ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
روي پيشاني‌ام نوشته‌اند؛ بازيگر نقش‌هاي کوتاه

روي پيشاني‌ام نوشته‌اند؛ بازيگر نقش‌هاي کوتاه

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا - از همان دهه شصت که سينماي بعد از انقلاب شکل گرفت، بازي در آثار سينمايي را شروع کرد و در فيلم‌هايي مانند ريشه در خون، شب شکن، گردباد، يکبار براي هميشه و... ديده شد.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 120180524093114167
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲:۰۴
۵
خبرگزاري آريا - از همان دهه شصت که سينماي بعد از انقلاب شکل گرفت، بازي در آثار سينمايي را شروع کرد و در فيلم‌هايي مانند ريشه در خون، شب شکن، گردباد، يکبار براي هميشه و... ديده شد.
از اواخر دهه شصت با سريال عطر گل ياس به تلويزيون آمد و بازيگري در آثار متنوعي را در کارنامه خود ثبت کرد و حتي در مجموعه ساعت خوش به کارگرداني مهران مديري هم بازي کرد و در ادامه همکاري‌اش با مديري در پاورچين، نقطه‌چين، شب‌هاي برره، مرد دوهزار چهره هم بازي کرد.
زير آسمان شهر، ترش و شيرين، سه در چهار، نردبام آسمان و‌... از ديگر کارهاي تلويزيوني او هستند و اين روزها او را در سريال «سِر دلبران» مي‌بينيم. اما واقعيت اين است که مختار سائقي با همه علاقه‌اي که به بازيگري دارد و با کارگردانان مختلفي که همکاري کرده، اما هميشه بازيگر نقش‌هاي فرعي بوده و هيچ‌گاه نقش اصلي به او داده نشده است.
با همه اينها او بازيگري را رها نکرده و به گفته خودش چون کار ديگري جز فعاليت در سينما و تلويزيون بلد نيست، طراحي صحنه را هم در کنار بازيگري تجربه کرده است.
با اين بازيگر درباره افت و خيزهاي چهل سال فعاليت در سينما و تلويزيون هم‌صحبت شديم.
از کارهاي جديد سينما و تلويزيون چه خبر؟
در سريال «خانواده دکتر ماهان» به کارگرداني راما قويدل بازي مي‌کنم. براي مرکز فارس هم در يک تله‌فيلم بازي کرده‌ام به نام «عروسي خودمون». از اواسط اين ماه بازي‌ام در سريال «ماجراهاي آقا کمال» به کارگرداني قدرت‌ا... صلح‌ميرزايي شروع مي‌شود.
پس کم‌کار نيستيد و اوضاع روبه راه است؟
سال گذشته تقريبا هشت ماه در يزد مشغول بازي در سريال «سر دلبران» بودم اما بعد حدود پنج ماه بيکار بودم. امسال هم روزهاي بيکاري‌ام خيلي بيشتر از زماني است که سرکار بوده‌ام. در کتاب فرهنگ بازيگران سينماي ايران نوشته‌اند، مختار سائقي؛ بازيگر نقش‌هاي کوتاه! شايد تصويربرداري يک سريال چندين ماه طول بکشد، اما به من نقشي مي‌دهند که فقط چند روز مقابل دوربين مي‌روم. در سريال سردلبران که آقاي لطيفي کارگردان آن است و قبل از اين در سه سريال ديگر هم با او همکاري داشتم، نقشم تقريبا بلند است.نقش‌هاي اصلي براي سوپراستارهاست که تعدادشان زياد هم نيست، بقيه ته دنياي بازيگري له مي‌شويم!
چندين سال است که بازيگر هستيد و با کارگردانان زيادي همکاري کرده‌ايد، چطور شد که شما نتوانستيد برويد آن بالا و نقش‌هاي اصلي را بگيريد؟
نمي‌دانم نقش‌هاي اصلي بر چه اساسي انتخاب مي‌شوند؛ چهره و ظاهر، بيان، تحصيلات و ....من بازيگر کم استعدادي نيستم، اما برچسبي که بهم زده‌اند، بازيگر نقش‌هاي کوتاه يا منفي و معتاد است! خدا نکند بازيگري در يک نقش کليشه شود، ديگر رهايش نمي‌کنند! شايد به همين دليل است که بيشتر بازيگران از نظر مالي شرايط خوبي ندارند.
چرا چندين سال قبل که متوجه شديد شرايط بازيگري خوب نيست و چرخ زندگي با اين حرفه نمي‌چرخد، اين کار را رها نکرديد؟
هيچ‌وقت به اين فکر نکرده‌ام که حرفه‌ام را تغيير بدهم.هر چند از نظر مالي و روحي و رواني خانواده‌ام آسيب زيادي ديدند. تنها کاري که توانستم براي بهتر شدن شرايط انجام بدهم اين بود که در کنار بازيگري، طراحي صحنه و لباس را هم تجربه کردم و عضو انجمن طراحان صحنه و لباس هم هستم. فعاليت در سينما و تلويزيون عشق و علاقه من بود. وقتي عاشق هنر باشي ديگر با مغزت تصميم نمي‌گيري و فقط با دلت جلو مي‌روي! تا حالا ديده‌ايد مثلا کسي که تار مي‌زند يا نقاشي مي‌کشد از خودش خانه داشته باشد؟
من زياد با اين تفکر موافق نيستم و معتقدم هنرمند در کنار علاقه به يک حرفه و شغل بايد کيفيت زندگي‌ هم بالا باشد و هر آدمي خودش و خانواده‌اش لنگ مشکلات مالي نباشند.
دقيقا درست است! اما زماني که من جوان بودم و وارد سينما شدم، نقاشي هم مي‌کردم و کلا عاشق هنر بودم. وقتي استعداد و علاقه داشتم به نظرتان بايد مي‌رفتم و مثلا حرفه کيف‌سازي را انتخاب مي‌کردم؟ يک دوره‌اي مخارج زندگي‌ام را از طريق کشيدن تابلو تامين مي‌کردم. سه پسر و يک دختر ،دو عروس، يک داماد و چهار نوه دارم. درست است گاهي شرمنده خانواده‌ام شده‌ام، اما همه عمرم از راه هنر مخارج زندگي‌ام را تامين کرده‌ام. همه اين سال‌ها منتظر هستم که اتفاق خوبي در زمينه بازيگري برايم رخ دهد. خدا رحمت کند زنده‌ياد کيومرث ملک‌مطيعي مي‌گفت، من سال‌ها صبر کردم تا با نقش «غلام ششلول‌بند» زير آسمان شهر به شهرت رسيدم و نقش‌هاي بلند بهم دادند! کار من هم بازيگري است، بازنشسته خانه سينما هستم و ماهي يک ميليون و شصت هزار تومان حقوق مي‌گيريم که تقريبا همه‌اش را براي کرايه خانه مي‌دهم. اما چاره ديگري ندارم، چون کار ديگري بلد نيستم. فقط اميدوارم اتفاقات خوبي برايم رخ دهد تا خستگي اين همه سال را فراموش کنم.
فرزند شهيد هستيد؟
بله‌! 28 ساله بودم که پدرم شهيد شد. متولد 1300 بود، مرد قوي و خوش‌بنيه‌اي بود. راننده ترانزيت و اتوبوس بود، اما به مرور که چشمانش ضعيف شد، به شرکت سايپا رفت در زمان جنگ، اين شرکت 20 ماشين اهدايي براي جبهه داشت که پدرم، داوطلب شد راننده يکي از آنها باشد، رفت و شهيد شد! اما واقعيت اين است که پدر من شهيد نشد که الان وضعيت کشور اين باشد. به قول معروف الان در کشور رسيدن سهم آنهايي است که نمي‌دوند! ما هر چي زحمت مي‌کشيم به هيچ جا نمي‌رسيم، اما يک گروهي هستند که بدون هيچ تلاشي به هر چه دوست دارند، مي‌رسند! واقعا من که نزديک به چهل سال است بازيگر اين مملکت هستم نبايد يک پرايد و يک خانه کوچک از خودم داشته باشم؟ ما شهيد داديم که مساوات در جامعه به وجود بيايد نه اين‌همه تبعيض!
چند روز قبل چهلمين سالگرد ازدواج‌تان را جشن گرفته‌ايد و اين نشان مي‌دهد که خانواده موفقي داريد؟
بله! همسر خيلي خوبي دارم‌! پاي همه چيز من ماند به عهدي که اول ازدواجمان بستيم پايبند ماند و خوب و بد را تحمل کرد و پاي من و فرزندانمان ايستاد و خدا را شکر خانواده را به خوبي حفظ کرد.
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد