ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
حمایت از کارفرمایانی که معلولان را بکارگیری کنند/اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال آینده

حمایت از کارفرمایانی که معلولان را بکارگیری کنند/اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال آینده

خبرگزاری تسنیم
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ملزم به تامین اعتبارات است گفت: در صورتی که کارفرمایان معلولان را در کارخانجات خود بکارگیری کنند، سازمان 50 درصد از حقوق آنها را پرداخت خواهند کرد.
اجتماعی
شناسه خبر : tn.ai
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸:۰۷
۱۵

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین نحوی‌نژاد در نشست خبری خود که صبح امروز به مناسبت روز جهانی عصای سفید برگزار شد اظهار داشت: ابتدا بازگشت کاروان پاراآسیایی را که با اندکی اختلاف رده سوم آسیا را کسب کردند تبریک عرض می‌کنم و این در حالیست که در گروه نابینایان ما صاحب 48 مدال شدیم که از این تعداد 15 طلا بوده است. ضمن اینکه نسبت به سال‌های گذشته نیز تعداد مدال‌های کسب شده بسیار بیشتر بوده و انشاءالله به زودی در یک مراسمی از زحمات ورزشکاران، مربیان تجلیل خواهیم کرد.

وی با اشاره به نقش سازمان بهزیستی در اعزام مسابقات ورزشی معلولان گفت: سازمان نقش برجسته‌ای را در این حوزه دارد و بالغ بر 90 درصد از شرکت‌کنندگان از برنامه‌های مختلف آموزشی و بازتوانی سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به اینکه گروه نابینایان و کم‌بینایان در دنیا علیرغم تمام مسائل ایمنی رو به افزایش است گفت: هم اکنون 260 میلیون نفر کم بینا و نابینا در دنیا هستند که از این تعداد حدود 40 میلیون نفر نابینای مطلق هستند و پیش‌بینی می‌شود در 2020 آمار نابینایان و کم‌بینایان رو به تنزل باشد.

نحوی‌نژاد بیان کرد: در کشور ما نیز معلولیت نابینایی و کم بینایی عوامل متعددی را از جمله ژنتیکی، مادرزادی، حوادث اکتسابی و تصادفات دارد. ضمن اینکه کم‌بینایی و نابینایی ناشی از بیماریهای مزمن و عوارض کهولت سنی است که باید به این مواد نیز توجه شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار سازمان بهزیستی در بانک اطلاعاتی این سازمان 11 درصد از معلولان شناخته شده از گروه نابینایان و کم‌بینایان هستند گفت: این آمار حدود 160 هزار نفر است که 40 درصد این افراد خانم‌ها و 60 درصد را آقایان شامل می‌شوند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: معلولان جزو گروه‌هایی از معلولیت‌ها هستند که بسیار مستعد هستند و از هوش بالایی برخوردارند و در حوزه تحصیلی نیز آمار آنها نسبت به سایر معلولیت‌ها بیشتر است و پیشرفت‌های خوبی را نیز در حوزه اشتغال داشته‌اند.

نحوی‌نژاد گفت: حدود 30 الی 40 درصد از معلولان تحت پوشش را کم‌بینایان و نابینایان تشکیل می‌دهند به طوریکه معلولان در عرصه‌های مختلف از جمله حضور در شوراها و سایر مشاغل حضور پررنگ و چشمگیری را داشته‌اند و اگر این حضور نیز کمرنگ می‌شود به دلیل موانعی است که ما ایجاد می‌کنیم و ما باید بتوانیم زمینه حضور این افراد را در حوزه‌های مختلف فراهم کنیم.

وی با اشاره به تبعیضات صورت گرفته در خصوص استخدام‌های دولتی و سهم 3 درصد جذب معلولان گفت: متاسفانه با شرایط عجیب و غریب آزمون‌های استخدامی این افراد لغو می‌شود که به عنوان مثال می‌توان به آزمونی که سال گذشته برای آموزش و پرورش برگزار شد اشاره کرد در حالیکه نظر ما برخلاف وزارت آموزش و پرورش است و کم‌بینایان و نابینایان می‌توانند حضور موثر و چشمگیری را در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش داشته باشند و این در حالیست که در سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاه از افراد کم‌بینا و نابینا بوده‌اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: با این شرایط هیچ محدودیتی برای حضور این افراد در پست‌های مختلف وجود ندارد و متاسفانه در چند سال گذشته افراد نابینا به دلایل نامناسب بودن معابر شهری جان خد را از دست داده‌اند و این مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود.

نحوی‌نژاد افزود: فراهم کردن مناسب‌سازی برای معلولان تنها متکی به پول نیست و ما باید زیرساخت‌های لازم را برای حضور این افراد در جامعه فراهم کنیم که امیدواریم در این زمینه نیز دستگاه‌ها و سازمان‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولان بیان کرد: تهران شهر بسیار زیبا و پیشرفته‌ای است که در حوزه مناسب‌سازی نیز اقداماتی را انجام داده است اما این اقدامات کافی نیست و باید برنامه‌های وسیع‌تری در این حوزه انجام شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: معمولا کشورهای اروپایی شرایط مطلوب‌تری را برای تردد معلولان اعم از نابینایان و کم‌بینایان دارند و حتما نباید کار به جایی برسد که قانونگذار مجازاتی را برای عدم اجرای مناسب‌سازی پیش‌بینی کند و انتظار داریم شهرداری‌ها که خود آگاه به این مسائل هستند اقدامات موثری را انجام دهند.

نحوی‌نژاد افزود: البته سازمان بهزیستی کشور به عنوان سازمان متولی در حوزه معلولان مطالبه‌گر در امر مناسب‌سازی معابر و اماکن از سوی شهرداری‌ها است که بر اساس آخرین آمار حدود 30 درصد از معابر شهری در استان‌های مختلف برای تردد معلولان مناسب‌سازی شده است.

وی گفت: متاسفانه شاهد هستیم که برخی از پیمانکاران فرآیند مناسب‌سازی ساختمان‌ها را رعایت نمی‌کنند و در واقع پس از اخذ پایان کار نسبت به جمع‌آوری بالابر اقدام می‌کنند و اینها تخلفاتی است که صورت می‌گیرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ما باید شرایطی را در بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی فراهم کنیم که نابینایان و کم‌بینایان بتوانند مهارت‌های لازم را کسب کنند و البته انتظار داریم آنها در بخش‌هایی تحقیق کنند که مرتبط با مشاغل این افراد باشد.

نحوی‌نژاد گفت: در قانون حمایت از حقوق معلولان سخت‌گیری‌هایی برای عدم اجرای سهم 3 درصد اشتغال معلولان و همچنین مناسب‌سازی معابر صورت گرفته است و در صورتی که دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این امر کوتاهی کنند طبق قانون مجازات می‌شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس تمهیدات صورت گرفته بنا داریم از سال آینده حمایت‌هایی را از کارفرماهایی که اقدام به جذب معلولان می‌کنند انجام دهیم به طوریکه در این بخش 30 الی 50 درصد از حقوق این افراد توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود. ضمن اینکه سهم حق بیمه کارفرما را نیز سازمان پرداخت خواهد کرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در بخش دولتی نیز انتظار داریم سازمان‌ها و دستگاه‌ها خود را ملزم به رعایت قانون بدانند و در آزمون‌های استخدامی سهم 3 درصد معلولان را رعایت کنند.

نحوی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه از سازمان صدا و سیما نیز درخواست می‌شود توجه ویژه‌ای را به برنامه‌های نابینایان و کم‌بینایان داشته باشد گفت: در حال حاضر اخبار ناشنوایان با زبان اشاره در سازمان صدا و سیما انجام می‌شود که انتظار داریم در حوزه نابینایان و کم‌بینایان نیز تمهیدات لازم پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: در رابطه با تحصیل معلولان نابینا و کم‌بینایان نیز هم‌اکنون حدود 146 نفر از آنها دکترای تخصصی دارند و حدود 500 نفر در رشته‌های مختلف کارشناسی در حال تحصیل هستند که بر اساس بانک اطلاعات سازمان بهزیستی حدود 3 هزار نابینا فارغ‌التحصیل در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی به بالا هستند و حدود 15 هزار نفر آنها نیز در مقاطع مختلف در حال تحصیل هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نابینایان و کم‌بینایان در رشته‌هایی از جمله مددکاری، روانشناسی و ... تحصیل کنند گفت: این در حالیست که در این حوزه مشاغلی فراهم است و نابینایان نیز می‌توانند در این حوزه‌ها مشغول فعالیت بشوند. ضمن اینکه در آموزش مهارت‌ها نیز می‌توانیم نابینایان را برای بخش‌های مختلف از جمله اپراتور تلفن و همچنین راهنمایی تورها استفاده کنیم.

نحوی‌نژاد گفت: با اجرای طرح‌های پیشگیری از جمله طرح غربالگری بینایی اقدامات موثری در کاهش نابینایی و کم‌بینایی در سال‌های گذشته در کشور انجام شده است به طوریکه در طرح غربالگری که کودکان بین 3 تا 6 سال مشارکت دارند باعث شده است که میزان کم‌بینایی و نابینایی در کشور کاهش یابد.

وی افزود: بیشترین عامل کم‌بینایی و نابینایی در سنین جوانی تنبلی چشم است و ما می‌توانیم با شناسایی به موقع که البته مداخله به هنگام از نابینایی و کم‌بینایی جلوگیری کنیم به طوریکه در سال گذشته حدود 3 میلیون کودک در طرح غربالگری مشارکت کردند که از این تعداد بالغ بر 200 هزار نفر از آنها به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در کشور 35 واحد ارائه خدمات به نابینایان و کم‌بینایان داریم که 42هزار نفر افراد دارای اختلالات نابینایی به این مراکز مراجعه کرده‌اند که این در حالیست که 13 مرکز آموزش خانواده و کودک دارای اختلالات بینایی در کشور فعالیت می‌کنند.

نحوی‌نژاد تصریح کرد: اگر بخواهیم به محدوده‌های نامناسب‌سازی شده در تهران اشاره کنیم می‌توانیم به محدوده بازار تهران اشاره کرد ضمن اینکه بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس برای ورود معلولان مناسب‌سازی شده نیست.

وی گفت: در حال حاضر اعتبار حوزه توانبخشی در سال جاری هزار میلیارد تومان بوده است که در صورتی که ما بخواهیم قانون حمایت از حقوق معلولان را در سال آینده اجرا کنیم این اعتبار باید 12 برابر شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بخش قابل توجهی از اعتبارات حوزه توانبخشی خرج نگهداری معلولان و سالمندان در مراکز می‌شود ضمن اینکه بخشی از این هزینه‌ها به عنوان کمک هزینه پرستاری و مراقبت در منزل به معلولان و سالمندان پرداخت می‌شود.

نحوی‌نژاد ادامه داد: تامین لوازم کم‌توانبخشی و بهداشتی نیز از دیگر اقداماتی است که سازمان بهزیستی انجام می‌دهد وهم‌اکنون نیز برای تامین این وسایل با مشکلاتی روبرو شده است.

وی گفت: در قانون جامع حقوق معلولان تاکید شده است که مستمری جامعه هدف بهزیستی حداقل حقوق دستمزد باشد که این موضوع در حال حاضر یک میلیون تومان است که با توجه به تورم پیش‌بینی می‌شود حداقل حقوق و دستمزد در سال آینده یک میلیون و 200 هزار تومان باشد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در حال حاضر 600 هزار نفر در حوزه توانبخشی و اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند که سهم حوزه توانبخشی حدود پانصد و چند هزار نفر است که بخشی از این افراد معلولان قطع نخاعی، معلولان جسمی حرکتی، ذهنی و ... هستند.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد