ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
گزيده سخنراني وزير امور خارجه در همايش تخصصي انعکاس موازين حقوق بشر در قوانين کيفري ايران

گزيده سخنراني وزير امور خارجه در همايش تخصصي انعکاس موازين حقوق بشر در قوانين کيفري ايران

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا - اگر ما توانستيم در هر صحنه اي حضور پيدا کنيم و از حقوق اين مردم دفاع کنيم به خاطر حضور خود مردم بود. اين مردم هم هيچ پشتوانه ديگري به غير از توکل بر خدا نداشتند. حضور مردم بود که باعث شده ما بتوانيم از سخت ترين و دشوارترين دوران هاي تاريخ عبور کنيم و لذا براي ما حقوق بشر يک ارزش راهبردي دارد
سیاسی
شناسه خبر : 120171216224531198
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲:۲۰
۵۴
خبرگزاري آريا - اگر ما توانستيم در هر صحنه اي حضور پيدا کنيم و از حقوق اين مردم دفاع کنيم به خاطر حضور خود مردم بود. اين مردم هم هيچ پشتوانه ديگري به غير از توکل بر خدا نداشتند. حضور مردم بود که باعث شده ما بتوانيم از سخت ترين و دشوارترين دوران هاي تاريخ عبور کنيم و لذا براي ما حقوق بشر يک ارزش راهبردي دارد
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از وزارت امور خارجه،وزير امور خارجه در همايش تخصصي انعکاس موازين حقوق بشر در قوانين کيفري ايران تاکيد کرد :ما غني ترين و قديمي ترين منابع را در حوزه حقوق بشر در اسلام داريم ولي با توجه به اينکه تمرکز ما بر اخلاق بوده و تمرکز غربي ها بر حقوق، در تبيين اين منابع و در توليد ادبيات حقوق بشري کمتر کار کرديم. يکي از مشکلات ما هم همين توليد ادبيات حقوق بشري است. اين بدين معنا نيست که ما در حوزه حقوق بشر کمبود داريم بلکه به اين معناست که ما، هم به لحاظ گرايش هاي اسلامي و هم به لحاظ گرايش هاي شرقي که گرايشي اخلاق مدارانه دارد، تمرکز کمتري روي ادبيات حقوق بشري داشته ايم و به همين خاطر در توليد ادبيات حقوق بشر خيلي موفق نبوده ايم.
وي افزود :با توجه به شرايط ويژه بين المللي و شرايط جمهوري اسلامي، حقوق بشر از دو بعد براي ما مهم است: يکي بعد داخلي و ديگري بعد بين المللي. امروز حقوق بشر از اين منظر اهميت دارد که در دنيا مفهوم قدرت در حال تحول و تغيير است و لذا ديگر نمي توان قدرت را تنها در قدرت نظامي و يا حتي قدرت اقتصادي خلاصه کرد. زماني بود که قدرت يک کشور را با تعداد قايق هاي توپدار آن مي سنجيدند. بعد مقداري پيشرفت کرد و در ابتداي قرن بيستم عامل اقتصادي را هم به قدرت اضافه کردند. اما در شرايط کنوني بين المللي ابعادي که قدرت ايجاد مي کند يا از قدرت کشورها مي کاهد، بسيار متنوع و متکثر شده است. در اين حوزه، حقوق بشر که يک قسمت مهم قدرت معنايي کشورهاست نقش مهمي دارد و براي جمهوري اسلامي نقش دو چنداني دارد.
دکتر ظريف تصريح کرد:اگر ما توانستيم در هر صحنه اي حضور پيدا کنيم و از حقوق اين مردم دفاع کنيم به خاطر حضور خود مردم بود. اين مردم هم هيچ پشتوانه ديگري به غير از توکل بر خدا نداشتند. حضور مردم بود که باعث شده ما بتوانيم از سخت ترين و دشوارترين دوران هاي تاريخ عبور کنيم و لذا براي ما حقوق بشر يک ارزش راهبردي دارد، چرا که حيات و ممات کشور ما به رعايت حقوق اين مردم وابسته است. وضعيت ما اين گونه نيست که بتوانيم امنيت، استقلال و پيشرفت و توسعه خود را از خارج بگيريم. براي ما مخصوصا در دوران جديد که مشروعيت و مقبوليت خود يک عامل قدرت معنايي مي شود، حمايت مردم و حضور مردم يک نياز راهبردي است. لذا نبايد فراموش کنيم که وقتي راجع به حقوق بشر صحبت مي کنيم، در مورد يک چيز لوکس، يک مفهوم غربي يا يک مفهوم تحميلي صحبت نمي کنيم؛ بلکه راجع به اين واقعيت صحبت مي کنيم که براي ادامه بالندگي جمهوري اسلامي ايران رضايتمندي مردم و احساس وابستگي مردم به نظام يک نياز حياتي است.
وي افزود:در سطح جهاني هم مباني قدرت تغيير کرده و قدرت معنايي نقش عمده اي در ميزان نفوذ و آسيب پذيري کشورها پيدا کرده است. اگر کشوري را بتوانند متهم کنند به اينکه صلح و امنيت بين المللي را به خطر انداخته يا به قول علماي روابط بين المللي يک کشوري را امنيتي سازي کنند، در آن صورت اين کشور را در معرض تهديد گذاشته و آسيب پذير کرده اند. به عنوان مثال براي اينکه رژيم صدام حسين را ساقط کنند، به مدت دوازده سال اين کشور را امنيتي سازي کردند، دوازده سال قطعنامه هاي شوراي امنيت را عليه آن تصويب کردند. اگرچه تحريم، فشار اقتصادي بر روي کشور هدف وارد مي کند، همان گونه که در مورد عراق منجر به برنامه نفت در برابر غذا شد؛ اما مهم ترين چيزي که اين کشور را آسيب پذير کرد و به عبارت ديگر حمله به اين کشور و نقض حاکميت اين کشور را مشروع و موجه جلوه داد، همين تصوير سازي منفي بود. لذا يکي از راهها براي اينکه ميزان نفوذ کشوري را کاهش و آسيب پذيري اش را افزايش دهند، امنيتي سازي آن است. پروژه امنيتي سازي بهترين امکان براي ايجاد اجماع بين دولت ها عليه يک کشور است. به عنوان مثال، در پروژه اتهام هسته اي مشاهده کرديم که حتي چين و روسيه نيز در شوراي امنيت ملل متحد عليه کشورمان راي دادند.
وزير امور خارجه گفت :يکي ديگر از اتهاماتي که روي افکار عمومي تاثير زيادي دارد، اتهامات حقوق بشري است. خاصيت اتهام حقوق بشري اين است که چهره کشورها را ميان افکار عمومي به شکلي تغيير مي دهد که درجه آسيب پذيري آن را بالا برده و ميزان نفوذ را کاهش مي دهد. لذا از نظر بعد قدرت معنايي در سطح بين المللي نيز اين بحث قابل توجه است. بعد ديگر اين بحث در عرصه بين المللي که در واقع به مثابه يکي از اهرمها و امکانات قدرت و افزايش نفوذ در شرايط سيال کنوني است اين است که شما بتوانيد در دنيا هنجارهايي را ايجاد کنيد، يا هنجارهاي خودتان را در دنيا بين المللي کنيد. به عبارت ديگر، ملاکها و موازين خود را به دنيا بقبولانيد و آن را در عِداد ارزش هاي جهاني درآوريد.
دکتر ظريف تاکيد کرد:ما کشوري هستيم که اقتدارمان را از پيام مان گرفتيم. در صحنه خارجي علاوه بر مردم، مهمترين عامل اقتدار ما پيام جمهوري اسلامي است
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد