ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
قدرت دفاعی ایران قابل مذاکره نیست

قدرت دفاعی ایران قابل مذاکره نیست

خبرگزاری مهر
رئیس جمهور با تاکید براینکه مردم ایران به درستی معتقدند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست، گفت: تلاش ها باید بر پایان جنگ در یمن متمرکز شود.
سیاسی
شناسه خبر : 4233453
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۲۰
۶

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار خانم"سیخرید کاخ" وزیر امور خارجه هلند، با تشکر از ابراز همدردی دولت هلند به مناسبت حادثه غمبار سقوط هواپیما گفت: هیچ مانعی در روند روابط رو به رشد  دو کشور نیست و ما  آماده توسعه این روابط در همه بخش ها هستیم.

رئیس جمهور به ظرفیت های گسترده برای تقویت همکاری های ایران و هلند اشاره کرد و اظهارداشت: سطح مبادلات تجاری دو کشور هم اکنون حدود یک میلیارد یورو است که این رقم باید ارتقاء یابد.

روحانی تقویت همکاری های بانکی را برای توسعه همکاری های اقتصادی ضروری خواند و باتاکید بر اهمیت تشویق و ترغیب بانکهای هلندی به ایجاد پیوندهای استوارتر با طرفهای ایرانی خود  از سوی دولت هلند، گفت: ایران از حضور و مشارکت شرکتهای هلندی در پیشبرد طرحهای مرتبط با حوزه های انرژی ، محیط زیست ، کشاورزی ، حمل و نقل و صرفه جویی در مصرف انرژی  و گردشگری حمایت می کند.

رئیس جمهور همچنین به نقش برجام در تقویت همکاری های مشترک اشاره  و با تاکید بر اینکه "برجام یک مجموعه ای است که نمی توان چیزی به آن افزود و یا از آن کم کرد"،  اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرفهای مقابل به تعهداتشان دربرجام پایبند باشند ، برای حفظ آن ، همه تلاش خود را بکار می گیرید و بی تردید در میان هفت کشور، آغاز گر نقض برجام نخواهد بود.

 روحانی با بیان نقش اتحادیه اروپا در روند تدوین برجام و ضرورت تداوم این نقش ارزشمند و سازنده برای حفظ و ثبات آن، گفت: جمهوری اسلامی ایران همکاری های خوبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است و 9 گزارش آژانس تایید می کند که تهران بر خلاف برخی طرفها که صددرصد به تعهداتشان عمل نکرده اند، به همه تعهداتش پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به جوسازی و فضاسازی های هدفمند برخی کشورها علیه برنامه موشکی ایران ، به مرور دوران دفاع مقدس و موشکباران شهرهای  ایران از سوی رژیم صدام و سکوت مجامع بین المللی از یکسو و خودداری کشورها از فروش موشک برای پاسخ متقابل به تجاوزات دشمن بعثی از سوی دیگر پرداخت و تاکید کرد:  مردم ما با داشتن این تجربه تاریخی و امنیت ملی کشورشان، نسبت به طرح هر موضوعی در این ارتباط حساس بوده و به راستی و درستی معتقدند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست.

روحانی افزود: ما در عین حال علاقه مندیم راجع به فروش گسترده تسلیحات مخرب به کشورهای منطقه که عمدتا از سوی کشورهای غربی انجام می گیرد، با دوستانمان گفت و گو کنیم؛ مخصوصا فروش هواپیماها و موشکهای مرگباری که از آنها برای کشتار و آواره کردن مردم و نابودی مناطق مسکونی و زیرساخت های یمن مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس جمهور، انتقال موشک از ایران به یمن را  اتهامی کاملا نادرست و بی اساس دانست و با بیان اینکه طرح این اتهامات بی اساس نمی تواند به حل مشکلات کمک کند، گفت: باید به جای این فرافکنی ها ، تلاش ها در مسیر پایان فوری جنگ ، برقراری آتش بس، کمک به مردم بشدت نیازمند یمن و در نهایت آماده سازی زمینه برای آغاز گفت و گو های یمنی – یمنی،  متمرکز شود.

روحانی تصریح کرد: ایران اسلامی از هر تلاشی در این راستا حمایت و پشتیبانی خواهد کرد و آماده گفت وگو با دوستان خود در اتحادیه اروپا برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه و همچنین ادامه مبارزه با تروریسم است.

وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار با تسلیت به دولت و ملت ایران به مناسبت حادثه سقوط هواپیما و جان باختن شماری از ایرانیان گفت:  اتحادیه اروپا و هلند به عنوان عضوی از این اتحادیه مصممند که روابط خود را در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش و توسعه دهند.

خانم " سیخرید کاخ"  اظهارداشت: شرکتهای هلندی اماده اند که مشارکت فعالتری در روند پیشبرد طرحهای ایران در ارتباط با فناوری های نوین ، کشاورزی و صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشند و دولت هلند این شرکتها را برای گسترش فعالیتهایشان در ایران، تشویق و ترغیب می کند.

وی با تاکید بر تعهد اتحادیه اروپا به اجرای برجام،  به نقش برجام در توسعه این روابط در زمینه های مختلف  اشاره و بر ضرورت تداوم روند گفت وگو ها میان ایران و اتحادیه اروپا برای تقویت اعتماد سازی در حوزه های مورد علاقه تاکید کرد.

وزیر خارجه هلند با اشاره به برنامه موشکی ایران گفت که  نیاز برنامه تسلیحاتی ایران برای دفاع از خود را مشروع و آن را به رسمیت می شناسیم.

وی همچنین با بیان ضرورت تلاش ها برای پایان دادن به فاجعه انسانی در یمن گفت: هلند معتقد است که باید فورا در یمن آتش بس برقرار  و فرایند گفت وگوی ملی در آن کشور برای ایجاد ثبات و امنیت آغاز گردد.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد