ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
 تنها ۱۰ درصد از بودجه کشور به بخش عمرانی می‌رسد

تنها ۱۰ درصد از بودجه کشور به بخش عمرانی می‌رسد

خبرگزاری دانشجو
رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌ها در حوزه ساخت و ساز اطمینان از سرعت و استحکام است، گفت: تنها ۱۰ درصد از بودجه کشور به بخش عمرانی می‌رسد.
اقتصادی
شناسه خبر : ۵۸۸۵۰۴
یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳:۰۴
۶

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد شکرچی‌زاده در چهارمین کنفرانس بین‌المللی آزمون‌های غیرمخرب ایران با اشاره به اینکه تنها 10 درصد از بودجه کشور به بخش عمرانی می‌رسد، گفت: یکی از نگرانی‌ها در حوزه ساخت و ساز می‌تواند اطمینان از سرعت و استحکام باشد، گفت: بنابراین آنچه در عرصه آزمون‌های غیرمخرب اتفاق می‌افتد، این است که متخصصان در عرصه‌های ریاضی، فیزیک، آمار، کاربردهای معقول و منطقی برای زندگی بهتر به کار بردند.

 

وی ادامه داد: آزمون‌های غیرمخرب در حوزه‌های گوناگونی کاربرد دارد که از آن جمله عرصه ساخت و ساز است.

 

شکرچی‌زاده اضافه کرد: در دو دهه اخیر آزمون‌های غیرمخرب یا نیمه‌مخرب مطرح شده است، زیرا آزمون‌های مخرب هزینه دارد، بنابراین برای جلوگیری از هدررفت منابع باید بحث آزمون‌های غیرمخرب جدی گرفته شود.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای اجرای سازه‌های بتن، خود را به نمونه‌گیری و انجام آزمایش بر روی بتن محدود کردیم، اما همواره این دغدغه را داشتیم که این آزمون تا چه حد منطبق با واقعیت است، پس بنابراین به سمت آزمون‌های غیرمخرب رفتیم.

 

وی با اشاره به اینکه در گذشته عرصه آزمون‌های غیرمخرب به طراحی و ساخت محدود می‌شد، تأکید کرد: در سال‌های اخیر این مقوله به سمت بهره‌برداری و خدمات تسری پیدا کرده است. زیرا سازه‌هایی که در گذشته ساخته شده باید با استفاده از ابزار همین آزمون‌های غیرمخرب نگهداری و مرمت شود.

 

شکرچی‌زاده گفت: در حال حاضر با حجم وسیع پیرشدگی ساختمان‌ها مواجه هستیم که نگهداری از آنها الزامی است؛ چراکه اغلب کشورها بودجه‌ای برای نگهداری ساختمان‌ها اختصاص داده است، نه اینکه بخواهند مجدداً بنا را تخریب و نوسازی کنند.

 

وی گفت: شاید حدود 10 درصد بودجه دولت به کارهای عمرانی اختصاص یابد، لذا بودجه چندانی برای ساخت و ساز وجود ندارد و باید تمرکز قاطعی روی نگهداری باشد. چراکه بخشی از سازه‌ها به طور مناسب ساخته نشده و از طرف دیگر مقررات برای ساخت است و تنها یک مبحث به نگهداری مربوط می‌شود.

 

شکرچی‌زاده تصریح کرد: حادثه پلاسکو نشان داد که سازه‌های موجود می‌توانند بسیار مصیبت‌بار باشند و همچنین این هشدار داده شد که آتش می‌تواند به اندازه یک زلزله 7 ریشتری مخرب باشد.

 

همچنین در این کنفرانس، فرهنگ هنرور رئیس انجمن بازرسی غیرمخرب ایران گفت:‌ امروزه برای پی بردن به ایراد ساختمان‌ها، امکانات،‌قطعات و دستگاه‌ها باید روش‌های تخریبی را کنار بگذاریم و هزینه‌ها را به حداقل برسانیم.

 

وی افزود: آزمون‌های غیرمخرب که امروزه با عنوان NDT شناخته می‌شود، به روش‌هایی گفته می‌شود که بتوان از طریق آنها قطعات و دستگاه‌ها را بدون وارد کردن تخریب بررسی کنیم که آیا سالم هستند یا نه.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: اگر آزمون‌ها را به دو نوع مخرب و غیرمخرب تقسیم کنیم، در آزمون‌های تخریبی برای پی بردن به سلامت قطعه باید قطعه بریده یا شکسته شود، اما در روش غیرمخرب این صدمه وارد نمی‌شود.

 

هنرور ادامه داد: NDT روش‌های مختلف همچون امواج صوتی، روش پرتونگاری با اشعه ایکس، روش‌های مغناطیس و مکانیکی از جمله تکنیک‌های مختلفی است که در این زمینه به کار برده می‌شود.

 

چهارمین کنفرانس بین‌المللی آزمون‌های غیرمخرب ایران هشتم و نهم اسفند در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد