ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
هنرمندان بزرگ از کار سیاسی به نام امام حسین(ع) ابا دارند

هنرمندان بزرگ از کار سیاسی به نام امام حسین(ع) ابا دارند

خبرگزاری مهر
مراسم رونمایی از آلبوم عاشورایی «سربلندان» عصر امروز ۳ مهرماه با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در حوزه هنری برگزار شد.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 4097964
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹:۱۳
۳

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم عباس محمدی معاون اجرایی مرکز موسیقی حوزه هنری بیان کرد: بر خود واجب می دانم از تمامی بزرگوارانی که در مدت ۶۰ روزه آماده سازی آلبوم ما را کمک کردند تشکر کنم. از بزرگوارانی که در چند مرحله به انتخاب اشعار پرداختند ممنونم از همین رو امیدوارم از اجر معنوی این کار برخوردار باشند و دعای آنها بدرقه راه ما باشد.

سپس محسن جلیلی آهنگساز این آلبوم اظهار کرد: همه بزرگواران می دانند که تاریخچه ادیان با هنر گره خورده و با هنر رابطه تنگاتنگ دارند و در این بین موسیقی نقش بسزا و اثرگذاری داشته است. بسیاری از نغماتی که می شنویم رابطه نزدیکی با ادبیات و موسیقی آیینی دارد اما در این سال ها به یک رکود در موسیقی آیینی رسیده ایم و این اتفاق باعث شده بخشی از موسیقی آیینی مانند هنر مداحی دچار مشکل شود.

وی افزود: در سال های نه چندان دور در این هنر آثار ماندگاری وجود داشت اما چند سالی است نوحه رکود پیدا کرده و شاهد ملودی هایی هستیم که در شان اهل بیت نیست. باید بپذیریم که نوع ملودی پیامی دارد اما برخی از مداحان از ملودی هایی استفاده می کنند که از یک آهنگ غیرمرتبط برداشته شده و تنها روی آن شعر می خوانند. این نوحه ها حتی تداعی گر تصنیف اصلی هستند کما اینکه حقوق مولف هم در چنین حالتی رعایت نمی شود. این روند در این سال ها باعث شده که به جای اینکه جنبه صلح طلبی امام حسین را ببینیم آن حضرت در برخی نغمات به عنوان فرد جنگ طلب شناخته شود. این شرایط ما را به فکر فرو برد و برهمین اساس بالغ بر هزار قطعه شعر را بررسی کردیم و آنها را با هدف ارایه شکل صحیح موسیقی آیینی در این آلبوم گنجاندیم.

این آهنگساز با اشاره به اینکه در کشور های رو به پیشرفت دنیا با توسعه درون زا رو به رو هستیم، بیان کرد: آنها در عین توسعه اصالت های خود را حفظ می کنند اما در کشور ما در موسیقی آیینی این موضوع کمتر رعایت می شود بر همین اساس در این آلبوم از سازهایی استفاده کرده ایم که کمتر شنیده شده است. در واقع می خواستیم اثری عرضه کنیم که در طول سال قابل استفاده باشد.

در ادامه سعید بیابانکی از شاعران کشور پشت تریبون قرار گرفت و چند بیت شعر درباره ماه محرم خواند.

در بخش دیگر مراسم مسعود فروتن گفت: من سعی می کنم شنونده خوبی برای این موسیقی ناب باشم این موسیقی واقعا به درد این روزها می خورد و بسیار ناب است.

در ادامه یاد نادر گلچین از خواننده های کشور که چندی پیش درگذشت، گرامی داشته شد و کلیپی از حضور او در مراسم های مختلف پخش شد.

سپس فریدون شهبازیان روی صحنه آمد و گفت: روز گذشته مراسم خاکسپاری گلچین بود ما سال های سال با هم کار کردیم روحش قرین رحمت باشد.

وی افزود: شیفتگان موسیقی ایران می دانند که از اواخر دوره قاجار تا امروز همواره بر سر این که موسیقی ایران چگونه باید باشد بحث و گفتگو شده است. در سرزمین ما هر گروه از جامعه با بخشی از موسیقی همراه می شوند بسیاری از شهرستانی های مقیم تهران ضمن توجه به موسیقی اصیل ایران همچنان نسبت خود را با موسیقی محلی حفظ کرده اند حتی کسانی که موسیقی گوش نمی کنند نیازهای خود را با آواهای مذهبی برطرف می کنند. در عین حال برخی موسیقی بی هویت گوش می کنند که این نشانگر نیاز فطری انسان به موسیقی است از همین رو تولید موسیقی مهم است. مهمترین نکته تولید موسیقی، پیشرفت و اعتلای موسیقی به ویژه موسیقی آیینی است که خود برگرفته از موسیقی اصیل ایرانی است که این آلبوم نتیجه چنین تلاشی است.

این آهنگساز پیشکسوت ادامه داد: آلبوم «سربلندان» در ۱۵ بخش تولید شده که خوانندگان جوان در کنار خوانندگان پیشکسوت بخش های مختلف آن را می خوانند. بخش بداهه آن نیز بسیار شنیدنی است و در کنار آوازها تصانیف زیبایی نیز می شنویم. لازم است بگویم در موسیقی اصیل ایرانی دو جذابیت وجود دارد یکی بداهه خوانی و دیگری بداهه نوازی که در بداهه نوازی تک نوازی و جواب آواز بسیار مهم است.

شهبازیان اظهار کرد: نوشتن ملودی های جدید برای موسیقی آیینی کار ارزشمندی است که در این آلبوم رعایت شده است. نکته مهم این است که اگر ما برای بزرگان آیین و دین احترام قایل هستیم باید برای موسیقی آیینی آهنگ های جدید سفارش داده و ساخته شود و از تکرار ملودی ها پرهیز شود. باید ملودی های جدید سفارش داده شود که متاسفانه این اتفاق نمی افتد. امیدارم این کار در آینده انجام شود همچنین تاکید دارم اشعاری که در موسیقی آیینی استفاده می شود باید تفکربرانگیز باشد.

سپس علیرضا قزوه از شاعران کشورمان پشت تریبون قرار گرفت و ضمن زنده نگه داشتن یاد نادر گلچین گفت: نمی دانم چرا وقتی هنرمندان به این سن و سال می رسند ارج نهاده می شوند. این را هم باید بگویم به نظرم شعر از سینما برتر است و این نکته ای است که محمدعلی کشاورز هم آن را بیان کرده است.

وی در ادامه چند بیت در رسای سید و سالار شهیدان خواند.

سپس حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی روی صحنه آمد و ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سیدالشهدا گفت: به خاطر این اثر به دست اندکاران خسته نباشید می گویم باید عنوان کنم که یکی از خلاهای جدی ما نبود چنین آثاری است. به دلایلی در این حوزه کمتر اثری تولید شده است.

وی افزود: موسیقی آیینی نیاز به آسیب شناسی جدی دارد. امروز نغمه ها و ملودی هایی رایج می شود و متاسفانه رسانه ملی به آن دامن می زند که آثار خوبی نیستند حتی در برخی موارد مداحی به سمتی رفته که وهن ساحت معصومان است. در حوزه شعر شاید مساله بدتر از موسیقی باشد بنابراین باید این مسایل مرتفع شود این در حالی است که ما نغمه های قوی از گذشته داریم.

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به اینکه وعاظ یکی از بسترهای حفظ و انتقال موسیقی در قرن های متمادی بوده اند، بیان کرد: الان هم می شود از ظرفیت وعاظ استفاده کرد. در همه جای کشور در برخی از عزاداری ها هنوز آن نوحه های اصیل وجود دارند و بسیار دلنشین و دارای موسیقی غنی هستند. باید فضا عوض شود و گوش مردم را به گذشته بازگرداند چون یکی از شروط در آن روزگار صوت خوش بود که امروز حتی این شرط هم از بین رفت است.

این خواننده موسیقی ایرانی اضافه کرد: گاهی می بینیم برخی وارد این عرصه می شوند که نه صدا دارند و نه هوش و مثل شومن رفتار می کنند. وقتی چنین مواردی تکرار شوند گوش مردم به موسیقی بی کیفیت عادت می کند، پس ما باید تبلیغ کنیم تا آثار فاخری مثل «سربلندان» زیادتر تولید شود. همه ما و مردم و هنرمندان بی تردید به ساحت معصومان ارادت داریم. یکی از علت هایی که برخی وارد این حیطه نمی شوند این است که عده ای می خواهند این حوزه ها را سیاسی کنند اما دستگاه امام حسین را نباید سیاسی کرد این بزرگواران متعلق به همه هستند بنابراین وقتی انجام چنین کارهایی سیاسی می شود هنرمندان خوب به این حوزه وارد نمی شوند.

در پایان این مراسم با حضور محسن مومنی شریفی، قاسم رفعتی، فریدون شهبازیان، بامداد فلاحتی، اشکان کمانگری، فاضل نظری و... آلبوم «سربلندان» رونمایی شد.

آلبوم موسیقی «سربلندان» که از تازه‌ترین تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری به شمار می‌رود، شامل ۱۵ قطعه موسیقی با آهنگسازی محسن جلیلی و آواز هنرمندانی چون علی اصغر شاه‌زیدی، قاسم رفعتی، مظفر شفیعی، حسین علیشاپور، محمد معتمدی، بامداد فلاحتی، اشکان کمانگری، سروش بخشش و امیرحسین مدرس است.

 از ویژگی های این آلبوم می‌توان به اشعار استفاده شده در آن اشاره کرد که توسط شاعران شناخته شده کشور از جمله حافظ، مولوی، فاضل نظری، سید علی موسوی گرمارودی، عمران صلاحی، قادر طهماسبی (فرید)، سعید بیابانکی، علیرضا قزوه و حبیب‌الله چایچیان (حسان) سروده شده است.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد