ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
هدر رفت گاز در فلرها زیان‌های اقتصادی زیادی به کشور وارد میکند

هدر رفت گاز در فلرها زیان‌های اقتصادی زیادی به کشور وارد میکند

خبرگزاری ایلنا
توفیقی‌گفت: پژوهشگاه صنعت نفت فعالیت‌های خود را در حوزه گاز با احتساب این انستیتو آغاز نکرده بلکه این پژوهشگاه سابقه زیادی در حوزه فراورش گاز دارد و تاکنون پروژه‌های زیادی را اجرایی کرده است.
اقتصادی
شناسه خبر : 596217
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۳۶
۵

توفیقی‌گفت: پژوهشگاه صنعت نفت فعالیت‌های خود را در حوزه گاز با احتساب این انستیتو آغاز نکرده بلکه این پژوهشگاه سابقه زیادی در حوزه فراورش گاز دارد و تاکنون پروژه‌های زیادی را اجرایی کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جعفر توفیقی در حاشیه افتتاح انستیتو فراورش گاز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انستیتویی که افتتاح می‌شود در راستای رفع نیازمندی‌های شرکت ملی گاز و صنعت گاز در حوزه‌های دانش و فناوری تاسیس شده است.

وی افزود: مهم‌ترین وظیفه انستیتو تولید فناوری‌های مورد نیاز در صنعت گاز با ایجاد ارزش افزوده بالاتر و بهینه‌سازی فرآیندهای موجود در خلق ثروت از منابع گازی کشور است و بر این اساس در این انستیتو در سه محور اصلی فعالیت خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: شیرین‌سازی گاز از جمله محورهای فعالیت انستیتو است هر چه میزان اسید گاز ترش حل شود ارزش افزوده آن بیشتر خواهد شد و استفاده از گازهای شیرین در صنایع وابسته مزایای بیشتری را به همراه خواهد داشت.

وی همچنین گوگردزدایی را محور دوم فعالیت انستیتو عنوان کرد و افزود: یکی‌از مهمترین موضوعات صنعت گاز گوگردزدایی و تبدیل آن به فرآورده‌های مهم با ارزش افزوده بالاتر است که در این راستا پروژه‌هایی اجرایی می‌شود.

توفیقی گازهای فلر را از دیگر فعالیت‌های انستیتو برشمرد و افزود: یکی از مسائل جدی صنعت نفت توجه به گازهای فلر است در حال حاضر به دلیل هدر رفت گاز در فلرها زیان‌های اقتصادی زیادی را به کشور شاهدیم. ضمن آنکه آثار زیست محیطی و آلاینده‌های زیادی به دنبال دارد.

وی در ادامه یادآور شد: همچنین در جلسه امروز بر لزوم توجه به تکمیل زنجیره گاز در انستیتو تاکید شده است.

وی با بیان اینکه گاز مخلوطی از هیدروکربن متنوع است اظهار داشت: هر کدام از این عناصر کاربردهای زیادی دارند که اگر به درستی تفکیک شوند ارزش افزوده بالایی خواهند داشت. بنابراین امیدواریم با راه‌اندازی انستیتو بتوانیم به عنوان نهاد توسعه‌دهنده تکنولوژی مورد اعتماد صنایع گاز قرار گیریم و نیازهای دانشی صنعت گاز را برطرف کنیم.

توفیقی در ادامه اظهار داشت: پژوهشگاه صنعت نفت فعالیت‌های خود را در حوزه گاز با احتساب این انستیتو آغاز نکرده بلکه این پژوهشگاه سابقه زیادی در حوزه فراورش گاز دارد و تاکنون پروژه‌های زیادی را اجرایی کرده است.

وی همچنین تولید حلال ویژه برای صنعت گاز با فرمولاسیون این پژوهشگاه را از جمله دستاوردهای این پژوهشگاه برشمرد و گفت: این حلال در حال حاضر در بخشی از پالایشگاه‌های کشور به بهره‌برداری رسیده است.

وی همچنین به طرح مرکاپتان‌زدایی اشاره کرد و افزود: این واحد نیز در بندرعباس احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.

توفیقی ادامه داد: در حوزه گوگردزدایی نیز پژوهش‌های زیادی اجرایی شده که امیدواریم با راه‌اندازی انستیتو فراورش گاز به طور عمیق‌تر در جهت رفع نیازهای صنعت گاز گام برداریم.

وی با بیان اینکه صنعت گاز انتظار اثربخشی بسیار بالایی را از فناوری‌های تولیدشده در این انستیتو دارد بیان کرد: امیدواریم فناوری هایی که در این انستیتو تولید می‌شود با اطمینان و استاندارد بالا در صنعت مورد استفاده قرار گیرد و آسیبی به صنایع فعلی وارد نکند.

وی درباره اعتبارات پژوهشگاه گفت: در جلسه امروز اعتبارات سال 97 انستیتو به تصویب رسید که بر آن اساس حدود 10 میلیارد تومان به اضافه 65 هزار یورو که متناسب با اجرای پروژه‌های سال 97 است تعیین شده است. این اعتبارات از سوی شرکت ملی گاز تامین می‌شود و کارفرما نیز شرکت ملی گاز.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: براساس قراردادهای امضا شده برای شکل‌گیری انستیتو همکاران دانشگاهی داخلی و خارجی نیز مشارکت دارند و براساس قراردادهای امضا شده شرکت‌های داخلی و خارجی در قالب امضای تفاهمنامه‌هایی همکار پروژه‌های این انستیتو خواهند شد و براساس پروژه‌هایی که متعهد به اجرای آن شدیم کمیته راهبری نیز تصویب شده است. پروژه‌ها به زیر پروژه‌های مختلف شکسته می‌شوند و تا جایی که مقدور باشد از توانمندی‌های داخلی استفاده می‌شود.

وی افزود: در مواردی که برای توسعه دانش و فناوری نیاز به همکار خارجی داشته باشیم در قالب تفاهمنامه‌هایی از توانمندی‌های شرکت‌ها و دانشگاه‌های خارجی استفاده می‌شود و تاکنون نیز از شرکت‌هایی از کشور فرانسه و کره جنوبی برای اجرای پروژه‌ها دعوت شده است.

توفیقی‌همچنین گفت: در بخش دانشگاه‌های داخلی نیز برحسب اینکه چه پروژه‌ای را اجرا خواهیم کرد از دانشگاه‌هایی که دارای نقطه قوت هستند دعوت به همکاری خواهیم کرد.

شیرین‌سازی گاز، جمع‌آوری فلر و گوگردزدایی محورهای اصلی فعالیت انستیتو فراورش گاز.

 

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد