ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
ایجاد کارگاه های صنایع دستی در کنار اقامتگاه های بومی

ایجاد کارگاه های صنایع دستی در کنار اقامتگاه های بومی

خبرگزاری مهر
معاون صنایع دستی کشور گفت: می توان به اقامتگاه های بوم گردی مجوز رسمی فروش صنایع دستی داد و بر نحوه عرضه و فروش این کالاها نظارت کرد.
گردشگری
شناسه خبر : 3917831
یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۴۷
۳

به گزارش خبرنگار مهر، اولین گردهمایی و هم اندیشی بهره برداران اقامتگاه های بوم گردی کشور پیش از ظهر روز هشتم اسفند ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی در حال برگزاری است.

در ادامه این برنامه نورالله‌زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: اگر بخواهیم به بوم گردی توجه کنیم باید برخی از مولفه ها را در نظر بگیریم؛ یکی از این مولفه ها تامین مالی است. باید بستر مناسبی ایجاد شود که مردم بتوانند اشتغال زایی کرده و در روستاها زندگی کنند؛ یکی از این بسترها می تواند بوم گردی باشد. باید شرایط را به گونه ای فراهم کرد که این اقامتگاه ها توجیه مالی و اقتصادی مناسبی داشته باشند چون اگر به بقیه ظرفیت ها توجهی نشود ممکن است اقامتگاه ها آنقدر درآمدزایی ایجاد نکنند که بقیه افراد را تشویق به فعالیت کنند.

نورالله زاده ادامه داد: در غیر این صورت این خانه ها به محل گذر و عبور تبدیل خواهند شد. پس باید بستر لازم را برای حضور گردشگر به صورت دائم فراهم کرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره جای خالی نظام تامین مالی گفت: در صندوق کارآفرینی سعی شده سیاست هایی پیش بینی کنیم که آموزش به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: باید رابطه قوی بین تورگردانان و جامعه محلی ایجاد کرد و به فرهنگ بومی ها توجه و آن را ترویج داد.

نورالله زاده پیشنهاد داد: در روستاها رویدادها مورد توجه قرار گرفته و روی آن کار شود چون پرداختن به رویدادها باعث می شود رونق گردشگری در آن روستا افزایش یابد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید مثالی زد و گفت: روستایی در کرمانشاه وجود دارد که در آن افراد عمده سازهای سنتی ایران را می سازند. اوایل این روستا رونق چندانی نداشت و ساخت این سازها کسب و کار خود را از دست داده بود اما با هدف گذاری توانستیم تعدادی از این کارگاه ها را بازسازی کرده و حتی خانه فرهنگ و موسیقی را نیز در آن احیا کنیم. اکنون کار به جایی رسیده که قرار است سال آینده جشنواره موسیقی در آنجا برگزار شود، در حالی که این نوع جشنواره ها همیشه در تهران برگزار می شد. می توان گفت حتی این رویدادها ظرفیت بین المللی شدن را نیز دارند پس می توانیم ظرفیت های محلی را به ظرفیت های بین المللی تبدیل کنیم.

نورالله زاده گفت: ما هیچ فعالیت اقتصادی در صندوق نداریم برعکس شبکه بانکی فعالیت می کنیم؛ ما صرفا واسطه هستیم و وظیفه اصلی بانک ها را ما به صورت قرض الحسنه انجام می دهیم اما می دانیم که در آینده ارزش ذاتی منابع مالی ما کاهش پیدا می کند.

وی گفت: ۷۹۵ طرح با نرخ نزدیک به ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات در قالب طبیعت گردی، بازسازی خانه ها و بوم گردی ها ارائه کرده ایم؛ شاید این عدد قابل توجه نباشد ولی امیدواریم در سال آینده بتوانیم خدمات بیشتری بدهیم.

در ادامه سیدابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در بوم گردی علاوه بر ارتباط روحی بین گذشتگان و آیندگان بحث میراث فرهنگی و ارزش تاریخی به میان می آید. ما اگر ارزش های اقامتگاه های بوم گردی را به دست بیاوریم متوجه می شویم که چه ثروت بزرگی را در اختیار داریم.

وی گفت: ما در روستاها به دنبال احیای صنایع دستی هستیم کشور ما کم آب است؛ دو صنعت گردشگری و صنایع دستی کم آب ترین صنایع در حوزه اشتغال پایدار هستند.

وی گفت: ۲۰ میلیارد تومان برای شغل های پایدار روستایی با کارمزد ۸ درصد داده ایم که ۵ درصد آن را بنیاد مستضعفان و ۵ درصد دیگر را دولت تدبیر و امید تقبل کرده است.

رضوی ادامه داد: روستاها می توانند ثروتمند باشند اما به شرط آموزش.

در ادامه محسن حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد ما به خانه هایی که در فهرست میراث ملی ثبت شده باشند از لحاظ تامین مواد و مصالح کمک خواهیم کرد، در برخی جاها به آنها استادکار معرفی می کنیم. باید اداره کل میراث فرهنگی استان ها فهرست این بناها را به ما بدهند تا سال آینده با آنها به صورت مشارکتی کار کنیم چون سال آینده اولویت کار ما بر اساس مشارکت است.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: بوم گرایان، جستجوگران هویت هستند. ما به خانه های بومی می رویم تا هویت خودمان را پیدا کنیم آن هم هویتی که در شهرها گم شده است این خانه ها آخرین خاکریزهای هویتی ما هستند که بهره برداران از آنها این هویت را حفظ کرده اند. برگشت به تاریخ محکوم است اما ما در این خانه ها برگشت به تاریخ را نمی بینیم چون مالکان آنها به آینده نگاه دارند، کاری که مالکان اقامتگاه های بوم گردی می کنند فراتر از اکولوژی و طبیعت محوری است. شما شرایط دیدن دیگری را نیز برای ما فراهم می کنید و امکان ملاقات با مردم و انسان ها در این خانه ها فراهم می شود.

نامورمطلق گفت: حیات انسانی از حیات وحش مهمتر است؛ ما در این خانه ها یاد می گیریم که انسان ها چطور با هم تعامل کنند. باید بتوانیم در کنار اقامتگاه های بوم گردی کارگاه های صنایع دستی را نیز به روش های ساختارمند راه اندازی کنیم، ما آماده ایم که در این حوزه کمک کنیم. برخی از اقامتگاه ها به این موضوع توجه ندارند که وقتی مهمانی به این خانه ها وارد می شوند صنایع دستی و زیبایی شناسی بومی آن خانه را نیز ببیند.

معاون صنایع دستی کشور گفت: می توان به اقامتگاه های بومی حتی مجوز رسمی فروش صنایع دستی را داد و بر نحوه عرضه و فروش این کالاها نظارت کرد و لگوی خاصی را نیز به آنها بدهیم که گردشگران متوجه شوند صنایع دستی این خانه ها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به فروش می رسد همانطور که برخی از فروشگاه های صنایع دستی از ما نشان اعتماد گرفته اند. ما امیدوار هستیم که بوم گردی جای خارج گردی را بگیرد، نوروز روح ایران را در خود دارد کسانی که در این ایام به خارج از کشور سفر می کنند روح نوروز را هنوز درک نکرده اند.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد