ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
آيا مجاهدين انقلاب عبور از روحاني را مديريت مي کند؟

آيا مجاهدين انقلاب عبور از روحاني را مديريت مي کند؟

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا- دکتر امير محبيان در تحليلي به ارزيابي و فراکاوي نوشتار يکي از چهره‌هاي شناخته‌شده سياسي در جريان چپ پيشين و اصلاح طلبان جديد پرداخت.
سیاسی
شناسه خبر : 20170925153343767
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵:۰۳
۳۸
خبرگزاري آريا- دکتر امير محبيان در تحليلي به ارزيابي و فراکاوي نوشتار يکي از چهره‌هاي شناخته‌شده سياسي در جريان چپ پيشين و اصلاح طلبان جديد پرداخت.
به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري آريا، دکتر امير محبيان نوشت:
 سيد مصطفي تاج‌زاده از چهره‌هاي شناخته‌شده سياسي در جريان چپ پيشين و اصلاح طلبان جديد و از اعضاي مرکزيت سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در کانال تلگرامي خود نوشتاري تحت عنوان "درباره عبور از روحاني "نوشته است که شايسته ارزيابي و فراکاوي است.
1.  او نوشته است:"اصلاح طلبان طيف وسيعي را تشکيل مي دهند که در باره اصولي با هم اتفاق نظر و در موضوعاتي هم با يکديگر اختلاف نظر دارند. آنچه همه اصلاح طلبان بر آن تکيه دارند اعتقاد به استقلال ملي، يکپارچگي سرزميني، حاکميت قانون، نفي روش‌هاي خشونت‌آميز و جمع بين امنيت و آزادي و گذار بسوي دموکراسي است." پرسش درخور طرح اين است که اگر اصول اعتقادي جريان اصلاحات همان‌سان است که آقاي تاج‌زاده برشمرده‌اند؛آيا اصولگرايان به استقلال ملي باور ندارند؟آيا يکپارچگي سرزميني مورد اعتقاد گرايش‌هاي غير اصلاح طلبي نيست؟اگر هست پس نمي‌توان اين امور را در زمره وجوه ممتاز کننده جريان اصلاح طلب شمرد زيرا استقلال طلبي باور همه ايرانيان فارغ از ديدگاه سياسي آن‌هاست.ولي اگر اين نگرش و خصوصيات را تنها براي اصلاح طلبان برمي‌شمارند درحالي‌که هيچ ايراني نيست که معارض با اين اصول باشد؛آنگاه مي‌توان درباره صفت "انحصارطلبي" در ميان اصلاح طلبان فکر کرد زيرا انحصار طلبي تنها در حوزه قدرت نيست و آسيب‌زننده‌ترين انحصار طلبي در حوزه ارزش‌ها رخ مي‌دهد.از سوي ديگر؛اگر منظور آقاي تاج‌زاده ويژگي‌هاي کلي است واصطلاحا" اثبات شيي نفي ماعدا نمي کند" پس چرا در فهرست آقاي تاج‌زاده از اسلام و انقلاب خبري نيست؟آيا اين خصوصيات را بايد از صفات اصلاح طلبي خط زد و به اتهامات دين‌گريزي و خستگي از انقلاب که برخي رقبا بر اصلاح طلبان وارد مي‌کنند؛تن داد. بااين‌همه گمان نداريم اکثريت اصلاح طلبان در اين راستا با آقاي تاج‌زاده همسو باشند.
2.  ايشان در بخش ديگري از نوشتارشان گفته‌اند:" من موافق تداوم ائتلاف اصلاح طلبان با دکتر روحاني و حاميانش هستم که از سال 92 تاکنون شکل‌گرفته است. زيرا همه عوامل و دلايلي که ما را ترغيب و گاه مجبور به ائتلاف با دولت کرده است، به‌جاي خود باقي هستند. بنابراين دليل يا ضرورتي به فاصله گرفتن از دولت نمي بينم." مفهوم ضمني سخن ايشان اين است که جريان مورد نظر آقاي تاج‌زاده از ريشه گرايش اصلاح طلبي دولت و نيز باورهاي آقاي روحاني رييس جمهور را نپذيرفته و دولت را خودي ارزيابي نمي‌کند. زيرا با خودي اتحاد صورت مي‌گيرد نه ائتلاف! ضمن آن‌که چنين پيداست موجي يا گرايش‌هايي پنهان براي عبور از روحاني پيش کشيده شده است که همچون پرسش مفروض از سوي آقاي تاج‌زاده به آن پاسخ‌داده‌شده است.اکنون بايد پرسيد چه جريان و گروهي در ميان اصلاح طلبان در پي عبور از روحاني است؟!آيا نوشته آقاي تاج‌زاده در پي ايجاد فاصله اوليه ميان اصلاحات و روحاني و سپس عبور از وي در زمان مناسب نيست؟
3.  آقاي تاج‌زاده نوشته است:" ما تا سال 98 با حوادث و احتمالا تغييرات مهمي مواجه خواهيم شد. پس تصميم نهايي را در آن زمان و بر اساس خرد جمعي خواهيم گرفت. اينکه امروز بگوييم ائتلاف مي کنيم يا نمي کنيم به باور من بحث زود هنگام و غير ضروري است که مي تواند زيان هايي به جبهه بزرگ اصلاح طلبان و اعتداليون برساند." پيش‌بيني شگفت‌آور آقاي تاج‌زاده براي سال 98 و نه 1400- که دوران پايان دوره روحاني است- يا بايد يک پيشگويي برشمرده شود يا يک برنامه‌ريزي پنهان وگرنه شناسايي اين‌که در سال 98(انتخابات مجلس) با حوادث! و تغييرات مهمي روبرو مي‌شويم؛بر پايه کدامين شواهد عيني سياسي است؟! اگر ايشان کدهاي آن را اعلام نکنند اين حق براي تحليلگران محفوظ است که سخنان ايشان را بيش‌ازپيش بيني؛برنامه‌ريزي به‌ويژه عليه مؤتلف اصلاحات يعني دولت بنا بر اصطلاح آقاي تاج‌زاده  تلقي کنند.



خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد