ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
مشکل ريزگرد‌ها بايد با همکاري حل شود

مشکل ريزگرد‌ها بايد با همکاري حل شود

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا- رئيس جمهور گفت: رئيس جمهور عراق وعده دادند که خود شخصا موضوع محيط زيست را پيگيري مي‌کنند تا با کمک همديگر مردم دو کشور را از رنج ريزگرد‌ها خلاص کنيم.
سیاسی
شناسه خبر : 20181117131807895
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱:۱۸
۱۳۸
خبرگزاري آريا- رئيس جمهور گفت: رئيس جمهور عراق وعده دادند که خود شخصا موضوع محيط زيست را پيگيري مي‌کنند تا با کمک همديگر مردم دو کشور را از رنج ريزگرد‌ها خلاص کنيم.
به گزارش خبرگزاري آريا، آقاي روحاني در نشست خبري مشترک با رئيس جمهور عراق تصريح کرد : در مذاکرات پيرامون موضوعات دو جانبه و اقتصادي ، هر دو طرف بر لزوم بکارگيري ظرفيت هاي بيشتر دو کشور براي توسعه روابط تاکيد داشتيم .
وي افزود : ارزش روابط اقتصادي بين دو کشور امروز به حدود 12 ميليارد دلار مي رسد که مي توان با تلاش دو جانبه اين رقم را در آينده نزديک به 20 ميليارد دلار رساند .
آقاي روحاني ادامه داد : در ديدار امروز، ما درباره روابط و تبادل برق ، گاز و فرآورده هاي نفتي همچنين فعاليت هاي دو کشور در زمينه کشف و استخراج نفت گفتگو کرديم .
رئيس جمهور با اشاره به مذاکره با طرف عراقي درباره اتصال راه آهن دو کشور در منطقه غرب و جنوب تصريح کرد : اتصال راه آهن شلمچه به بصره به طور ويژه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت که مقدمات آن کاملا مهياست و با اقدامات وزارت دارايي عراق شرکت ايراني بزودي مي تواند کار را آغاز کند .
وي ادامه داد : با اتصال راه آهن 35 کيلومتري شلمچه به بصره، مردم دو کشور به سهولت مي توانند رفت و آمد کنند و ما نيز مي توانيم هم بار مورد نياز دو کشور و هم انتقال مسافران را از اين طريق راحت تر و ارزان تر انجام دهيم و بويژه در ايام اربعين مردم ما بتوانند به سهولت از طريق راه آهن به کربلا برسند .
رئيس جمهور در ادامه به موضوع لايروبي اروند رود و شط العرب اشاره کرد و گفت : مسئله لايروبي در اين دو منطقه براي دو کشور حائز اهميت است چرا که اين لايروبي منجر به آباداني بيشتر در آبادان ، خرمشهر ، بصره و فاو خواهد شد .
آقاي روحاني گفت : مسئله محيط زيست نيز براي دو طرف حائز اهميت است و امروز بخشي از مردم ما در مرزهاي غربي و بويژه جنوب دچار مشکل ريزگردها هستند که بايد به عنوان معضل با همکاري دو کشور حل و فصل شود .
رئيس جمهور خاطرنشان کرد : بسيار خرسندم که رئيس جمهور عراق وعده دادند که خود شخصا موضوع محيط زيست را پيگيري مي کنند تا ما بتوانيم همانطور که ملت عراق را از رنج داعش با کمک همديگر خلاص کرديم ، مردم دو کشور را نيز از رنج ريزگردها با ياري دو کشور خلاص کنيم .
آقاي روحاني گفت : دو طرف توافق کرديم که منطقه آزاد تجاري بين دو کشور داشته باشيم تا ايجاد صنايع مشترک را در اين منطقه آغاز کنيم و از کميسيون مشترک مي خواهيم سريع تر اين موضوع را دنبال کند .
­رئيس جمهور گفت : امنيت عراق را امنيت ايران و توسعه عراق را توسعه ايران مي دانيم و روابط دو ملت ايران و عراق بايد روز به روز بيشتر شود.
آقاي روحاني در ادامه سخنان خود در نشست خبري مشترک با رئيس جمهور عراق افزود: در خصوص مسائل منطقه نيز گفتگو داشتيم و نظر هر دو طرف اين بود که ثبات و امنيت در کل منطقه به نفع همه مردم است و نيازي به مداخلات خارجي در منطقه نداريم.
رئيس جمهور اظهار داشت: کشورهاي منطقه بايد با همديگر روابط نزديک تري داشته باشند و بايد بتوانيم با همکاري يکديگر در منطقه، بويژه دو دولت مهم عراق و ايران براي ثبات و امنيت کل منطقه تلاش کنند و اميدواريم هرچه زودتر شاهد پايان جنگ ويرانگر ظالمانه در يمن و استقرار ثبات و امنيت در سوريه و کل منطقه باشيم.
آقاي روحاني گفت: ما امنيت عراق را امنيت ايران و توسعه عراق را توسعه ايران مي دانيم و روابط دو ملت ايران و عراق بايد روز به روز بيشتر شود همچنين از لحاظ اقتصادي و سياسي شاهد روابط نزديکتري بين دو کشور دوست باشيم.
­رئيس جمهور عراق گفت: اهميت فراواني براي پيوندهاي مشترک و روابط دو کشور قائليم و خواستار آن هستيم که به شرايطي بهتر از آنچه امروز در آن قرار داريم برسيم.
آقاي برهم صالح در نشست خبري مشترک با آقاي روحاني افزود: در ابتدا علاقمندم بار ديگر از آقاي رئيس جمهور و مسئولان گرانقدر ايراني به دليل ميزباني شايسته و استقبال گرم تشکر کنم.
وي با بيان اينکه امروز پيامي روشن از بغداد براي شما آورده ام اظهار داشت: اهميت روابط با ايران را به خوبي درک مي کنيم و اين روابط فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي بين دو کشور ريشه در تاريخ دارد.
برهم صالح گفت: پيوندهاي عميقي دو ملت همسايه و مسلمان را با يکديگر مرتبط و شرايط جغرافيايي دو کشور نيز که آنها را همسايه يکديگر قرار داده اين پيوندها را قوي تر مي کند.
رئيس جمهور عراق با بيان اينکه ملت هاي ايران و عراق در بسياري از حوادث مهم منطقه نقش داشته اند اظهار داشت: ما حمايت هاي شما از مردم عراق را در دوران مبارزه با استبداد صدام فراموش نمي کنيم همچنان که مواضع ايران را در مبارزه اخير ما عليه تروريسم فراموش نخواهيم کرد.
برهم صالح ادامه داد: ايران با حمايت هايي که از ما انجام داد نقش بزرگي در شکست تروريسم ايفا کرد و ما اهميت فراواني براي اين پيوندهاي مشترک و روابط دو کشور قائل هستيم اما خواستار آن هستيم که به شرايطي بهتر از آنچه امروز در آن قرار داريم برسيم و اين شرايط و روابط بهتر چيزي است که ملت هاي دو کشور و تمام منطقه شايسته آن هستند.
رئيس جمهور عراق گفت: بعد از شکست نظامي داعش، امروز عراق دو مسئله مهم بازسازي و تقويت ثبات سياسي را پيش روي خود دارد و تحقق اين هدف ها نيازمند برنامه ها و اقدامات سياسي ، اصلاحي و اقتصادي داخلي است همچنان که نيازمند وجود فضاي منطقه اي با ثبات است.
رئيس جمهور عراق گفت: نيازمند نظام جديد منطقه اي هستيم تا منافع ملت ها تأمين شود که در اين زمينه نقش جمهوري اسلامي ايران بسيار مهم است و عراق هم بايد نقش مهمي ايفا کند.
آقاي برهم صالح در نشست خبري مشترک با رئيس جمهور کشورمان با تأکيد بر ضرورت تشکيل نظام منطقه اي جديد بر پايه منافع ملت ها و به دور از کشمکش هاي بي حاصل و متناقض، افزود: بايد کاري کنيم که همگرايي ميان دولتها و ملتها افزايش يابد و در اين زمينه بايد حاکميت و استقلال کشورها هم مغتنم شمرده شود.
وي با بيان اينکه همواره بر علاقه و گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران تأکيد داريم گفت: از وزراي خارجه دو کشور هم مي خواهم که همه تلاشها و راهکارهاي خود را براي همکاري و همياري ميان دو دولت و ملت افزايش دهند.
برهم صالح ايجاد مناطق تجاري آزاد مرزي بين دو کشور را بسيار مهم و ضروري دانست و با اشاره به معضلات دو کشور در زمينه مسائل زيست محيطي نيز گفت: اين يک معضل جهاني است اما اثراتش در منطقه ما بسيار بيشتر است و اميدواريم با کمک همديگر بهبود اين وضعيت را به نفع ملتها و آيندگان رقم بزنيم.
وي همچنين با تأکيد بر ضرورت اتصال خطوط ريلي بين ايران و عراق افزود: خطوط ريلي هم در انتقال و جابجايي زوار مهم است و هم در زيرساخت هاي اقتصادي و تجاري، بنابراين همه بايد تلاش کنيم بر اساس منافع مشترک، اقدامات لازم را صورت دهيم.
رئيس جمهور عراق گفت: ما در روابط اصول ثابتي داريم، اصولي که به تحکيم ارتباط و همکاري هاي دو ملت و دو کشور در منطقه مي انجامد، بنابراين بايد همه بايد در اين زمينه تلاش کنيم.
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد