براي هر موضوعي زماني وجود دارد و نکته قابل توجه، واکنش نشان دادن به موقع به آن موضوع است. رئيس جمهوري فرانسه بايد به موقع به اعتراضات «جليقه زردها» واکنش نشان دهد، زيرا اعتبار او دچار چالش شده و حالا چاره خروج کشور از بحران، فقط در دستان او است.
فرانسه لحظاتي سخت و دشوار را سپري مي‌کند؛ خواسته‌هاي اجتماعي که البته سال‌ها از مطرح شدن آن مي‌گذرد همچون درخواست براي عدالت اجتماعي و توازن در درآمدها، برابري مالياتي، در حال حاضر شکلي جدي‌تر به خود گرفته است.
اين خواسته‌ها و اعتراض‌ها در دوره‌اي مطرح مي‌شود که اقتصاد جهاني با کاهش رشد و چالش‌هايي جدي مواجه شده است و البته تحولاتي بنيادين در روند مبادلات و روابط اقتصادي به چشم مي‌خورد؛ تصميمات اقتصادي و سياسي در چارچوبي با فضاي شصت سال قبل اتخاذ مي‌شود و اين تفاوت مايه نگراني است.
درچنين شرايطي بدتر ازهر چيز ظهور يک اعتراض اجتماعي به جمهوري و رويکرد سياسي دولت فرانسه است و از آن بدتر ناديده گرفتن فضاي اعتراض‌ها و درخواست تحول است. گويا افرادِ مَحو و کمرنگ دارند جهاني مي شوند و اين تهديدها چالشي براي عصر جديد محسوب مي شوند. تحليلگران اينگونه تشخيص داده‌اند و چيزي که باقي مانده، زندگي با چالش‌هايي به قدمت تاريخ است.
فلاکت اجتماعي
با در نظر گرفتن اين ايده‌ها بايد به آنچه که اين مردم مي‌گويند گوش فرا دهيم و خواسته‌هاي آنها را در نظر بگيريم؛ اين تنها بهايي است که يک دولت و سياست مشروع براي مواجهه با خشم و خشونت مردم مي پردازد.
"امانوئل مکرون" رئيس جمهوري فرانسه در پيام خود خطاب به فرانسوي‌ها نبايد مشکلات را تکذيب و از اذعان به اشتباهاتش اجتناب کند. مکرون نبايد فقط به دادن يک پيام اکتفا کند بلکه از يک تحول خبر دهد.
بايد برنامه‌اي و طرحي روي ميز قرار گيرد تا مشکل کسري بودجه و کاهش آن به کمتر از 3 درصد توليد ناخالص داخلي حل شود، مذاکراتي در سطح اروپا انجام شود واز نخبگان براي پشت سرگذاشتن اين بحران کمک گرفته شود.
رنسانس دموکراتيک
آنچه که رئيس جمهوري فرانسه بايد مورد توجه قرار دهد رسيدگي به خواسته‌هاي شهروندان فرانسوي و در عين حال پذيرش مهاجران با ارائه طرح‌هايي قابل درک و اجرا است. مکرون بايد يک جدول زماني براي تحقق طرح‌هاي پيشنهادي، در دستور کار خود داشته باشد.
انتخابات اروپا (مه 2019) خود فرصتي مناسب است تا طرح‌هاي فرانسه در سطح اروپا مطرح گردد و چشم‌اندازهاي آينده براي شهروندان فرانسوي يک رنسانس دموکراتيک به شمار مي‌آيد.
افزايش قدرت خريد مردم فرانسه، همان ستوني است که دولت مي‌تواند با تکيه برآن قدرت بيشتري در ميان مردم بيابد. فرانسه به يک جهش اقتصادي نياز دارد جهش اقتصادي و اجتماعي که البته قابل اجرا است.
از ژنرال دوگل و "ژان مولن" (نماد مقاومت فرانسه در جنگ جهاني دوم) گرفته تا "سيمون وي" (شانزدهمين رئيس پارلمان اروپا) مدل‌هاي اداره حکومت براي کساني که مي‌خواهند موانع را پشت سر بگذارند، شناخته شده است.
ضروري است رئيس جمهوري و مردم فرانسه براي پشت سر گذاشتن اين لحظات دشوار با يکديگر همسو شوند زيرا در نهايت آثار اين خشونت ها براي مردم خواهد بود.
مترجم: رضايي
کليدواژه فرانسه جليقه‌زردها
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد