ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
تفاهم‌نامه استحکام‌بخشی سایت جهانی تخت سلیمان تمدید شد

تفاهم‌نامه استحکام‌بخشی سایت جهانی تخت سلیمان تمدید شد

خبرگزاری مهر
نشست بررسی روند استحکام‌بخشی ایوان غربی تخت سلیمان برگزار و تفاهم‌نامه پیشین اقدامات استحکام بخشی قسمت‌های مختلف تخت سلیمان به مدت ۵ سال دیگر تمدید شد.
گردشگری
شناسه خبر : 4041978
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲:۲۷
۳۴

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ نشست بررسی روند استحکام بخشی ایوان غربی تخت سلیمان (ایوان خسرو) با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، فرهاد عزیزی مدیر کل امور پایگاه های جهانی، پروفسور یگر، محمد فتحی مدیر پایگاه تخت سلیمان به همراه تعدادی از کارشناسان ارشد پایگاه های جهانی تخت سلیمان و ارگ بم برگزار شد.

پرفسور یگر به عنوان یکی از اساتید دانشگاه درسدن آلمان که از سال ۲۰۱۱ با مجموعه های جهانی تخت سلیمان و ارگ بم همکاری دارد در این نشست به ارائه گزارش عملکرد تیم آلمانی در رابطه با اقداماتی که در محوطه جهانی تخت سلیمان انجام شده پرداخت. همچنین در این نشست مجموعه فعالیت هایی که قرار است کارشناسان ایرانی با همکاری دانشگاه درسدن در ارگ بم، میدان نقش جهان اصفهان و شوشتر در آینده انجام دهند مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین تفاهم همکاری مشترک بین سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه درسدن آلمان در خصوص استحکام بخشی ایوان غربی تخت سلیمان که از شاخص ترین بناهای این مجموعه با دو دوره معماری ساسانی و ایلخانی است به مدت ۵ سال تمدید شد.  

«محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور در این نشست تخصصی به ارزیابی گزارشی از فعالیت های میدانی و آزمایشگاهی که در تخت سلیمان توسط پرفسور یگر و هیات همراه وی انجام شده بود پرداخت و گفت: اقدامات حفاظتی انجام گرفته بر روی ایوان غربی تخت سلیمان (تخت خسرو) که با تولید نمونه های آزمایشگاهی صورت می گیرد لازم است به تایید شورای راهبردی پایگاه جهانی تخت سلیمان برسد و پس از آن با  تایید کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی وارد فاز اجرایی شود.

وی افزود: نمونه های آزمایشگاهی تولید شده در مجموعه جهانی تخت سلیمان قرار است به زودی به دانشگاه درسدن آلمان ارسال شود تا پس از بررسی دوباره، نتیجه آزمایش ها برای اقدامات اجرایی آینده مورد استفاده قرار گیرد.  

«محمد فتحی» و «پرفسور یگر» نیز به ارائه گزارش عملکرد فعالیت های صورت گرفته در تخت سلیمان پرداختند.

 به گفته فتحی، نخستین مرحله همکاری در سال ۹۴ با اقدامات مطالعاتی چون گسترش گمانه موجود در مجاورت ایوان خسرو، مطالعات باستان شناختی، تری دی اسکن، آنالیز کوره و گچ نیم پخت و نیم کوب ساسانی که در حال حاضر از سوی پایگاه با همان روشسنتی در حال انجام است آغاز شد.

وی افزود: فاز دوم همکاری، استحکام بخشی قسمت شرقی ایوان خسرو با ملاتی پیشنهادی بود که این موضوع در کمیته فنی مطرح شد. بر این اساس قرار شد ملات یاد شده پیش از استفاده در بخش  های مورد نظر در دو دیوار نمونه که با مصالحی از آجر و سنگ لاشه ساخته می شود آزمایش شود.

به گفته فتحی به این منظور دو نمونه دیوار تست با مشابه سازی ترک های ایوان ایجاد شد که یکی از آنها دیوار آجری با ملات گچ نیم کوب با آجرهای ساسانی و دیگری دیوار ی با سنگ لاشه به سبک ایلخانی بود که در سال گذشته تزریق گچ نیم کوب به همراه ماده ای روان کننده بر روی دیوار آجری ساخته شده انجام گرفت.  

مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان تزریق ملات پیشنهادی به دیوار نمونه ساخته شده از سنگ لاشه در سالجاری را مرحله سوم همکاری های فیما بین پایگاه  و دانشگاه درسدن آلمان برشمرد و اظهار داشت این  اقدام نیز روز گذشته صورت گرفت و  قرار است این  دیوار نیز به منظور بررسی آزمایش صورت گرفته مدتی در شرایط جوی منطقه نگهداری شود.

محمد فتحی انجام برش بر دیوار آزمایشی که سال گذشته تزریق ملات پیشنهادی بر روی آن انجام گرفته و مدتی نیز در شرایط جوی منطقه قرار گرفته بود را از جمله اقدامات سالجاری خواند و گفت: قرار است با بررسی نتایج  این آزمایش نسبت به مرمت دیواره اصلی تصمیم گیری شود.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد