ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
آمریکا می‌خواهد همه را تنبیه کند، ولی عواقب این کار برای خودش چه خواهد بود؟

آمریکا می‌خواهد همه را تنبیه کند، ولی عواقب این کار برای خودش چه خواهد بود؟

خبرگزاری تسنیم
به عقیده کارشناسان، سیاست اعمال تحریم‌های آمریکا ایران، روسیه و حتی چین، ممکن است سیستم مالی در خود ایالات متحده و نقش دلار در عرصه اقتصادی جهان را دچار آسیب جدی کند.
بین الملل
شناسه خبر : tn.ai
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۰:۱۰
۲۷

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در تحلیلی نوشته است: دولت آمریکا بیش از پیش از تهدید اعمال تحریمها بعنوان ابزاری برای اعمال فشار بر روسیه، ایران و حتی چین استفاده می کند. از دید "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا که یک تاجر است، ماشین اقتصاد آمریکا قادر به «خرد کردن» رقبای خود است و فعلا نیازی به تعجیل در اقدام نظامی علیه آنها نیست. البته در دورنمای درازمدت، تحریم‌ها می توانند برای خود آمریکا نیز تهدیدآمیز بوده و نقش دلار را در عرصه اقتصاد جهانی، کاهش دهد.

جمعه گذشته دونالد ترامپ با انتقاد دوباره از توافق هسته ای با ایران، این کشور را بار دیگر به اعمال تحریمهای جدید تهدید کرد. هنوز مشخص نیست که واشنگتن چه تحریمهایی را در نظر دارد. رئیس جمهوری آمریکا به مشاورین خود دستور داده تا به این مسئله بپردازند. البته موضع گیری دونالد ترامپ مورد انتقاد همه رهبران جهانی، از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان، چین و روسیه، قرار گرفته است. مواضع همه کشورها یکی بوده و مبتنی بر این است: تا زمانی که ایران همه تعهدات خویش در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رعایت می کند، تهدیدات ترامپ فقط می تواند اوضاع را وخیم کرده و مشکلات تازه ای را برای جامعه جهانی، بخصوص در منطقه خاورمیانه، بوجود آورد. "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران از هم اکنون هشدار داده که کشورش ممکن است در صورت اعمال تحریمهای جدید، از توافق هسته ای خارج شود.

وضعیت نامشخص برجام، بدترین خبر برای تجار غربی

ناظرین سیاسی بر این عقیده هستند که شک و تردیدها در خصوص لغو توافق هسته ای، بدترین خبر برای تجار و شرکتهای بازرگانی غربی است که سعی می کنند جایی در بازار ایران برای خود باز کنند. وضعیت نامشخص مالی که بعد از سخنان ترامپ بوجود آمده، یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که رسانه های گروهی مالی غربی، این روزها به بررسی آن پرداخته اند.

دور جدید تحریمها علیه ایران، تنها تنبیه مالی در نظر گرفته شده از سوی واشنگتن برای شرکای بین المللی خویش نیست. این در حالی است که یک رقابت مالی بسیار شدید نیز بین واشنگتن و پکن وجود داشته و به دلایل واضح، آمریکا در این رابطه کاملا تهاجمی برخورد می کند. این در حالی است که واشنگتن، طی ماههای اخیر تحریمهای شدیدالحنی را نیز علیه کره شمالی اعمال کرده است که نه تنها به این کشور، بلکه به چین که اصلی ترین تامین کننده مالی پیونگ یانگ محسوب می شود، هم آسیب زیادی رسانده است. برای اینکه 60 الی 90 درصد مبادلات بازرگانی کره شمالی، تنها با کشور چین است. البته در واشنگتن روی مشارکت اقتصادی عمیق بین آمریکا و چین حساب می کردند، برای اینکه طبق منطق حاکم بر تحریمهای آمریکا، مقامات پکن بشدت به کسب درآمد در خاک ایالات متحده علاقه مند هستند. و اگر این تهدید وجود داشته باشد که شرکتهای چینی ممکن است درآمدهای آمریکایی خود را از دست بدهند، مقامات پکن موافقت خواهند کرد تا در خصوص کره شمالی حاضر به دادن امتیاز شوند.  

چین و روسیه هم بخاطر عدم همکاری با آمریکا تنبیه می‌شوند

در ماه آگوست و بعد از تشدید تحریمها علیه کره شمالی، یک سری از شرکتهای چینی، به خاطر نقض رژیم تحریمها، در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفتند. مقامات آمریکایی هنوز هم تهدید می کنند که اگر پکن همکاری لازم را برای اجرای تحریمها علیه کره شمالی نداشته باشند، تنبیه های جدید مالی علیه آنها در نظر گرفته خواهد شد. شرکتهای روسی نیز به دلیل نقض رژیم تحریمها علیه پیونگ یانگ، در فهرست سیاه آمریکایی ها قرار گرفته اند.

البته به عقیده کارشناسان مسائل مالی، سیاست تحریمی واشنگتن در اوضاع مالی خود آمریکا نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. در واقع سیاستهای تحریمی زمانی بکار گرفته می شوند که اقدامات دیپلماتیک کارآمد نبوده و جنگ نیز مورد تمایل نبوده و یا ممکن نیست، مانند شرایطی که روسیه و چین برای آمریکا دارند. البته تشدید تحریمها در طولانی مدت هم می تواند اعتماد به دلار آمریکا را در سیستم مالی جهانی از بین ببرد، برای اینکه پایه و اساس این تحریمها بر نقش دلار در مبادلات بازرگانی است، ولی در نهایت می تواند باعث تضعیف خود دلار شود. در چنین شرایطی، تقاضا برای سیستم جایگزین مالی مطرح خواهد شد و اگر این تقاضاها گسترش یابند، این دلار آمریکا و سیستم مالی این کشور خواهد بود که دچار آسیب می شود.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد