ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
مهمترین آفت صله رحم در ایران را بشناسید

مهمترین آفت صله رحم در ایران را بشناسید

خبرگزاری دانشجو
پژوهشگر دینی با بیان اینکه تجمل گرایی مهمترین آفت صله رحم است، گفت:در گذشته خانواده ها بیشتر با یکدیگر رفت و آمد می کردند، چون کم آلایش تر بودند و تا این اندازه تجمل گرایی و چشم و همچشمی در خانواده ها وجود نداشت.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : ۵۹۴۳۱۴
چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲:۱۲
۱۸

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام روح الله گلزاری، پژوهشگر دینی با بیان اینکه مساله صله رحم موضوع بسیار مهمی است، گفت: هم در روایات اهل بیت و هم در فرهنگ ایرانی به موضوع خانواده، فامیل و رفت و آمد با فامیل عنایت ویژه ای شده است،به قدری موضوع صله رحم در دین مبین اسلام مورد توجه قرار گرفته که حتی کفر و فسق هم موجب سقوط حق خویشاوندی نشده بلکه وظیفه شما در این زمینه دو چندان شده است

 

 وی بیان کرد:خداوند متعال به قدری به موضوع صله رحم عنایت داشته که در قرآن کریم بعد از شفارش به پرستش خود و نیکی به والدین ،موضوع صله رحم را مورد توجه قرار داده است و در جای دیگر خداوند می فرماید: بترسید از خدایی که با نام او از یکدیگر درخواست می کنید و درباره ارحام کوتاهی نکنید، همانا پروردگار مراقب شماست. همچنین امیرالمومنین (ع) به فرزندخود سفارش کردند،خویشان خود را گرامی بدار زیرا آنها بال و پر تو هستند که با آنان پرواز می کنی ،اصل و ریشه تو  می باشند ،حتی اگر خویشاوندانت مرتد و کافر شدند با آنها قطع رابطه نکن و از آنها دستگیری کن.

 

صله رحم فقط به معنای رفت و آمد نیست

حجت الاسلام گلزاری با بیان اینکه احسان و صله رحم فقط به معنای رفت و آمد نیست تصریح کرد: بلکه در مواقعی باید به آنها کمک مالی کنید،خداوند در باب فطریه، صدقه و انفاق فرمودند در این مواقع خانواده و خویشاوندان شما در الویت هستند.

 

این پژوهشگر دینی در ادامه تصریح کرد: یک زمانی اقوام نیاز مالی ندارد بلکه باید از لحاظ فکری به آنها کمک کرد به عنوان مثال برای دخترش خواستگار آمده یا می خواهد مقدمات ازدواج پسرش را فراهم کند یا می خواهد تغییری در شغلش ایجاد کند ولی مسیر را اشتباه می رود لذا در اینجا باید به او کمک کرد. همچنین بعضی مواقع نیز نیاز به کمک عاطفی دارد که آن را نیز باید برطرف کرد. خداوند در قرآن کریم می فرماید با بستگان تان رفت و آمد و معاشرت داشته باشید ولو با یک سلام کردن. اینها مسایلی هستند که صله رحم را بیشتر مورد توجه قرار می دهد.

 

طولانی شدن عمر از آثار مهم صله رحم

وی با بیان اینکه طولانی شدن عمر یکی از آثار و برکات اجرایی شدن صله رحم در جامعه است، خاطرنشان کرد: حضرت رضا (ع) فرمودند چه بسا کسی که سه سال از عمرش باقی مانده باشد اما خداوند به خاطر صله رحم باقی مانده عمرش را به 30 سال می رساند. همچنین امام باقر (ع) به یکی از اصحاب شان فرمودند گمان می کنم به خویشاوندان خود نیکی می کنی گفت بله آقا من در نوجوانی در بازار کار می کردم دو درهم مزد می گرفتم یک درهم آن را به یک عمه پیری که وضع مالی خوبی نداشت می دادم و یک درهم آن را به خاله ام می دادم ،حضرت فرمود به خدا سوگند که تاکنون دو بار مرگت فرا رسیده ولی خداوند به خاطر صله رحمی که انجام دادی مرگت را به تاخیر انداخت.

 

حجت الاسلام گلزاری با بیان اینکه فراوانی روزی از دیگر آثار و برکات صله رحم می باشد، تصریح کرد: امام سجاد (ع) فرمودند هر کسی دوست دارد خداوند عمرش را طولانی و روزی اش را افزایش دهد صله رحم را به جا آورد.

 

صله رحم اخلاق انسان را خوب و نیکو می کند

این پژوهشگر دینی حسن خلق را یکی دیگر از آثار و برکات صله رحم عنوان کرد و افزود: امام صادق (ع) فرمودند صله رحم اخلاق انسان را خوب و نیکو می کند. دیده شده است بعضی از خانواده هایی که با اقوام خود رفت و آمد ندارند فرزندان شان در آداب و معاشرت با دیگران مشکل دارند لذا به همین دلیل است که حضرت فرمودند صله رحم اخلاق انسان را خوب می کند.

 

وی تصریح کرد: همچنین امام صادق (ع) در جای دیگری فرمودند صله رحم اعمال انسان را پاک و بلا را از او دور می کند. بعضی از افراد فکر می کنند صدقه دادن این است که فقط پول به فقیر بدهید این یکی از مصادیق صدقه است، نیکی کردن به والدین دفع بلا می کند و دستگیری فکری از برادران دینی هم موجب دفع بلا می شود. حضرت می فرمایند یکی از مصادیقی که دفع بلا می کند رفت و آمد با خویشاوندان است.

 

آسانی حساب در قیامت از دیگر آثار صله رحم

حجت الاسلام گلزاری با اشاره به اینکه آسانی حساب در قیامت از دیگر آثار صله رحم است، افزود: امام صادق (ع) فرمودند رسیدگی به خویشاوندان حساب انسان را در روز قیامت آسان و از مرگ بد جلوگیری می کند.

 

وی گفت: اگر همه افراد توانمند جامعه دست افراد نیازمند اقوام خود را می گرفتند امروز بسیاری از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، نبود چون فردی که به شما مراجعه می کند شما پیچ و خم و گرفتاری زندگی اش را می دانید، دیگر لازم نیست برای اثبات حرفش به شما متوسل به دروغ شود و یا قسم بخورد و یا ضامن بیاورد لذا افراد توانمند به راحتی می توانند این فریضه مهم خداوند را در میان اقوام خود بجا بیاورند که هم آثار و برکات آن را در زندگی خود و هم در جامعه شاهد باشید.

 

صله رحم ازدواج های فامیلی بیشتر می کند

این پژوهشگر دینی در ادامه تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمودند صله رحم و خوش‌رفتاری با همسایگان شهرها را آباد می کند لذا اگر اقوام با یکدیگر رفت و آمد و انسجام داشته باشند ازدواج های فامیلی آنها بیشتر و حتی محل زندگی، مساجد و حسینیه های آنها نیز آباد می شود و اختلافات فامیلی و زناشویی فرزندانشان نیز کمتر می شود زیرا با صمیمیتی که میان اقوام به دلیل به جا آوردن صله رحم و رفت و آمدها ایجاد شده است بزرگترها به راحتی اختلاف و مشکلات فرزندان و دیگر افراد فامیل را حل می کنند.

 

وی با بیان اینکه اگر کارکردهای صله رحم در جامعه اجرایی شود بسیاری از مشکلاتی که امروزه دامنگیر جامعه ما است از بین می رود، اذعان کرد: تاخیر در بسیاری از ازدواج ها به دلیل این است که خویشاوندان و اقوام مانند گذشته انسجام ندارند و به وظیفه خود در این زمینه عمل نمی کنند این در حالی است که اقوام و خویشاوندان یک پشتوانه در گرفتاری ها، مشکلات و سختی های زندگی برای انسان هستند.

 

وی با اشاره به پیامدهای قطع صله رحم در جامعه اظهار کرد: لعنت و نفرین الهی شامل حال کسانی است که ترک رحم کند و با خویشاوندان رفت و آمد نداشته باشند و همچنین قطع رحم آثار بی برکتی را بر خانواده ها و جامعه حاکم می کند و موجب متضرر شدن فرزندان هم می شود.

 

تجمل گرایی مهمترین آفت صله رحم است

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه تجمل گرایی مهمترین آفت صله رحم است افزود: یکی از عوامل مهمی که باعث شده امروزه صله رحم در جامعه ما مورد بی توجهی قرار گیرد تجمل گرایی است در گذشته خانواده ها بیشتر با یکدیگر رفت و آمد می کردند ،چون کم آلایش تر بودند و تا این اندازه تجمل گرایی و چشم و همچشمی در خانواده ها وجود نداشت.

 

وی ادامه داد: برخی از افراد اینگونه تصور می کنند که اگر بخواهند از حال یکدیگر باخبر شوند باید سفره رنگینی پهن کنند در صورتی که اینطور نیست و خداوند در قرآن کریم فرموده اند از حال فامیل خود باخبر شوید ولو با یک سلام کردن، بنابراین خود دیدار هم موضوعیت دارد نه اینکه فقط با ارسال یک پیامک عید را به یکدیگر تبریک بگوییم هرچند همین موارد هم خوب است یا اینکه در شبکه‌های اجتماعی هر روز از حال یکدیگر جویا شویم همه اینها خوب است هرچند امروز با گرفتاری هایی که وجود دارد نمی توانید هر روز با خواهران و برادران خود دیدار و گفت و گو داشته باشید اما این پیامک ها و شبکه های اجتماعی نباید دیدار حضوری شما را از یکدیگر سلب کند هر کدام از آنها اثرات خود را دارند.

 

قطع کننده رحم دشمن خداوند است

حجت الاسلام گلزاری با بیان اینکه یکی از آسیب های قطع رحم بروز نفاق در جامعه می باشد، اظهار کرد: بهترین ارحام انسان پدر و مادر و سپس خواهران و برادران هستند. در برخی از روایات عباراتی درباره افرادی که قطع رحم می کنند وجود دارد از جمله اینکه افرادی که قطع رحم می کنند دشمن خداوند هستند.

 

وی از صله رحم به عنوان سبک زندگ اسلامی و ایرانی نام برد و افزود: در این خصوص مقام معظم رهبری نیز تاکید وافری داشتند.

 

وی بر لزوم دید و بازدید در ایام نوروز تاکید کرد و افزود: این دید و بازدیدها از سابق در بین ایرانی ها مرسوم بوده، یک حرکت نمادین در بین فرزندان است و نهادینه شدن آن در خانواده ها تاثیر مهمی در تربیت فرزندان دارد.

 

وی گفت: لذا ضروری است که در ایام نوروز اولویت دید و بازدیدها را ابتدا بر پدر و مادر و بزرگترهای فامیل قرار دهیم و افراد نیازمند و فقیر فامیل را از قلم نیندازیم و در عین حال به آنها نیز سر بزنیم و از وضعیت زندگی و خانوادگی آنها نیز باخبر شویم و در صورت نیاز دستگیر آنها نیز باشیم.

 

وی در پایان گفت: اینکه تاکید بر دید و بازدید حضوری داریم به دلیل این است که شاید فردی از اقوام شما بیمار باشد وقتی پیامک می زنید متوجه بیماری آنها نمی شوید ولی وقتی رفت و آمد داشته باشید از چهره طرف مقابل متوجه ناراحتی های آنها می شوید بنابراین می توان گفت صله رحم هم عمر ما را طولانی و هم خانواده هایمان را از هر گزندی بیمه می کند.

 

منبع: شبستان

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد