کريستف روسو در گفتگو با شبکه تلويزيوني فرانس بيست و چهار درباره غرق شدن نفتکش ايراني در سواحل چين توضيح داد: بايد به اين نکته توجه کرد که در واقع، بزرگترين فاجعه اين حادثه، فاجعه انساني آن است. نبايد فراموش کرد که در جريان اين سانحه سي انسان جانشان را از دست دادند.
وي ادامه داد: دومين نکته اين است که اين کشتي يک هفته در آتش سوخت و بزرگترين آلودگي، آلودگي جوي آن است. سومين نکته اين است که ما محموله اي داشته ايم که از ميعانات گازي تشکيل شده است. ميعانات گازي سوختي خام است. اينها محصولاتي نيستند که از پالايشگاه عبور کرده باشند. اين ميعاناتِ گازي ايران به شدت سبک است. به اندازه بنزين که محصولي پالايشي است، سبک مي باشد. اين محصول که يک هفته سوخت، در نهايت با غرق شدن کشتي، در حجمي زياد پخش شد. گفته مي شود نيمي از محموله سوخته است که در اين صورت اين حجم حدود هفتاد هزار تن است. اين نفت پخش شده است و لکه نفتي که مي توانيم در حال حاضر مشاهده کنيم نيز از همين جاست. اين محصول بسيار سبک است و خيلي خيلي سريع در سطحي گسترده پخش مي شود. اين محصول همچنين خيلي سريع بخار مي شود به نحوي که بيش از نود درصد آن مي تواند به بخار تبديل شود. در نتيجه با در نظر گرفتن بخشي که هنگام غرق شدن کشتي بخار شده است و همچنين بخشي که در ساعات آينده بخار مي شود، حداکثر ده درصد در سطح دريا باقي خواهد ماند. يعني حدود هفت هزار تن از اين محصول که يک قشر بسيار نازک روغني تشکيل خواهد داد. قشري که با تکان هاي دريا به سرعت در آب پخش خواهد شد.
اين کارشناس در ادامه توضيح داد: بخش کمي از جانداران تحت تاثير اين آلودگي قرار مي گيرند. چون اين محصول بسيار سبک است و در سطح آب باقي مي ماند. در نتيجه مي توانيم تصور کنيم که يک آلودگي منطقه اي در سطح آب خواهيم داشت. اما قطر اين آلودگي بسيار کم خواهد بود.
در نهايت آنچه امکان دارد تحت تاثير آن قرار بگيرد، شايد پلانکتون باشد که در سطح يا نزديک سطح آب زندگي مي کند. تاکنون آلودگي پلانکتون اندازه گيري نشده است. سنجش آلودگي پلانکتون بسيار دشوار است چون پلانکتوني که اطراف يافت مي شود، به سرعت دوباره در اين ناحيه ساکن مي شود. اگرچه غرق شدن اين نفتکش پيامدهايي خواهد داشت، اما اين پيامدها بسيار محدود خواهد بود.