ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
از «آخرین میزان مصرف بنزین کشور» تا «نقدینگی در ایستگاه 1253 هزار میلیارد تومان»

از «آخرین میزان مصرف بنزین کشور» تا «نقدینگی در ایستگاه 1253 هزار میلیارد تومان»

خبرگزاری تابناک
این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس در ابتدای هفته، تداوم چالش کیفی و افت صادرات خودرو، افزایش 27 درصدی صادرات نفت ایران به آسیا، صعود ادامه دار دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، افزایش قیمت طلا با کاهش ارزش دلار و ساخت اولین هواپیمای مسافربری پهن پیکر چین و روسیه را در بر دارد.
اقتصادی
شناسه خبر : 689499
شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰:۰۴
۲۳
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس در ابتدای هفته، تداوم چالش کیفی و افت صادرات خودرو، افزایش 27 درصدی صادرات نفت ایران به آسیا، صعود ادامه دار دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، افزایش قیمت طلا با کاهش ارزش دلار و ساخت اولین هواپیمای مسافربری پهن پیکر چین و روسیه را در بر دارد.



استارت 158 واحدی شاخص کل بورس در ابتدای هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه 9 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 158 واحدی به رقم 79 هزار و 755 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 55 واحدی به رقم 27 هزار و 687 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 10 واحد رشد عدد 17 هزار و 585 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 8 واحد رشد داشت و به عدد 13 هزار و 826 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش همراه بود و با رشد 108 واحدی به رقم 87 هزار و 689 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با رشد 165 واحدی به رقم  55 هزار و 243 واحد رسید. شاخص بازار دوم نیز با رشد همراه بود و توانست در پایان روز کاری بورس، با افزایش 46 واحدی، عدد 177 هزار و 351 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در پایان بازار یعنی ساعت 9:25 دقیقه در نقطه 79 هزار و 822 واحد رقم زد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افت 1 واحدی به عدد 921 واحد رسید.



آخرین میزان مصرف بنزین کشور

بر اساس آخرین آمار، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون ۷۸ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بوده است.همچنین میانگین مصرف بنزین از ابتدای اردیبهشت ماه تا کنون ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر اعلام شده است. میانگین مصرف بنزین در سال ۱۳۹۵، ۷۴ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ این عدد، ۵.۲ درصد رشد داشته است. میانگین مصرف بنزین در اسفند سال ۱۳۹۵  ۷۸ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به میانگین مصرف در اسفند سال ۱۳۹۴(۷۴ میلیون لیتر)، ۶.۷ درصد رشد داشته است. به گزارش ایسنا، بیشترین میزان مصرف بنزین در سال ۱۳۹۵، در تاریخ ۱۲ اسفند ماه به میزان ۱۰۵ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر و کم ترین میزان مصرف در تاریخ ۲۱ مهرماه(روز عاشورا) به میزان ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بوده است.

تداوم چالش کیفی و افت صادرات خودرو

هرچند افزایش تیراژ را می‌توان یکی از نکات مثبت کارنامه دولت یازدهم در صنعت خودرو دانست، با این حال به‌نظر می‌رسد چالش‌ها بر سر مسائل کیفی و همچنین صادرات کماکان پابرجاست. بر این اساس، چالش کیفی خودروها در دولت یازدهم نیز برطرف نشد و مشتریان همچنان نسبت به کیفیت تولیدات صنعت خودرو کشور منتقد و معترض هستند. البته کارشناسان بر این باورند که با توجه به از سرگیری ارتباطات بین‌المللی و به شرط نهایی شدن حضور شرکت‌هایی مانند رنو و سیتروئن و فولکس واگن در خودروسازی کشور، می‌توان با اتصال به تکنولوژی روز دنیا، در مسیر بهبود کیفی خودروها گام برداشت. به گزارش دنیای اقتصاد، تداوم این چالش اما اثر خود را روی صادرات خودرو نیز گذاشته است، به‌نحوی‌‌که آمارها نشان می‌دهند صدور خودروهای داخلی در دولت یازدهم و نسبت به دولت قبل، کاهشی بوده است. البته جدای از مسائل کیفی، تحولات سیاسی در برخی بازارهای صادراتی نیز بر افت صدور خودروهای ایرانی اثر گذاشت، با این حال به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل چالش صادراتی، سطح کیفی نه‌چندان بالای این خودروها است.این البته در حالی است که با توجه به قراردادها و تفاهم‌نامه‌های خارجی صنعت خودرو کشور و تولید محصولات به روزتر و باکیفیت‌تر، آمار صادرات در سال‌های آینده رو به بهبود برود.

افزایش 27 درصدی صادرات نفت ایران به آسیا

صادرات نفت ایران به 4 خریدار بزرگ آسیایی این کشور در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 27 درصد افزایش یافت. آمارهای دولتی و رهیابی کشتی‌ها نشان داد چهار خریدار بزرگ نفت ایران، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه گذشته میلادی 1.97 میلیون بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند. این میزان اندکی کمتر از ماه فوریه بود، زمانی‌که ایران بیشترین حجم صادرات از سال 2010 را انجام داده بود. در سه ماهه نخست، این 4 کشور روزانه 1.87 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کردند که 47 درصد بیش از مدت مشابه سال 2016 بوده است. وزارت بازرگانی ژاپن روز جمعه آمارهای رسمی خود را منتشر کرد و این آمار نشان داد که واردات نفت ایران ماه گذشته 224 هزار و 604 بشکه در روز و 13 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته بوده است. اما این رقم اندکی از ماه پیش از آن یعنی فوریه کمتر بوده است. بر اساس این گزارش، چین در ماه مارس از ایران 626 هزار و 185 بشکه نفت در روز وارد کرده است که این رقم 6 درصد بیش از مدت مشابه پارسال است. واردات نفت هند از ایران در این ماه نیز 525 هزار 700 بشکه نفت در روز بوده است که افزایش 3.9 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال را نشان می‌دهد. صادرات نفت ایران به ژاپن و کره جنوبی نیز به ترتیب روزانه 224 هزار و 604 بشکه و 597 هزار و 935 بشکه بوده است که به ترتیب 13.2 و 126.1 درصد افزایش داشته اند.

صعود ادامه دار دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار ارز روز شنبه، نهم اردیبهشت، هر دلار آمریکا با رشد 81 ریالی نسبت به روز پنج شنبه، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 590 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 242 ریالی به رقم 52 هزار و 26 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 329 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پایان هفته گذشته، 9 ریال افزایش قیمت داشت.


افزایش قیمت طلا با کاهش ارزش دلار

با تقویت یورو در برابر دلار و کاهش ارزش بازارهای بورس به علت نگرانی در مورد تجارت جهانی، قیمت طلا در معاملات روز جمعه افزایش یافت. هر اونس طلا با 3.98 دلار افزایش 1268.28 دلار فروخته شد. طلا در آستانه ثبت افزایش ماهانه 1.5 درصدی در آوریل است. حمزه خان، تحلیلگر آی‌ان‌جی گفت: «در این لحظه به نظر می‌رسد که 1300 دلار برای طلا جذاب‌تر از 1100 دلار باشد.» «ضعف بیشتر در ارزش دلار به همراه حرکت‌هایی در اطراف کره شمالی، شرایطی است که می‌تواند قیمت طلا را بالا ببرد.» با این حال با از بین رفتن نگرانی ها در مورد کره و رای قوی امانوئل ماکرون نامزد میانه روی فرانسه، طلا در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در 7 هفته گذشته قرار دارد. دانیل بریسمان، تحلیلگر کامرزبانک گفت: «بیشتر اصلاح قیمت‌ها اکنون باید صورت گیرد. ما شاهد تقویت خوب قیمت ها بودیم. هنوز بی‌ثباتی های بسیاری وجود دارد.»

چین و روسیه هواپیمای پهن پیکر می‌سازند

چین و روسیه در یک همکاری مشترک، ساخت اولین هواپیمای مسافربری پهن پیکر را آغاز کرده اند که گفته می شود رقیب جدی محصولات شرکت های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس در آینده است. این خبر توسط رسانه های چینی از جمله تارنمای چاینا دیلی منتشر شده و این رسانه اعلام کرد، این محصول مشترک را شرکت هواپیماسازی دولتی کوماک (COMAC) چین و «یو ‌ای سی» روسیه (یونایتد ایرکرفت) خواهند ساخت. هم اکنون انحصار بازار هواپیماهای پهن پیکر در اختیار دو شرکت ایرباس و بوئینگ است و چین و روسیه قصد دارند با تولید اولین فروند از این نوع هواپیماها به سلطه این دو شرکت در بازار در این بخش پایان دهند.

نقدینگی در ایستگاه 1253 هزار میلیارد تومان

پیمان قربانی در چهارمین همایش بانکی و تجاری ایران- اروپا با اشاره به برخی متغیرهای پولی، اظهارداشت: حجم نقدینگی در پایان سال گذشته با 23.2 درصد رشد به 1253 هزار میلیارد تومان رسید. معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: حجم پایه پولی در سال گذشته 17.1 درصد و ضریب فزاینده پولی به حدود 7 درصد افزایش یافت.


خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد