ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
رئيس قوه قضائيه: آمريکا فوراً ايرانيان زنداني را آزاد کند

رئيس قوه قضائيه: آمريکا فوراً ايرانيان زنداني را آزاد کند

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا - رئيس قوه قضاييه بر لزوم آزادي هرچه سريعتر زندانيان ايراني در آمريکا تأکيد کرد و گفت: علاوه بر زندانيان ايراني، اموال ايران نيز که توسط آمريکا توقيف شده است بايد هرچه سريعتر آزاد شود.
سیاسی
شناسه خبر : 120170724154408349
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴:۴۶
۴۴
خبرگزاري آريا - رئيس قوه قضاييه بر لزوم آزادي هرچه سريعتر زندانيان ايراني در آمريکا تأکيد کرد و گفت: علاوه بر زندانيان ايراني، اموال ايران نيز که توسط آمريکا توقيف شده است بايد هرچه سريعتر آزاد شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با تبريک ايام ميلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) و بزرگداشت دهه کرامت تصريح کرد: اميدواريم مردم با برگزاري مجالس جشن و سرور و ابراز محبت به ساحت اهل بيت (ع)، زمينه رسيدن هرچه بيشتر به قرب الهي را براي خود فراهم کنند.
رئيس قوه قضاييه افزود: نکته اي که بايد به آن توجه کرد اين است که علاوه بر برگزاري مجالس شادي در ايام ميلاد ائمه اطهار (ع) لازم است از حضور فضلا، علما، سخنرانان و اهل معرفت براي تبيين ابعاد مختلف شخصيت ائمه معصومين (ع) و فهم مدارج عالي آن بزرگواران استفاده شود زيرا هيچ کليدي براي فهم حقيقت انساني بهتر از امام شناسي نيست و امام به عنوان انسان کامل آيينه تمام نماي حقيقت انساني است. بلکه خود حقيقت انسانيت است.
آيت الله آملي لاريجاني با تأکيد بر لزوم انسان­شناسي ديني و تفاوت آن با انسان­شناسي سکولار، شناخت انسان به ويژگي نياز، فقر و بندگي مطلق را ملازم با توحيد محض دانست و اظهار کرد: هرقدر انسان را بهتر بشناسيم، توحيد را بهتر شناخته­ايم. براين اساس يکي از بهترين کارها در ايام مزين به نام ائمه معصومين (ع) از جمله دهه کرامت، استفاده از علمايي است که از حقيقت عبوديت بهره برده‌اند و مي­توانند به فهم هرچه بيشتر دين توسط مردم کمک کنند.
رئيس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به بيانيه اخير کاخ سفيد و انتشار مطالبي درباره ايران و محاکمات قضايي که در کشورمان جريان دارد، خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي قوانين و موازيني بر مبناي شرع و عقل دارد که رسيدگي­هاي قضايي نيز براساس همين قوانين و موازين انجام مي­شود. به ضرس قاطع مي­گوييم که قوانين جمهوري اسلامي، چه قوانين مادر و چه قوانين ديگر در هر دو حوزه شکلي و ماهوي از جمله پيشرفته­ترين قوانين در جهان هستند و در برخي مذاکرات نيز طرف مقابل بر اين معنا تأکيد کرده است.
آيت الله آملي لاريجاني افزود: روش محاکمات در ايران بر مبناي قانون و شرع است و علاوه بر اين، قضات ما، قضاتي مومن و متدين هستند که کاري به سخنان امثال آقاي ترامپ ندارند و وظيفه قانوني خود را به بهترين شکل انجام مي­دهند زيرا معيار براي آنها دستورات الهي است.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به آيه شريفه «يا ايها الذين آمنوا کونوا قوامين لله شهداء بالقسط و لايجرمنکم شنئان قوم الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوي» اظهار کرد: ميزان رسيدگي­ها همين مسئله "عدالت" است. نص آيه شريفه مي فرمايد اگر قومي بر شما بدي روا داشت نبايد موجب شود که از دايره عدالت خارج شويد و نسبت به آنها عدالت را رعايت نکنيد. روش جمهوري اسلامي بر اساس همين چارچوب است و اينکه کسي مانند آقاي ترامپ پيدا شود و بخواهدسخن ديگري بگويد، تأثيري در کار ما ندارد.
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه قضات ما پيرو و شيعه اميرالمومنين علي (ع) هستند، تصريح کرد: قضات ما دستور امام معصوم به مالک اشتر را به خوبي مي­دانند که فرمود «و اشعر قلبک الرحمهَ للرعيه و المحبه لهم و اللطف بهم ... فانهم صنفان اما اخ لک في الدين أو نظير لک في الخلق» يعني به قلب خود بقبولان که به مردم رحم و محبت داشته باشد. مردم دو دسته هستند؛ يا برادران ديني تو هستند و يا نظير تو در خلق.
رئيس قوه قضاييه افزود: امام معصوم، انسانيت انسان را فارغ از دين او موجبي براي محبت و رحمت مي داند و قضات ما نيز پيرو همين دستورات هستند لذا کاري ندارند که تابعيت يک متهم چيست و صرفاً براساس موازين عقل، شرع و قانون که در قالب قانون آيين دادرسي در دسترس است به پرونده­ها رسيدگي مي­کنند. فارغ از اين موارد، اصل رسيدگي­هاي قضايي در ايران هيچ ربطي بهرئيس­ جمهور آمريکا ندارد.
آيت الله آملي لاريجاني گفت: کشوري که در کارنامه سياه خود انواع تجاوز به کشورها، مداخله­ها، بمباران افراد بيگناه، سازماندهي کودتاهاي گوناگون، جنايت در ابوغريب و گوانتانامو و مواردي از اين دست را دارد چگونه دم از حقوق بشر مي­زند؟
رئيس قوه قضاييه اظهار کرد: آمريکا براي آنکه حقوق زندانيان را زيرپا بگذارد حاضر نشد گوانتانامو را بعنوان زندان بپذيرد. براي آنکه بتواند به راحتي دست به شکنجه زندانيان بزند، اعلام کردند که «غرق مصنوعي» شکنجه نيست. يعني رساندن زنداني به حالت خفگي را شکنجه نمي ­دانند تا نازي­هاي آمريکايي بتوانند به راحتي اقدامات جنايتکارانه خود را انجام دهند.
آيت الله آملي لاريجاني خطاب به آمريکا تصريح کرد: شما که کارنامه­تان اينقدر سياه و ننگين است و در طول قريب به چهل سال با سازمان دهي کودتا، تحريک صدام و تحميل 8 سال جنگ ظالمانه و غير برابر عليه جمهوري اسلامي، ارتکاب جنايت جنگي در قالب ساقط کردن هواپيماي مسافري ايران با 200 مسافر عادي و اعمال ظالمانه­ترين تحريم­ها و فشارها بيشترين ظلم­ها را در حق مردم ايران روا داشته ايد چگونه به خود اجازه مي­دهيد که با چنين اظهارات سخيف و وقيحانه­اي به جمهوري اسلامي توهين کنيد؟
رئيس قوه قضاييه در ادامه با بيان اينکه جمهوري اسلامي به اين قبيل اظهارات کاري ندارد و بر مبناي موازين ديني، عقلي و قانوني خود عمل مي­کند، تصريح کرد: مواردي در اين بيانيه پيرامون محاکمه افراد دوتابعيتي بيان شده است که در اين زمينه بايد بدانند ما براساس قوانين خود از زمان تدوين قانون مدني، مقوله «دوتابعيتي» را به رسميت نمي­شناسيم و معتقديم افراد دو تابعيتي، شهروندان ايراني به شمار مي­آيند و دقيقاً همانند ساير ايرانيان با آنان رفتار مي­شود. براين اساس نه آمريکا و نه هيچ کشور ديگري حق دخالت در اين زمينه را ندارند.
آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به ادعاهاي آمريکا درباره ناپديد شدن يکي از اتباع اين کشور در ايران نيز گفت: در اين بيانيه اعلام شده که ايران بايد اين تبعه آمريکايي را بازگرداند. اين يک تقاضاي بي معني و غيرمنطقي است زيرا ايران بارها از طريق مجاري رسمي از جمله وزارت امورخارجه اعلام کرده است که اين فرد از ايران خارج شده و هيچ اطلاعي از وضعيت او نزد ايران نيست. تکرار ادعاي آمريکا بسيار نامعقول است. البته قرائني وجود دارد مبني براينکه اين شخص در برخي کشورها ديده شده اما اين موضوع هيچ ارتباطي به جمهوري اسلامي ايران ندارد.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به ادعاهاي واهي آمريکا در بيانيه اخير خود تأکيد کرد: ما با يادآوري 40 سال تجاوز آمريکاييها به حقوق مردم ايران متقابلاً به آنها اعلام مي­کنيم شهروندان ايراني که برخلاف همه قوانين، عرف­ها و حقوق بين­الملل در زندانهاي مخوف آمريکا گرفتار هستند بايد هرچه سريعتر آزاد شوند. علاوه بر اين اموال ايران که به بهانه­هاي واهي نظير وقوع اقدامات تروريستي در کشوري ديگر که هيچ ارتباطي به ايران نداشته، به شکل يک راهزني و دزدي آشکار توقيف شده است، بايد فوراً آزاد شود و کشور ما به اين اموال دسترسي يابد.
آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به بخش پاياني بيانيه کاخ سفيد مبني بر تهديد عليه ايران در صورت عدم اجراي خواسته­هاي آمريکا، خاطرنشان کرد: ما به ترامپ و دولتش متذکر مي­شويم که در هيچ کجاي دنيا و با هيچ کشوري حق سخن گفتن با چنين شيوه­اي را ندارند مخصوصاً در مورد مردم ايران که چهل سال است با عزت و سربلندي، امتحان خود را پس داده­اند و در مقابل انواع تجاوزها و تهديدها ايستادگي کرده­اند. اين جملات يک بار ديگر نشان مي­دهد که آنها واقعاً فهم درستي از جمهوري اسلامي و منطقه ندارند و اين موضع­گيري­ها بهترين دليل بر ناآگاهي و ضعف اطلاعات آنهاست.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه ترامپ و دولتش بايد بدانند که تهديدها عليه ايران کارکردي ندارد و بهتر است از عاقبت اسلاف خود درس بگيرند، هشدار داد: اگر آقاي ترامپ و دولتش اقدام نسنجيده­اي عليه ايران صورت دهند، جمهوري اسلامي با قاطعيت و صلابت و به شکلي کاملاً موثر، پاسخ دندان­شکني به آنان خواهد داد.
براساس اين گزارش، ادامه بحث و بررسي پيرامون آيين­نامه اصلاحي تعيين گروه­هاي شغلي و ضوابط مربوط به ارتقاي گروه و تغيير مقام قضات در دستور کار امروز مسئولان عالي قضايي قرار گرفت.


خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد