ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
تاکيد 1+4 بر روابط گسترده‌تر اقتصادي با ايران

تاکيد 1+4 بر روابط گسترده‌تر اقتصادي با ايران

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا- وزراي خارجه 1+4 بر تعهد مجدد کشور‌هاي عضو براي اجراي کامل و موثر برجام، ازجمله در حوزه رفع تحريم‌ها تاکيد کردند.
بین الملل
شناسه خبر : 20180925120331471
سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳:۴۰
۵۲
خبرگزاري آريا- وزراي خارجه 1+4 بر تعهد مجدد کشور‌هاي عضو براي اجراي کامل و موثر برجام، ازجمله در حوزه رفع تحريم‌ها تاکيد کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا، جلسه وزراي امور خارجه ايران و 1+4 شامگاه دوشنبه دوم مهر 1397 در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک به رياست خانم فدريکا موگريني، نماينده عالي اتحاديه اروپايي، و با حضور وزراي امور خارجه ايران، فرانسه، روسيه، چين، انگليس و آلمان برگزار شد.
اين نشست پيش از تلاش آمريکا براي استفاده ابزاري از شوراي امنيت و اجراي نمايش عليه ايران از اهميت ويژه اي برخوردار بود و حمايت اروپا، چين و روسيه از ايران و برجام، و انزواي آمريکا را به روشني به تصوير کشيد.
در پايان اين نشست وزراي امور خارجه ايران و کشورهاي 4+1 اقدام به صدور بيانيه مشترکي نمودند که واجد نکات مهم و قابل توجهي مي باشد. وزراي امور خارجه در اين بيانيه بر اعلام تعهد مجدد کشورهاي عضو برجام بر اجراي کامل و موثر اين توافق، از جمله در حوزه رفع تحريم ها تاکيد کرده و اذعان نمودند که رفع تحريم ها و برخورداري ايران از منافع اقتصادي حاصله، بخش کليدي و حياتي برجام است.
وزراي امور خارجه در اين بيانيه اظهار تاسف عميق خود را نسبت به خروج آمريکا از برجام اعلام داشته و در يک مقابله آشکار با تحريم هاي يکجانبه آمريکا، بر تعهدات خود مندرج در بيانيه قبلي در تاريخ 15 تير 97 در موضوعاتي همچون حفظ و ارتقاء روابط گسترده تر اقتصادي با ايران؛ حفظ و استمرار کانال‌هاي مؤثر مالي براي تعامل با ايران؛ تداوم صادرات نفت و ميعانات گازي، محصولات نفتي و پتروشيمي؛ و ... تاکيد کردند. آنها همچنين تعهد خود را به پيگيري اقدامات مشخص و موثر براي تضمين کانال‌هاي پرداخت با ايران تکرار کردند.
نظر به فوريت و ضرورت حصول به نتايج ملموس، وزراي امور خارجه از پيشنهادات عملي براي حفظ و توسعه کانال هاي پرداخت و به طور مشخص ابتکار تاسيس يک «سازوکار ويژه» براي تسهيل پرداخت هاي مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ايران، که فعالان اقتصادي را در تعقيب تجارت مشروع با ايران مساعدت نموده و به آنها اطمينان مجدد مي‌دهد، استقبال کردند. آنها همچنين بر اراده قوي خود براي حمايت از فعاليت بيشتر براي عملياتي کردن فوري اين «سازوکار ويژه‌» در کنار تداوم تعامل با شرکاي منطقه اي و بين المللي تصريح نمودند.  
بيانيه وزراي امور خارجه ايران و کشورهاي 1+4 ديگر کشورها را نيز به اتخاد سياست ها و ايجاد سازوکارهاي مشابه در روابط اقتصادي خود با ايران تشويق نموده و خواهان حفظ و تقويت روابط دوجانبه اقتصادي با ايران و بسيج همه امکانات از جمله از طريق همکاري با کشورهاي ثالث براي عادي سازي موثر روابط تجاري و بازرگاني با ايران شده ‌است، که بيان آشکار اراده اعضا براي حفظ برجام است و آشکارا در مقابل اراده آمريکا براي نابودي برجام و اعمال مجدد تحريم ها بر ايران قرار دارد.
 
متن کامل بيانيه وزراي خارجه عضو برجام که توسط دکتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان و فدريکا موگريني نماينده عالي اتحاديه اروپا که همزمان با کنفرانس مطبوعاتي مشترک در محل سازمان ملل متحد منتشر مي شود، بدين شرح است:
1.نشست وزيران 1+4 (چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگليس به اضافه نماينده عالي اتحاديه اروپا براي امور خارجي و امنيتي) و جمهوري اسلامي ايران، اعضاي برنامه جامع اقدام مشترک، در 2 مهرماه 1397 در نيويورک برگزار شد. اعضا مسيرهاي پيش رو براي تضمين اجراي کامل و موثر توافق هسته اي در تمامي ابعاد را بررسي کردند. آنها همچنين فرايند يافتن و عملياتي کردن راهکارهاي عملي براي مسايل ناشي از خروج يکجانبه ايالات متحده از اين توافق و و وضع مجدد تحريم هايي که وفق برجام و پيوست شماره دو آن رفع شده بود؛ موضوعي که عميقا موجب تاسف است، را مورد مداقه قرار دادند.
2. نشست به رياست خانم فدريکا موگريني، نماينده عالي اتحاديه اروپايي، و با حضور اعضاي برجام در سطح وزراي خارجه برگزار شد.
3. اعضاي برجام مجددا بر تعهد خود نسبت به اجراي کامل و موثر آن در کمال حسن نيت و در يک فضاي سازنده تاکيد نمودند. آنها خاطرنشان نمودند برجام يک عنصر کليدي در ساختار جهاني عدم اشاعه بوده و يک دستاورد بسيار مهم در حوزه ديپلماسي چندجانبه مي باشد که بر اساس قطعنامه 2231 با اتفاق آرا مورد تاييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.
4. اعضا تصديق کردند همانطور که دوازده گزارش پي‌در پي آژانس بين المللي انرژي اتمي تاييد کرده است، ايران به اجراي کامل و موثر تعهدات هسته اي خود ادامه داده و بر ضرورت تداوم اين عملکرد تاکيد کردند. اعضا کماکان پروژه مدرن سازي رآکتور تحقيقاتي اراک به عنوان بخشي از برجام و طرح تبديل تاسيسات فردو به يک مرکز هسته اي، فيزيک و فناوري را مورد حمايت قرار خواهند داد. اعضا همچنين مجددا حمايت خود را از پروژه هايي که در حوزه همکاري هسته اي صلح آميز در چارچوب پيوست شماره سه برجام قرار دارند اعلام کردند.
5. اعضا اذعان نمودند که در کنار اجراي تعهدات هسته اي از سوي ايران، رفع تحريم ها و از جمله برخورداري ايران از منافع اقتصادي حاصله از آن، يک بخش حياتي از برجام است.
6. اعضا بر اراده خود براي حمايت از آزادي فعالان اقتصادي در تعقيب کسب و کار مشروع با ايران، در تطابق کامل با قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل، تاکيد کردند.
7. اعضا همچنين فعاليت‌هاي فشرده و پيشرفت‌هاي ماهوي که تاکنون صورت گرفته است، تشديد گفتگوهاي فني، تلاش‌هايي که براي حفظ و تقويت روابط دوجانبه اقتصادي انجام مي شود، بسيج منابع قابل توجه توسط همه اعضا، از جمله با کشورهاي ثالث علاقمند براي حمايت از برجام، و پيگيري به موقع و موثر عادي سازي روابط تجاري و بازرگاني با ايران را مورد توجه و تاکيد قرار دادند.
8. در اين زمينه، اعضا از به‌روزساني «قانون انسداد» اتحاديه اروپا، و اعطاي مجوز به بانک سرمايه‌گذاري اروپا براي اينکه ايران نيز واجد شرايط براي دريافت وام هاي خارجي محسوب شود، و اينکه اين به‌روزساني در 16 مرداد اجرايي شده است، استقبال کردند.
9. اعضا تداوم تعهد خود به اهداف مندرج در بيانيه وزراي جلسه به ويژه پيگيري اقدامات مشخص و موثر براي تضمين کانال‌هاي پرداخت با ايران، و تداوم صادرات نفت و ميعانات گازي، محصولات نفتي و پتروشيمي را مجددا مورد تاييد قرار دادند.
10. نظر به فوريت و ضرورت حصول به نتايج ملموس، اعضا از پيشنهادات عملي براي حفظ و توسعه کانال‌هاي پرداخت و به طور مشخص ابتکار تاسيس يک «سازوکار ويژه» براي تسهيل پرداخت‌هاي مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ايران، که فعالان اقتصادي را در تعقيب تجارت مشروع با ايران مساعدت نموده و به آنها اطمينان مجدد مي‌دهد، استقبال کردند. اعضا مجددا بر اراده قوي خود براي حمايت از فعاليت بيشتر براي عملياتي کردن اين «سازوکار ويژه‌» در کنار تداوم تعامل با شرکاي منطقه اي و بين المللي تصريح نمودند.
11. اعضا بر تصميم خود براي حمايت از راهکارهاي عملياتي درخصوص موارد فوق تاکيد و توافق کردند پيشرفت‌هاي حاصله را به دقت زير نظر داشته باشند و جلسه کميسيون مشترک را، از جمله در سطح وزيران، به نحو مقتضي براي پيشبرد تلاش‌هاي مشترک تشکيل دهند.
12. اعضاي برجام خاطرنشان نمودند اين ابتکارها با هدف حفظ برجام صورت مي‌گيرد که در جهت منافع بين‌المللي است.
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد