ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
2030 در آموزش‌وپرورش موضوعیت ندارد/طرح پیوند مسجد و مدرسه

2030 در آموزش‌وپرورش موضوعیت ندارد/طرح پیوند مسجد و مدرسه

خبرگزاری تسنیم
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: به مردم و فرهنگیان می‌گویم که سند 2030 در‌آموزش‌وپرورش نه موضوعیت داشته و نه خواهد داشت، وقتی سند تحول بنیادین و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را داریم سند 2030 موضوعیتی ندارد.
اجتماعی
شناسه خبر : tn.ai
شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۵:۰۸
۳۷

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش درباره توجه به تربیت دینی در مدارس اظهار کرد: تربیت دینی، هدف تربیت انسان است و سند تحول بنیادین که سند فراروی آموزش‌وپرورش است تاکید دارد غایت نظام تعلیم و تربیت ایران برای تربیت دانش‌آموزان قرب الهی است و در سند مسیری مشخص شده که چگونه به این هدف برسیم و دستیابی به حیات طیبه مقدمه دستیابی به قرب الهی است.

وی افزود: برای دستیبای به حیات طیبه به تربیت متعادل و متوازن و تعلیم و تربیت تمام ساحتی که 6 ساحت تربیتی را در نظر بگیرد نیاز داریم و برای دستیابی به ساحت‌های تربیت مسیرهایی مشخص است؛ اولین ساحت تربیتی در سند تحول بنیادین تربیت دینی و اعتقادی است، این ساحت حاکم بر تمام ساحت‌های تربیتی است یعنی تربیت اجتماعی و آموزرشی باید با رویکرد تربیت دینی باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ در ساحت تربیت دینی و اعتقادی سه مرحله وجود دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود، مرحله نخست معرفت و شناخت است و زیرساخت تربیت دینی معرفت دینی است، گام دوم در نظام تعلیم و تربیت انس و علاقه به معارف دینی و گام سوم تبدیل شدن معرفت و انس به مهارت‌ها و تجلی آن در رفتار و گفتار دانش‌آموزان است و در نهایت به دنبال ایجاد رفتار دینی در دانش‌آموزان هستیم.

کاظمی ادامه داد:‌ بزرگترین اشکال در نظام تعلیم و تربیت تمرکز بیش از حد بر دانش و معرفت دینی است و سیاست‌های آموزش‌وپرورش در جهت تحقق سند تحول بنیادین توجه بر این است که بخش مهمی را به ایجاد مهارت‌های دینی اختصاص دهیم نه آموزش و معرفت به تنهایی. نهاد تعلیم و تربیت به تنهایی نمی تواند سه مرحله تربیت دینی را طی کند و کمک خانواده، مدرسه و جامعه می‌تواند تربیت دینی را ایجاد کند.

وی بیان کرد: دانش‌آموز در مدرسه قرآن و نماز را فرامی‌گیرد اما برای نهادینه شدن نیاز به تمرین و تکرار دارد که این مرحله باید در خانواده شکل بگیرد و  اگر نهاد خانواده و جامعه در کنار مدرسه نباشد نمی‌توانیم تربیت دینی را نهادینه کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش درخصوص اجرای سند 2030 با توجه به وجود سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش گفت: به مردم و فرهنگیان می‌گویم که سند 2030 در‌آموزش‌وپرورش نه موضوعیت داشته و نه خواهد داشت وقتی سند تحول بنیادین و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را داریم سند 2030 موضوعیتی ندارد و بنده به عنوان فردی که در بدنه آموزش‌وپرورش است می‌گویم در آموزش‌وپرورش دستوری برای اجرای این سند وجود ندارد اما یک سری از ناهنجاری‌‌ها در 105 هزار مدرسه کشور وجود دارد که ارتباطی به 2030 ندارد از سوی دیگر برخی اتفاقات در مهدهای کودک رخ می‌دهد که آن هم به آموزش‌وپرورش مربوط نیست.

کاظمی ادامه داد:‌ آموزش‌وپرورش بزرگترین دستگاه کشور است و ممکن است برخی ناهنجاری‌ها در مدارس وجود داشته باشد البته تاکید می‌کنیم که نباید کوچکترین ناهنجاری در نظام تعلیم و تربیت وجود داشته باشد اما این ناهنجاری‌ها ارتباطی به اجرای 2030 ندارد.

وی عنوان کرد: در حوزه تربیت دینی دانش‌آموزان در 5 محور و دو قالب برنامه‌ریزی می‌کنیم و در برنامه درسی ملی به موضوع قرآن و نماز به خوبی پرداخته شده است و بحث توسه مهارت‌ها و فضائل اخلاقی مدنظر آموززش‌وپرورش است. همچنین اولویت‌های ما توسعه فرهنگ اقاز نماز، قرآن و عترت، توسعه مهارت ارتباطی دانش‌آموزان و فضائل اخلاقی و ایجاد روحیه امید و نشاط در بین دانش‌آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب فراموش شده در بین معلمان و دانش‌آموزان مدنظر است و در این رابطه برخی ساختارها نیز به ما کمک می‌کنند که ساختار نخست اداره کل قرآن و عترت است و ساختارهای دیگر کمیسیون آموزش عمومی قرآن، ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان دانش‌آموزی و بسیج دانش‌آموزی است.

کاظمی بیان کرد: برای تربیت تعالی دانش‌آموزان طرح پیوند مسجد و مدرسه را داریم و در آموزش‌وپرورش از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم اما مهمترین نکته این است برای اینکه مجموع زحمات به نتیجه بهتری برسد نباید از شبکه ارزشمند تربیتی که تشکل‌های دانش‌آموزی ایجاد کرده‌اند غافل بمانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌‌های مهم آموزش‌وپرورش بحث نیروی انسانی است.با توجه به افزایش بازنشستگی‌ها در سال‌های آینده و محدودیت دولت برای اختصاص نیروی انسانی انتظار این است آموزش‌وپرورش را به عنوان دستگاه سرمایه‌ای که مولد نیروی انسانی است در نظر بگیرند و محدودیت‌های نیروی انسانی را بردارند چون کمبود نیرو باعث کاهش کیفیت آموزشی می‌شود.

انتهای پیام/

 

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد