ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
حقوق معوق کارگران پایگاه‌های میراث جهانی تسویه شد

حقوق معوق کارگران پایگاه‌های میراث جهانی تسویه شد

خبرگزاری مهر
پس از حدود دو ماه از اعتراض کارگران پایگاه‌های میراث جهانی به دلیل عدم تسویه حقوق ۵ و ۶ ماهه، چند روز قبل حقوق کارگران و استادکاران این پایگاه‌ها تا آذرماه امسال تسویه شد.
گردشگری
شناسه خبر : 3884464
سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۲۹
۱۳

به گزارش خبرنگار مهر، کارگران پایگاه‌های میراث جهانی که بیشتر آن‌ها روزمزد هستند، چندین ماه حقوق نگرفته‌اند و بلاخره کارگران پایگاه میراث جهانی بم در استان کرمان دست به اعتراض زده و دست از کار کشیدند.

درباره این اعتراض افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی ارگ بم به خبرنگار مهر گفته بود: کارگر در مجموعه ارگ بم مشغول به کار هستند که به دلیل عدم پراخت حقوق ۴ ماه، آنها از سه روز پیش کارهای مربوط به مرمت ارگ بم را متوقف کرده‌اند. ما ده تا ۱۵ کارشناس داریم که آنها حقوقشان را دریافت کرده اند اما هنوز حقوق کارگران داده نشده است با این وجود با کارگران صحبت کرده‌ایم که از فردا مشغول به کار شوند.

کارگران ارگ بم یک ماه حقوق خود را به صورت علی‌الحساب دریافت کردند تا به‌صورت کامل با آن‌ها تسویه شود. اما اعتراض آنها موجب شد که بار دیگر سازمان میراث فرهنگی به تکاپو بیفتد تا فشار را برای دریافت حقوق این افراد به سازمان مدیریت بیشتر کند.

اما آن‌ها تنها نبودند ۶۰۰ کارگر و استاد کار در پایگاه‌ها مشغول به کار بودند که آنها هم مدت‌ها حقوقی دریافت نکرده بودند، فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی هم در این باره به خبرنگار مهر گفته بود: دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی از اول سال تا کنون تنها ۱۵ درصد تخصیص اعتبار گرفته است. برخی از پروژه‌هایی که نیروی زیادتری دارند حقوق‌شان را تا ماه خرداد گرفته‌اند و برخی از پایگاه‌ها تا ماه مرداد. به‌عنوان مثال کارگران پایگاه‌های میراث جهانی خوزستان از خرداد تا به حال حقوق دریافت نکرده‌اند. بنابراین بسیاری از پروژه‌ها و پایگاه‌ها از سه تا ۵ ماه است که حقوق ندارند.

آنطور که عزیزی می‌گفت سازمان مدیریت به آن‌ها پول نقد نداده است تا حقوق کارگران را تسویه کنند بلکه اسنادی داده که به آن اسناد خزانه می‌گویند. اما بازهم این اسناد مطابق حقوقشان نیست از طرفی کارگران سند نمی‌خواهند بلکه پولی می‌خواستند که با آن گذران زندگی کنند.

وضعیتی که کارگران پایگاه‌های میراثی مهم ایران دچارش شده بودند برای مسئولانی که افتخار ایران را همین میراث جهانی می‌دانند، اسف بار بود.   در این باره، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی با انتقاد از اینکه وقتی نمی‌توان حداقل حقوق کارگران را پرداخت چطور انتظار داریم آنها را مدیریت کنیم گفته بود: مسئولان و کارگران پایگاه‌ها در ایران با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند. ما از زمان مدیریت آقای سلطانی‌فر به سازمان مدیریت نامه نوشتیم اما جوابی نگرفتیم.

اما اکنون بعد از حدود دو ماه از زمان اعتراض کارگران، عزیزی در گفتگویی دیگر با خبرنگار مهر از تسویه شدن حقوق آنها خبر می دهد و می گوید: در یک مرحله از سازمان مدیریت چهار و نیم میلیارد تومان بودجه گرفتیم و با حدود ۶۰۰ کارگری که از خرداد ماه حقوق نگرفته بودند ده روز پیش تا آذر ماه تسویه کردیم. چند روز دیگر هم حقوق دی ماه آنها را می دهیم. چهار و نیم میلیارد تومان دیگر مانده که با آن بودجه باید حقوق ماه‌های باقی مانده تا آخر امسال تسویه شود. دستور مرحله دوم پرداخت بودجه را گرفته‌ایم.

او می‌گوید: این تسویه حساب انجام شده تنها مربوط به کارگران پایگاه‌های جهانی بود. هنوز حقوق کارگران برخی از پایگاه‌های ملی مانده است. اما تعداد کارگران پایگاه‌های ملی و میزان عقب افتادگی حقوق‌هایشان زیاد نیست شاید جمع کارگران پایگاه‌های ملی کمتر از ۱۰۰ نفر باشد. به عنوان مثال در پایگاه الموت قزوین تعداد کمی از افراد استادکار و کارگر هستند. برخی از آن‌ها تا شهریور و مهر ماه حقوق گرفته‌اند. پایگاه‌های ملی از زمان دولت قبل بیشتر پیمانکاری عمل می‌کردند به‌عنوان مثال در پایگاه ملی طوس بیشتر پیمانکاری عمل می‌شود. پیمانکار حقوق کارگران را جلوتر می‌دهد.

اکنون با وجود اینکه تنها چند روز از زمان تسویه حساب با کارگران آن هم تا آذرماه گذشته اما این کارگران قرار است تا شب عید برای میراث جهانی و حتی ملی ایران کار کنند حتی این روزها میزان فعالیت آنها به دلیل پیش رو بودن ایام نوروز و حجم مسافر در پایگاه‌های میراثی بیشتر می‌شود چون آنها باید این پایگاه‌ها را آماده بازدید کرده و یا طرح‌های مرمتی را به پایان برسانند. بنابراین می‌بایست مهمترین دغدغه آنها تا قبل از شب عید رفع شود.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد