ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
تهران مقصد گردشگری نمی‌شود!

تهران مقصد گردشگری نمی‌شود!

آفتاب
اگر بخواهیم در باره تهران و بالقوه های گردشگری اش سخن بگوییم بی شک اولین بالقوه گردشگری فرصت پایتخت بودن است. با پایتخت شده بسیاری از کاخ ها و مراکز گردشگری امروز در آن ساخته شد.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 547519
سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵:۰۸
۳۰
آفتاب‌‌نیوز :
علی رضایی فرح آبادی - در طول سالیان سال برخی از شهرهای ایران به عنوان مقاصد گردشگری درسراسر جهان شناخته شده است. از جمله اصفهان، شیراز، مشهد و برخی از شهرهای شمال کشور اما در دهه اخیر بسیاری از ارگان ها ازجمله شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری تلاش کرده اند تا شهر تهران را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کنند و به حق شهر تهران دارای ظرفیت های بالقوه بسیاری است تا به یکی از بی نظیرترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل شود.در این مقاله برآنیم تا به توضیح بسیاری از بالقوه های گردشگری شهر تهران و برخی از اقدامات سازنده برای ورود شهر تهران به مقاصدگردشگری به صورت موجز بپرداریم.

بالقوه های گردشگری شهر تهران
اگر بخواهیم در باره تهران و بالقوه های گردشگری اش سخن بگوییم بی شک اولین بالقوه گردشگری فرصت پایتخت بودن است. با پایتخت شده بسیاری از کاخ ها و مراکز گردشگری امروز در آن ساخته شد. در سال1200 هجری قمری تهران برای اولین بار توسط آغا محمدخان قاجار به عنوان پایتخت انتخاب گردید.  او در زمان حکومت خود تخت مر مر را بنا کرد. اما در دوران فتحعلی شاه بناها وحتی محلات جدیدی در شهر تهرران ساخته شد. از آن جمله بنای مسجد امام خمینی (شاه) - مسجد سید عزیز الله - مدرسه مروی - قصر قاجار - نگارستان و لاله زار را می توان نام برد. در دوران ناصرالدین شاه به همت امیرکبیر مدرسه دارالفنون، بازار امیر، بازار کفاشها ، سرای امیر و...ساخته شد. در سال 1284 هجری قمری شهر تهران بوسیله خندق ها و بارو های جدید به شکل هشت ضلعی محدودشد و ارتباط شهر با خارج بوسیله دوازده دروازه به نام های دروازه های شمیران، دولت، یوسف آباد، دوشان تپه، دولاب، خراسان، باغشاه، قزوین، گمرک، حضرت عبدالعظیم، غار، خانی آباد ممکن شد. بعد ها در ابتدای قرن 14و در زمان ناصرالدین شاه بناها و باغ هایی در شهر تهران ساخته شد که هنوز به قوت خود باقی است. از جمله باغ و کاخ گلستان، باغ و کاخ صاحب قرانیه، باغ و قصر سلطنت آباد، باغ و عمارت بهارستان (واقع در میدان بهارستان فعلی)، باغ و عمارت علی قلی خان مخبرالدوله (چهار راه مخبرالدوله فعلی)، باغ و عمارت منیریه (محل سکونت منیر السلطنه مادر کامران میرزا و محله منیریه فعلی)، باغ فرمانفرما (فرمانیه فعلی)، مدرسه و مسجد سپهسالار (شهید مطهری)، گود زنبورکخانه و...اینها تنها بخشی ازبناهای تاریخی ایست که امروزه نیز در شهر تهران موجود است. علاوه بر آن تعداد متعددی از بقعه متبرکه بسیاری از امامزارده ها و اماکن زیارتی و مذهبی نیز وجود دارد. از جمله می توان به بقعه امامزاده معصوم، بقعه بی بی شهربانو، بقعه چهل تن، بقعه رقیه، بقعه علی بن محمد ملقب به قاضی صابر، بقعه هفت دختران، تکیه دولت، سر قبر آقا، سقاخانه حضرت ابوالفضل، مرقد مطهر امام خمینی، مسجد الجواد، مسجد امام‌خمینی، مسجد جامع تهران، کلیسای مریم مقدس اشاره کرد. در عین حال جاذبه های گردشگری طبیعی همچون بشار پسنگ، آبشار دوقلو، آبشار سوتک، آبشار منظریه، آبشاراسون، استودان گبرها، پارک اتابک، پارک امین الدوله، پارک جنگلی چیتگر، پارک ملی خجیر، پارک ملی کویر، پناهگاه پلنگ‌چال و.. نیز موجود است. اگر بخواهیم تنها به نام بردن از بسیاری از اماکن گردشگری در شهر تهران بسنده کنیم؛ شاید بیش از دو ساعت زمان لازم است. بنابراین از این مقوله می گذریم و یادآور می شویم که این مقوله اساسا بالقوه های شهر تهران است تا این شهر به مرکزاصلی گردشگری  ایران و حتی خاورمیانه باشد. اما برای این مهم، معظلاتی وجود دارد که این شهر را در در سکوتی فرو برده و اذهان مخاطبان را به سمت و سویی گرایش می دهد تا به این شهر به دیده یک مرکز تجاری و صنعتی بنگرند.

معضلات گردشگری شهر تهران
همانطور که گفته شده شهر تهران می توان یکی از مقاصد برجسته گردشگری خاورمیانه باشد. اما به شرط مرتفع نمودن مشکلات و معضلاتی که در شهر تهران است و این مجال با تنها بررسی برخی از این معضلات تلاش می کند تا مسولان و فعالان زمینه گردشگری دست در دست هم دهند تا فرصت دیده شدن این شهر به عنوان مقصد برجسته گردشگری را فراهم کنند.

پیش از همه باید گفت در ساهای 1394و1393 در فرایندی کارشناسی شهرداری تهران تلاش کرد تا مجموعه ای به نام گروه مراکز گردشگری در شهرداری تهران راه اندازی کند و مسئولیت آن را مهدی محمود اقدم برعهده داشت. این مدیر برجسته تلاش کرد تا فرصتی برای مرتفع ساختن مشکلات گردشگری در شهر تهران ایجاد کند و حتی با مدیران ارشد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ست دوستی داد تافرصتی ایجاد کند در ذیل همکاری های دو جانبه فعالیت های گردشگری در شهرداری و میراث فرهنگی همسو شود و حتی در ایام نوروزی در سال1395 فعالیت ها و میزان گردشگران رشد تصادعی واقعی داشت. زیرا از طریق نصب تلفن ها و دستگاههای الکترونیکی تعداد مخاطبان به صورت علمی و حقیقی و بدون اغراق شمارش شد و البته پس از تغییر مدیریتی مجددا گردشگری در شهرداری تهران به رکود رفت.

پیشنهادات گره گشا برای گسترش صنعت گردشگری شهر تهران
 با این مقدمه از باید و نباید های شهر تهران باید گفت. اول آنکه شهر تهران در حجوم برج های چندین طبقه ای که ساخته شده بیشتر زندان برج ها است و پارک ها و فضای سبز آن دیگر به چشم نمی خورد و اولین مسئله و ایجاد رغبت برای گردشگران دیدن فضای سبز و مناظر زیبای سبز است. در حالیکه در شهر تهران حجوم ساختمان های بلند را می توان دید. بنابراین با وجود ساختمان های بلند که فرصت دیدن پارک ها و مناظر یکدست سر سبز را از مردم شهر تهران نیز دریغ می دارد؛ چگونه می توان مکان های دیدنی را شناسایی کرد؟!

دوم آنکه مخاطبان و بازدیدکنندگان ایرانی و بین المللی که به شهر تهران مراجعت می کنند اصولا با یک هدف مشخص آمده اند. این هدف اساسا تجاری و صنعتی است و کمتر به دلیل تفریح و گردش به شهر تهران مراجعت می کنند. بنابراین باید فرصتی ایجاد کردکه تجار وصنعتگران وصاحبان صنایع بزرگ کشورها در جریان های فرهنگی از مراکز گرشگری شهرتهران دیدن کند وفرصتی برای تنظیم قرارداد و تفاهم نامه ایجاد کرد تا با راهی برای بازدی مکرر بازدیدکندکان در طول ساها ایجاد شود زیرا اگراصفهان وشیراز و... در ایران به عنوان مقاصد گردشگری بین المللی شناسایی شدند به دلیل حضور گردشگران وتعریف آن به دیگر دوستان و آشنایان در کشورهای خود بوده است. در حالیکه تهران با تعاریف  تجاری و صنعتی معرفی می شود.

 بنابراین پیشنهاد می شود تا با همکاری بسیاری از شرکت ها و سهام داران و مراکز تجاری بزرگ در سطح شهر تهران، فرصت برای دیده شدن موزه ها،بناها و دیگر جاذبه های گردشگری این شهر فراهم شود. چنانچه بسیاری از شرکت های تجاری با حضور همانان بین المللی تمایل دارند تا از مراکز گردشگری دیدن کنند؛ اما این فرصت برای آن ها فراهم نمی شود. یکی دیگر از مهم ترین معظلات گردشگری در شهر تهران، سیستم اداری برای مراکز گردشگری شهر تهران است. موزه ها و خانه بزرگان و... ساعات کاری مشخص و تقریبا مشابه ساعات کاری ادارات دارند و نهایتا تا ساعت17 امکان بازدید مهیا است. درحالیکه بلیط فروشی تنها تا ساعت 15 وجود دارد. حال آنکه بسیاری از افراد و ساکنان شهر تهران دقیقا بعد از ساعت17 اوقات فراغت خود را آغاز می کند بنابراین همواره در حسرت دیدن موزه های شهر تهران ساعت ها را می شمارند تا شاید یک پنجشنبه صبح استراحت نکنند و به موزه بروند. در حالیکه اگر کلیه موزه های شهر تهران دارای دو شیفت کاری صبح و عصر باشند و تا ساعت 12شب و حتی شیفت شب داشته باشند؛ میزان بازدیدها چندین برابر خواهد شد و این فصل تازه ای را برای گردشگری شهر تهران رقم خواهد زد. همچنین وب سایت های موزه ها و درگاههای اطلاع رسانی بسیاری از مراکز گردشگری هرگز به روز نمی شوند و شاید سالانه دو یا سه بار به روز شوند. درنتیجه جذابیتی برای بازدید ندارند زیرا با وجود اینترنت بسیاری از گردشگران ابدا از طریق درگاههای اینترنتی از مراکز دیدن می کنند و سپس به صورت فیزیکی  به آن مرکز مراجعه می کنند. همچنین موزه ها در شکل و طراحی و چینش وسایل و اشیاء باید به روز باشند و هر سه ماه یکبارحداقل اشیاء موزه را به شیوه های جدید چیدمان کنند. در حالیکه برخی از موزه ها را اگر یکبار دیده باشید در سالهای آتی هرگز تغییر چندانی نکرده و بنابراین اگر بازدید مجددی نداشته باشید، چیزی را از دست نداده اید. در عین حال می توان با برخی از موزه های بزرگ دنیا برای راه اندازی نمایشگاههای فصلی دعوت کرد تا به نوعی ظرفیت های بالقوه شهر تهران دیده شود و هر موزه ای که به شهر تهران می آید میزبان موزه های ایران در کشور خود باشد و شاید رغبت مخاطبان بین المللی برای دیدن شهرتهران به عنوان مقصد گردشگری را بیشتر کرد و به این صورت درآمد زایی مناسبی بر مبنای گردشگری داشت.


خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد