ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
نخستین موزه راه آهن در خوزستان راه اندازی می شود

نخستین موزه راه آهن در خوزستان راه اندازی می شود

خبرگزاری مهر
اهواز - با همکاری مشترک راه آهن و میراث فرهنگی، نخستین موزه راه آهن خوزستان در شهرستان اندیمشک راه اندازی می شود.
گردشگری
شناسه خبر : 3941179
پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۷:۱۹
۳۰

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست مشترک شامگاه چهارشنبه عضو هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، تفاهم نامه همکاری امضا شد که راه اندازی نخستین موزه راه آهن خوزستان مهمترین موضوع آن بود.

خسرو نشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در این نشست مشترک بیان کرد: راه آهن، نقش محوری در شکل گیری اندیمشک در دوره معاصر داشته است از این رو محوری ترین موضوع تفاهم نامه، موزه راه آهن است که همزمان با سالگرد ۹۰ سالگی راه آهن راه اندازی می شود.

وی با اشاره به جایگاه ارزنده خوزستان به لحاظ میراث فرهنگی در کشور و جهان گفت: مجموع گنجینه های خوزستان، چه آنچه که به دست آمده و چه آنچه در دل زمین نهفته است، به لحاظ تنوع، گستردگی و ارزش تاریخی - فرهنگی کم نظیر است و استان از این بابت جایگاه نخست کشور را دارد و این نکته ای است که شاید کمتر به آن توجه شده است.

وی افزود: ۱۵ هزار هکتار محوطه تاریخی و بیش از ۹۴۵ بنا و محوطه ثبت ملی شده، نشان از گستردگی میراث فرهنگی در این استان است و ارزشمندی آن به این است که سه اثر ثبت جهانی از طرف یونسکو داریم که برخی بالغ بر ۶۰۰ هکتار مساحت دارد.

نشان با اشاره به یافته های ارزشمند در چند سال اخیر  گفت: در چند سال گذشته چند کاوش ارزشمند به لحاظ یافته های علمی در خوزستان در حال انجام است که شامل منطقه شمی شهرستان ایذه، چغاسفلی زیدون بهبهان، هفت تپه شوش و شهر تاریخی جندی شاپور است که هرکدام عمدتا بالای چند قرن و بلکه چند هزاره آثار و یافته های میراث فرهنگی را برای ما نمایان می سازد.

وی با بیان اینکه قابلیت های گردشگری خوزستان به لحاظ تنوع و گستردگی کم نظیر است، اظهار کرد: خوزستان با داشتن ۶ رودخانه پرآب جاری از جاذبه های گردشگری طبیعی فراوانی برخوردار است.  و شعار گردشگری امسال نیز بر موضوع گردشگری آبی تاکید می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: تنوع منابع اقتصادی در خوزستان همچون نفت، گاز،  فولاد و پتروشیمی یکی از دلایلی است که سبب شده به توسعه گردشگری در خوزستان توجه چندانی نشود.

نشان با اشاره به برنامه های ستاد اجرایی خدمات سفر خوزستان بیان کرد: برنامه ای منسجم با عنوان نوروزگاه امسال در همه شهرهای استان برگزار شد که با توجه به قابلیت های هر شهر برنامه های آیینی و فرهنگی آن شهر به نمایش درآمد و در این بین شهرستان اندیمشک در نوروز امسال نمونه بود.

سعید رسولی، عضو هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه، ایستگاه های راه آهن مشمول قانون توسعه گردشگری می شوند و باید تبدیل به محلی فرهنگی تفریحی برای خدمت رسانی به مردم شوند. به همین دلیل تفاهم نامه ای مشترک میان راه آهن و اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان امضا شد که مهمترین موضوع آن احداث موزه راه آهن در اندیمشک است.

وی بیان کرد: سال آینده این موزه یکی از اهداف اصلی بازدید از شهرستان اندیمشک خواهد شد.

رسولی با اشاره به عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته گفت: سال ۹۵ در حالی به پایان رسید که رکورد حمل بار با حجم ۴۰.۴ میلیون تن زده شد. همچنین در حوزه جابجایی مسافر از ۲۵ اسفند تا شامگاه روز گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر جابجا شدند که انتظار می رود این آمار امشب به حدود یک میلیون و ۲۹۰ هزار نفر هم برسد. این رشد چهار درصدی حمل مسافر در حالی است که ۳۵۰ واگن مسافربری فرسوده از رده خارج شد.

وی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی ضریب اشتغال افزود: نظارت جدی تری امسال در دستور کار قرار گرفت که منجر به ارتقا کیفیت شد و باید به سمتی رفت که ایستگاه های راه آهن منجر به هویت بخشی شهر شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، این نشست با حضور عضو هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه آهن زاگرس، فرماندار اندیمشک، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در محل اداره کل راه آهن زاگرس شهرستان اندیمشک برگزار شد.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد