به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تمام معلمان دلسوزی که امروز با وجود مشکلات و مسائل مختلف که وجود دارد و در کلاسهای درس با تمام توان مشغول تدریس و آموزش آیندهسازان این کشور هستند، از نگاه جامعه به عنوان معلم نمونه شناخته میشوند.
اما در این بین جواد قاسمی روشناوند یکی از معلمان نمونه کشوری در سال 1396 است که در بخش تربیت بدنی فعالیت دارد.
او در 20 اردیبهشت ماه 1359 متولد شد و اکنون دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود است. همزمان دبیر دبیرستان اخلاص شهرستان شاهرود در دوره متوسطه اول از توابع استان سمنان است. حالا 18 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارد و بیش از نیمی از مدت زمان خدمت خود را سپری کرده است.
اینکه یک معلم تربیت بدنی میتواند به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شود، حتما نیازمند لوازم، شرایط، توانایی و پتانسیلهایی است که باید آنها را دارا باشد.
به همین منظور خبرگزاری فارس گفتوگویی با جواد قاسمی روشناوند انجام داد که در این قسمت میخوانید.
فارس: شما به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شدید؛ در وهله نخست بفرمایید به چه دلیل این انتخاب انجام شد؟
قاسمی: عوامل متعددی در این انتخاب تاثیر داشتند؛ از قبیل سابقه خدمت، مدرک تحصیلی، فعالیتهای پژوهشی (دو مقاله ISI و سه مقاله علمی پژوهشی، شرکت در 15 همایش ملی با ارائه پوستر و سخنرانی)، مسابقات ورزشی (کسب دو مقام اول فوتسال در شهرستان)، مسابقات فرهنگی (کسب سه مقام اول شهرستانی و سه مقام استانی در مسابقات قرآن)، جشنواره الگوهای برتر تدریس (سه مقام اول شهرستان)، مسابقات علمی تخصصی (کسب چهار مقام اول شهرستان و سه مقام دوم استانی)، تدریس در مناطق محروم، ارزشیابی پایان سال، نظرخواهی از دانشآموزان و نظرخواهی از شورای مدرسه از عوامل انتخاب اینجانب بود.
فارس: دقیقا چه ویژگی خاصی در برنامه شغلی شما وجود دارد؟
قاسمی: در تدریس درس تربیت بدنی از روشهای نوین تدریس و روشهای دانشآموز محور استفاده میکنم و سعی میکنم کلاس پرنشاطی داشته و با آنها تعامل داشته باشم.
فارس: به نظر شما معلمان ورزش باید چه ویژگی خاصی نسبت به سایر معلمان داشته باشند؟
قاسمی: علاوه بر توانایی علمی، جسمی و تخصصی همانند سایر دبیران باید دارای تناسب اندام و دارای سعه صدر، حسن خلق و قدرت تحمل بالا باشند، زیرا دانشآموزان در ساعات تربیت بدنی بیشترین انرژی را دارند و دوست دارند این انرژی را در ساعت ورزش که آزادی عمل بیشتری دارند، تخلیه کنند. همچنین معلمان ورزش باید مشاوری خوب و رازدار باشند، چرا که دانشآموزان اکثر مشکلات و درد دلهای خود را با دبیران تربیت بدنی در میان میگذارند.
فارس: حال که به عنوان معلم نمونه انتخاب شدید، وظیفه شما خطیرتر شده است؟ چه احساس مسئولیتی بر حیطه وظایف شما اضافه میشود؟
قاسمی: مسلما انتظارات همکاران و دانشآموزان از دبیران نمونه بیشتر میشود و مسئولیت ما بیشتر و باید سعی کنیم بهتر از قبل باشیم تا بتوانیم انتظارات آنها را برآورده کنیم. همچنین دانشآموزان سوالات تخصصی بیشتری از ما خواهند پرسید که باید توان علمی خود را افزایش دهیم.
فارس: لطفا با ذکر چندین مثال بفرمایید که در مدارس و برای دانشآموزان چه پیشنهادات ویژهای را اجرا کردید؟
قاسمی: اجرای المپیاد درون مدرسهای با حضور والدین و مسئولان، اجرای طرحهای ملی ورزش در مدارس، شرکت تیمهای معلمان در المپیاد درون مدرسهای در رشتههای مختلف و برگزاری همایش بازیهای بومی و محلی در مدارس از جمله فعالیتهای مستمر است.
فارس: آیا خود شما ورزشکار هستید و به صورت حرفهای این موضوع را دنبال میکنید؟
قاسمی: من در رشته فوتبال در سطح شهرستان و لیگهای شهرستان ورزش مستمر دارم و مدرک مربیگری درجه ( C ) آسیا دارم و چندین سال در سطح شهرستان مربیگری داشتم.
فارس: اگر مایل هستید، جوایزی که حاصل از انتخاب شما به عنوان معلم نمونه است، را بفرمایید.
قاسمی: بیشتر جوایز معنوی بود، مانند دیدار با رهبری معظم انقلاب، رئیس جمهور و رئیس مجلس و وزیر آموزش و پرورش.
فارس: چه صحبتی با مسئولان عالی رتبه آموزش و پرورش دارید. (اعم از درد دل، انتقاد و یا داشتن پیشنهاد)
قاسمی: عرض سلام و خدا قوت دارم خدمت این عزیزان و درخواست دارم که اولا استخدامهای آموزش و پرورش فقط از طریق کانال دانشگاه فرهنگیان صورت پذیرد. دوما، در تصمیم گیریهای کلان برای آموزش و پرورش از مشارکت همکاران مربوطه استفاده کنند.
فارس: چه صحبتی با مسئولان عالی رتبه ورزش کشور دارید. (اعم از درد دل، انتقاد و یا داشتن پیشنهاد)
قاسمی: استعداد یابی را در تمام رشتهها همانند برخی رشتهها که انجام شده جدی بگیرند تا استعدادهای روستاها و شهرهای کوچک بتوانند در سطح ملی حضور یابند و باعث رونق ورزش کشور در تمام رشتهها شود. نگاه عادلانه و یکسان به تمام رشتهها داشته باشند. به ورزش همگانی اهمیت بیشتری بدهند تا شاهد ارتقای سطح سلامت و نشاط جامعه باشیم. تعامل بیشتری با معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش داشته باشند و توافقنامههایی با هم امضا کنند و با تقسیم مسئولیت بتوانند باعث شکوفایی هر چه بیشتر ورزش کشور شوند.
انتهای پیام/