ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
نفت 400 دلاری پاسخ ادعایی عربستان به تحریم آمریکا

نفت 400 دلاری پاسخ ادعایی عربستان به تحریم آمریکا

خبرگزاری تسنیم
سردبیر عرب نیوز گفت عربستان سی گزینه برای فشار بر آمریکا در صورت اعمال تحریم علیه کشورش به خاطر ناپدید شدن جمال قاشقجی در داخل کنسولگری استانبول دارد که نفت 400 دلاری یکی از آن هاست.
اقتصادی
شناسه خبر : tn.ai
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹:۰۶
۵۲

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از گاردین، عربستان دارای موقعیت خوب ژئوپلیتیکی و اقتصادی است . در صورت افزایش تنش ها با آمریکا و غرب، عربستان دست برتر را در منطقه دارد.

ذخایر عظیم نفتی عربستان که ادعا میکند هنوز 260 میلیارد بشکه برای استخراج دارد ، واضح ترین مزیت آن است. عربستان بزرگترین صادر کننده نفت است که حدود 7 میلیون بشکه در روز صادر یا پمپ می کند. این توانایی، ریاض را به قدرت بزرگ اقتصادی جهان تبدیل کرده است چون قدرت بالا بردن قیمت ها را دارد.

ترکی الدخیل، سردبیر عرب نیوز گفت عربستان سی گزینه برای فشار بر آمریکا در صورت اعمال تحریم علیه کشورش به خاطر ناپدید شدن جمال قاشقجی در داخل کنسولگری استانبول، دارد. یکی از این گزینه ها کاهش تولید نفت است که می تواند قیمت ها را از 80 دلار در هر بشکه به بیش از 400 دلار برساند. یعنی بیش از دو برابر حداکثر قیمت 147.27 دلار در سال 2008.

این کار پیامدهای شدیدی برای کل جهان دارد. نه فقط به این خاطر که رانندگان باید پول بیشتری برای بنزین و گازوئیل بدهند ، بلکه قیمت تمام کالاهای دارای حمل و نقل جاده ای را بالا میبرد.

عربستان همچنین از هزاران شغل آمریکایی از طریق خرید تسلیحات حمایت می کند. این کشور بعد از هند بزرگترین وارد کننده سلاح است و 61 درصد این واردات از آمریکا می آیند.

عربستان در سال گذشته بزرگترین مشتری تسلیحاتی آمریکا بود و ارزش معاملاتش به 17.5 میلیارد دلار می رسید. این رقم با امضای قرارداد دفاعی 110 میلیارد دلاری در ریاض در سال گذشته بیشتر هم خواهد شد.

عربستان سود زیادی به کارفرماهای آمریکایی خود مثل لاکهید مارتین، بوئینگ، جنرال الکتریک و اکسون موبیل می رساند. برخی از این شرکت‌ها قبلاً در مورد تاثیر قطع رابطه با عربستان به ترامپ هشدار داده اند. مثلا ریاض می تواند به راحتی خرید تسلیحات نظامی خود را به جای آمریکا از روسیه و چین انجام دهد.

عربستان در گذشته نشان داده که می‌تواند از موقعیت منحصر به فرد سیاسی و اقتصادی خود برای پیشبرد کارهایش استفاده کند. تونی بلر در جریان تحقیقات در مورد اتهام رشوه خواری که سیستم BAE شرکت دفاعی انگلیس در گیر آن بود گفت که ریاض تهدید کرده بود در موارد اطلاعاتی قطع رابطه خواهد کرد و به این صورت انگلیس را در خطر بزرگتر حمله تروریستی قرار داد.

ست فرانزمن، مدیر اجرایی مرکز خاورمیانه در آمریکا گفت:« اهمیت عربستان برای استراتژی آمریکا در منطقه به عنوان یک سد دفاعی علیه ایران است».

او گفت:« آنها جزئی از یک اتحاد آمریکایی-سعودی-اماراتی هستند و دولت فعلی آمریکا سیاست های جدی علیه ایران دارد. بنابراین آمریکا تا حدی بیش از سال های قبل چشم به عربستان دوخته است».

عربستان چیزهایی برای از دست دادن هم دارد. ارز خارجی اصل کلیدی طرح های آن برای متنوع کردن اقتصاد بدون نفت است و مربوط می‌شود به 13 درصد نرخ بیکاری آن. بازار سهام عربستان هفت درصد معادل حدود 33 میلیارد دلار سقوط کرد. دلیل آن هم ترس از تهدید کشور برای تلافی اقدامات آمریکا است.

سرمایه گذاران بین المللی دارند به عربستان پشت می کنند و بسیاری اسامی معروف از کنفرانس سرمایه گذاری اواخر این ماه کنار رفته اند.

انتهای پیام/96

 

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد