ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
از سرعت روند کار با  ۱+۴ رضایت کامل نداریم

از سرعت روند کار با ۱+۴ رضایت کامل نداریم

خبرگزاری فارس
سخنگوی وزارت خارجه درباره روند گفت‌وگوها با طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای ایران (برجام) تأکید کرد ایران از سرعت روند کار با 1+4 رضایت کامل ندارد.
بین الملل
شناسه خبر : 13970529000397
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷:۱۳
۱۵

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات پاسخ داد.

وی با اشاره به هفته دولت ابراز امیدواری کرد که دولت بتواند وظایفش را به نحو احسن انجام دهد و افزود: وزارت خارجه در سال گذشته تلاش بسیاری داشت که از حقوق ملی، تمامیت ارضی، استقلال کشور و منافع مردم به نحو احسن دفاع کند و گام‌های بسیاری در این خصوص برداشته و موفقیت‌های بسیار خوبی داشتیم.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره برخورد نادرست کارمندان برخی سفارتخانه های خارجی با ایرانیان از جمله سفارتخانه های ایتالیا و آلمان عنوان کرد: «سفارتخانه های خارجی موظفند حقوق شهروندان ایرانی را با دقت رعایت کرده و خدمات لازم را ارائه دهند. در مورد این دو کشور خبرهایی را دریافت کردیم که در حال بررسی هستیم و بعد از بررسی ها می‌توانم قضاوت کنم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: توصیه ما به سفارتخانه‌های خارجی در تهران، حفظ حرمت شهروندان ایرانی و ارائه تسهیلات  هر چه بیشتر در ارائه خدمات کنسولی خواهد بود و با کمک این سفارتخانه‌ها گام‌هایی رو به جلو برداشتیم و امیدوارم این وضعیت بتواند در مسیر برخورد بهتر و شایسته‌تر با هموطنان ایرانی صورت گیرد.

وی در واکنش به ادعای جان بولتون که گفته ایران در تلاش برای مداخله در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکاست،  اظهار داشت: «کافر همه را به کیش خود پندارد».

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برخی از خطوط قرمز ما در مذاکرات هسته‌ای رعایت نشد و اینکه این خطوط چه مواردی بوده است؟ پاسخ داد: من سعی می‌کنم درباره اظهارات و بیانات مقام معظم رهبری ورود و تفسیر نکنم زیرا معتقدم درباره اینکه مقصود و منظور خطوط قرمز کدام بخش‌هاست باید با دقت بیشتری صحبت کرد.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: اینکه من در این خصوص اظهار نظری نکنم بهتر است ولی آنچه که شاهد بودیم این بود که تیم مذاکره کننده سعی داشتند رهنمودهای ایشان را با دقت انجام دهند و در تماس دائم بودند و هیأت عالی نظارت بر برجام به عنوان ارگان و مرجعی که می‌توانست و می‌تواند در این خصوص به عنوان بازوی مشورتی قوی و تصمیم‌گیر عمل کند، در نظارت کامل در مذاکرات اشراف داشته و خواهد داشت.من در این خصوص قضاوت ندارم.

قاسمی تصریح کرد:‌ قطعا صحبت‌های ایشان متین و دقیق است و باید بعدا در این خصوص صحبت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات کلانتری رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه آتش‌سوزی هورالعظیم عمدی بوده و دولت عراق برای مدت 13 روز به بالگردهای ایرانی برای اطفای حریق اجازه فرود نداده، عنوان کرد: این یک بحث فنی است و بهتر است که آن را از سازمان محیط زیست سؤال کنید. در خصوص این موضوع تماس‌هایی بین وزارت خارجه دو کشور وجود داشته و پیگیری‌هایی توسط سفارت ایران در عراق دنبال شده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه وزارت خارجه آمریکا پی در پی در حال تشکیل کارگروه‌هایی است که پیرو آن اقداماتی علیه ایران صورت دهد و آیا وزارت خارجه قصد ندارد گروهی را با بهره‌گیری از همه کارشناسان در این خصوص تشکیل دهد؟ پاسخ داد: این رفتار و اقدامات و تبلیغات در ادامه سیاست‌های خصمانه دیرینه آمریکا است و جدید نیست و استمرار می‌یابد باید آن را از جنبه جنگ روانی و جنگ اقتصادی به آن توجه کرد و رفتاری مغایر با همه موازین شناخته شده بین‌المللی است.

قاسمی ادامه داد: این سیاست‌های همچون گذشته راه به جایی نخواهد برد و با مقاومت مردم و راهکارهای موجود این اقدامات خنثی خواهد شد و یک بازی و جنگ روانی است که توسط تیم جنگ طلب هیأت حاکمه آمریکا دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره روند گفتگوها با ۱+۴ و اینکه ایران تا کجا می‌تواند روی کمک بانک‌ها و شرکت‌های کوچک اروپایی حساب کند؟ عنوان کرد: آن چیزی که به آن اتکا داریم و روی آن حساب می‌کنیم، توان ملی و ظرفیت‌های اقتصادی و مردمی ملت است که باید در مرحله اول به آن متکی باشیم و بعد به همکاری‌های بیرونی و خارجی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث همکاری‌های ما با اروپا مواضع سیاسی اروپا و چین و روسیه بسیار روشن است، اظهار داشت: در خصوص بسته اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی در دوران پس  از خروج آمریکا از برجام  شاهد پیشرفت‌هایی هستیم و گام‌های بیشتری تا امروز برداشته شده است. متاسفانه به علت تعطیلات آگوست و وضعیت اروپا کمی و به دلایل دیگر با کندی هایی مواجه بودیم و از سرعت روند کار رضایت کامل را نداریم.

قاسمی افزود: مصرانه و به طور جد خواستاریم این کشورها با جدیت بیشتر و سرعت عمل لازم در این زمینه تلاش خود را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در این مسیر به لحاظ سیاسی مشکلی نداریم و وضعیت روشن است، خاطرنشان کرد: در کلیات، گفتارها و پیشنهادهایی که ارائه شده مثبت تلقی می‌شود ولی مکانیسم‌های فنی این همکاری‌ها در برخی بخش‌ها تا حدی روشن است و در برخی روشن نیست و حتی ابهاماتی می‌تواند وجود داشته باشد که مورد رضایت ایران نیست.

قاسمی ادامه داد:‌کندی و عدم سرعت لازم مطلوب ما و مردم ما نخواهد بود. سعی می‌کنیم به سهم خود تلاش‌های لازم را داشته باشیم که این اراده سیاسی اروپا بتواند در عرصه عمل بهتر جلو برود. ولی وظیفه اساسی و عمده به عهده این طرف‌هاست و امیدوارم با توجه به وضعیت جدید و اتمام تعطیلات یک جهش و گام‌های بلند از سوی این کشورها را داشته باشیم و به دستاوردهای بهتری نائل شویم.

وی بیان کرد: این امیدواری هست و با این امیدواری کار را دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره سند جامع همکاری‌های راهبردی بین ایران و افغانستان و سفر هیأت بلندپایه امنیتی و سیاسی از افغانستان به ایران تا یک ماه آینده گفت: کمیته‌های پنجگانه به نتایج لازم رسیده‌اند و یک تا دو ابهام وجود داشت که در حال رفع شدن است. در پایان کار این کمیته‌ها باید وارد مذاکرات جدی‌تر برای تنظیم سند جامع همکاری‌ها بین دو کشور باشیم و این موضوع از قبل طراحی و پیش‌بینی شده و این کمیته‌ها با این موضوع کار خود را آغاز کردند.

قاسمی ادامه داد: در حال ورود به مرحله اتمام کار کمیته های پنجگانه بین دو کشور می شویم و باید برای تنظیم این سند جامع وارد کار شویم. هیأت‌هایی باید در سطوح لازم با اختیارات کامل بین ایران و افغانستان تبادل شود که در این زمینه در حال مذاکره هستیم و انتظار است که این هیأت‌ها مبادله شود ولی هنوز تاریخی برای این سفر مشخص نیست.

وی بیان کرد: این از موضوعات جدی و روی میز طرفین است و ورود به این مرحله گام بسیار خوبی است و نشان از پیشرفت بسیار خوب در مسائل فیمابین دو کشور که برای سالیان سال بخشی از آنها به عنوان معضلاتی وجود داشت، هست و امیدوارم به سرعت به پایان کار برسیم و این سند در سطح عالی به امضای مقامات دو کشور برسد.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزارت امور خارجه مکلف بوده در جریان مذاکرات خزر، نمایندگان مجلس را از جزئیات مطلع کند و نمایندگانی را از مجلس به همراه داشت؟ اظهار داشت: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر یک موضوع پیش پا افتاده یک شبه یا یک هفته‌ای نبود که در یک سفر و آمد و شد کوتاه درباره آن تفاهمی صورت بگیرد، کنوانسیون حاصل ۲۱ سال مذاکره در دولت‌های متفاوت و با نمایندگان  متعدد در دولت‌های مختلف و متعدد است و حاصل یک تلاش دیرپا و جدی بین ایران و دیگر کشورهای حوزه خزر بود.

وی افزود: سال گذشته به تفاهمات اولیه نهایی شدن کنوانسیون دست یافتیم و این کنوانسیون تقریبا نهایی شد و باید زمانی برای امضای آن بین پنج کشور توافق می‌شد. این تاریخ از گذشته تعیین شده بود و نهایتا در این تاریخ امضای کنوانسیون انجام شد. با تلاش یک کار موفق و اساسی صورت گرفت

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: عمدتا کارهای موفق در جمهوری اسلامی به خصوص در شرایط کنونی در یک جنگ روانی با آن برخورد می‌شود بخشی از آن از سر نادانی و بخشی هم از سر دلسوزی و نقد است و فضا برای نقد و نقادی همواره وجود داشته و خواهد داشت.

قاسمی اضافه کرد: در حین مذاکره به خصوص مذاکره‌ای که بیش از دو دهه طول کشیده و اینکه در کجای کنوانسیون و مذاکرات قبلی و در چه دوره‌هایی نمایندگان حضور داشته‌اند، اطلاعی ندارم و باید تمام این مذاکرات در طول 21 سال را بررسی کرد ولی هیچ کشوری و هیچ گروهی در مسائل سیاسی حین مذاکره، نمی‌تواند اخبار مذاکره یا همه اطلاعات را منتشر کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: وقتی با کسی مذاکره می‌کنید نمی‌توانید همه موضوعات را علنی کنید به دلایل منافع و مصالح ملی و سوءاستفاده که دیگران می‌توانند از این موارد انجام دهند. البته ما همواره گفته‌ایم که مردم امین هستند و در طی این دو هفته وزارت خارجه در بخش‌های مختلف در این خصوص اطلاع‌رسانی کرد.

وی افزود: این حق مجلس است که بداند و آگاهی لازم را پیدا کند و ما سعی خود را کرده‌ایم که نمایندگان را در جریان مذاکرات و امضای کنوانسیون قرار دهیم و در این مورد کوتاهی از جانب وزارت خارجه صورت نگرفته است و باز هم به مجلس توضیح خواهیم داد ولی هر 5 کشور باید کنوانسیون را بعد از امضا به منظور تصویب به پارلمان‌های خود ارائه کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: متن کنوانسیون به مجلس ارائه خواهد شد و نمایندگان فرصت کافی دارند که در این زمینه بحث و بررسی کرده و قطعا نظرات مجلس برای ما ارزشمند خواهد بود.

به گزارش فارس، قاسمی درباره اظهارات «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره برنامه موشکی ایران تصریح کرد: ایشان و مشاورانش باید واقف باشند که برجام و برنامه موشکی ایران دو موضوع جدا هستند و ارتباطی با هم ندارند.

وی افزود: «مسائل موشکی ایران غیرقابل مذاکره است.»

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که کشتی های چینی خارج از آبهای سرزمینی ⁧ ایران ⁩ به صید مشغولند که این فعالیت نیز عمدتا برای تهیه پودر ماهی که خوراک دام است انجام می‌شود که حاصل قراردادهایی است بین شرکتهای صیادی ایران و ⁧ چین ⁩ که عمدتا بخش خصوصی هستند.

وی عنوان کرد که اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه قرار است شهریور در تهران برگزار شود و در زمان لازم تاریخ دقیق را اطلاع رسانی خواهد شد.

قاسمی همچنین  درباره تشکیل گروه اقدام ایران در آمریکا بیان کرد: «ما اقدامات این گروه را رصد می کنیم و پیگیر هستیم که در چه حدودی فعالیتش را دنبال می کند و متعاقبا و در صورت نیاز و چگونگی برخورد تصمیم گیری می کنیم.»

وی درباره دیپلمات ایرانی در وین که در آلمان بازداشت شده، گفت که رایزنی های دو کشور در این زمینه با جدیت دنبال می‌شود و توقع این است با سرعت عمل بیشتری این دیپلمات ایرانی آزاد و به کشور بازگردد. قاسمی بازداشت صورت گرفته را یک اشتباه و سوءتفاهم بیش ندانست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی عنوان کرد که «به دعوت دولت سوریه و برای حضور مستشاری در این کشور هستیم و تا زمانی که دولت سوریه این دعوت را داشته باشد و بخواهد، به سوریه کمک خواهیم کرد چه در این دوران و چه در دوران بازسازی».

در حال تکمیل...

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد