ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
آیا ما به اشباع زبان بیانی و زیبایی شناسی در سینما رسیده ایم؟

آیا ما به اشباع زبان بیانی و زیبایی شناسی در سینما رسیده ایم؟

خبرگزاری فارس
مجید شیخ انصاری گفت: تغییرات سینما به سالهای دور مربوط نیست بلکه بسیار زود اتفاق می افتد. اما در این بین تکلیف زبان بیانی سینما و زیبایی شناسی چه می شود؟ آیا ما به اشباع زبان بیانی و زیبایی شناسی در سینما رسیده ایم؟
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 13950917000910
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۴
۱۵

به گزارش خبرگزاری فارس، دومین نشست از سلسله نشست های جایزه پژوهش سینمایی سال، با موضوع «سینما، آینده» با حضور اسماعیل بنی اردلان دبیر جایزه پژوهش سینمایی سال، محمدعلی حسین نژاد، مجید شیخ انصاری، منوچهر شاهسواری، رمضانعلی حیدری خلیلی و سینماگران و دانشجویان و علاقمندان در خانه سینما برگزار شد.

 در این نشست محمدعلی حسین نژاد و مجید شیخ انصاری به عنوان کارشناس و اسماعیل بنی اردلان بعنوان کارشناس مجری حضور داشتند.

در ابتدای نشست بنی اردلان به تاثیر سینما بر جامعه، اقتصاد و قدرت سیاسی جهان اشاره کرد. وی گفت نه تنها سینما بر وضع فعلی جهان تاثیرمی گذارد بلکه سینما، آینده جامعه را نیز تعریف می کند. سینمای هالیود فقط بر وضع فعلی تاثیرگذار نبوده بلکه با فیلم هایی که تولید می کند مخاطبین خود را برای تغییرات آینده آماده می کند. سینما خودبخود تغییرات آینده را رقم خواهد زد.

در ادامه این نشست «محمدعلی حسین نژاد» با طرح موضوع سینما آینده و اشاره به مهترین عوامل شناخت آینده سینما گفت: هر پدیده ای اعم از اجتماعی، فرهنگی، علمی و ...  فرآیندی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد و اولین قدم در این بررسی شناخت وضعیت موجود است .بدون شناخت اکنون هیچ راه و نگاره درستی به آینده نمی توان داشت در مورد سینما هم همین گونه است. وقتی می خواهیم از آینده سینمای ایران یا جهان صحبت کنیم باید ابتدا وضعیت اکنون سینمای ایران و جهان را بشناسیم و بدانیم اکنونی که در وضعیت آن هستیم  و در مقابل ما شکل گرفته حاصل چه نوع اتفاق، روند و مقدماتی بوده که ما را به این نقطه رسانده است. این مقدمه آینده پژوهی سینما خواهد بود. و باید دانست عوامل دخیل در رسیدن به اکنون چه بوده ، و محرکه ها و عواملی که در ایجاد روند رشد تکنولوژیک تاثیر گذار بوده چیست؟ آیا در حال حاضر این عوامل همچنان فعال است یا خیر؟ و نتیجه فعالیت این عوامل چیست؟ آیا نتیجه آن را دچار انحراف از رسیدن به هدف می دانیم ؟ نتیجه مطلوب چه بوده؟ و اگر در ارزیابی نتیجه را مطلوب دیدیم باید چگونه  در جهت حفظ آن تلاش کنیم.

با شناخت حال حاضر و آنچه به آن رسیده ایم می توانیم به تصویری از آینده برسیم و خواهیم توانست آینده را متصور می شویم و آن تصویر را کامل تر خواهیم دید. فعالان عرصه سینما و پژوهش با چشم اندازی که ترسیم کرده اند فرآیند را تکمیل می کنند و قدم بعدی این است که چه تصویری از آینده بر ما شکل خواهد گرفت و چه اقدامی در جهت تکمیل چهره ای که از آینده سینما متصور شده ایم باید صورت گیرد.

برنامه و استراتژی حرکت را مدیران ، مسئولین و عوامل دست اندرکار شکل گیری سینما در آینده را با برنامه ریزی ونحوه فرآیند اجرا تکمیل خواهند کرد و در اینجا می توان گفت حرکت با نگاه به آینده صورت می گیرد.

مجید شیخ انصاری در ادامه به تکنولوژی سینما پرداخت و تلفیق آن را با هنر تشریح کرد. وی به موضوع آینده سینما پرداخت و اظهار کرد اگر بتوانیم ماهیت سینما را تقلیل دهیم به منابع تولید، لوازم، روشها و مهارت ها، ما ی توانیم الگوی تغییرات در این اجزا را بشناسیم و بدانیم آینده سینما چه خواهد بود.

با شناخت منابع تولید، تغییرات تکنولوژیک، زبان و بیان ویژه سینما و بازنمایی  و تجربه سینما از گذشته تا کنون می توانیم متوجه بشویم  در آینده از سینما چه باقی می ماند .در تغییرات  گذشته تا اکنون ماهیت فیزیکی سینما اولین چیزی بوده که دچار تحول شده و نحوه تجربه سینما و تجربه جمعی تنها چیزی است که از ماهیت سینما از ابتدا دست نخورده باقی مانده و می دانیم قطعا این تجربه جمعی نیز دچار تحول خواهد شد. بنابر این اگر می خواهیم بدانیم آینده سینما دچار چه تغییری می شود ناچاریم از طریق پایش تغییرات در حوزه های ذکر شده متوجه شویم. فرضیات و پیش بینی هایی وجود دارد که به طور قطع تحولات سینما را در آینده نزدیک هشدار می دهد

تحول در سینما از طریق فناوری در کنار تغییرات در سایر حوزه های دانشی و همچنین اقتضائات مخاطبین ماهیت سینما را تغییر خواهد داد و یا تغییر داده . ما به طور قطع می توانیم بگوییم تا 15 سال بعد چیزی به نام سینما وجود نخواهد داشت. این یک نتیجه گیری ساده از تغییرات آینده در سینماست. با این واقعیت چه می توان کرد؟ می توان مضطرب شد می تواند در حوزه مهارت ها نگران شد.

پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت این تغییرات چه خواهد بود. اگر الگوی تغییر را بشناسیم می توانیم درک کنیم چه وضعیتی برای مهارت ها و نحوه تولید پیش خواهد آمد و این تغییرات در حوزه سینما چه تغییری ایجاد می کند.

دوم اینکه قواعد بازی چه به معنای دانشی و چه به معنای مهارتی در حوزه سینما چه خواهد بود؟ و ما از امروز چه باید بکنیم؟

در این مسیر باید حتما شتاب تغییرات در نظر گرفته شود. تغییرات سینما به سالهای دور مربوط نیست بلکه بسیار زود اتفاق می افتد. اما در این بین تکلیف زبان بیانی سینما و زیبایی شناسی چه می شود؟ آیا ما به اشباع زبان بیانی و زیبایی شناسی رسیده ایم؟ آیا قرار است رسانه جدیدی متولد شود؟ سینما تکمیل می شود یا جای خود را به رسانه جدید می دهد؟

و مهمترین نکته این است که تعریف جدیدی در همه سطوح اتفاق خواهد افتاد ، مشاغل، مهارتها، روش ها و حتی مسائل مالی دچار این تغییر خواهند شد. پیامد این تغییر را باید مورد مطالعه قرار داد.

دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی جایزه پژوهش سینمایی سال در خانه سینما برگزار شد. سومین نشست با موضوع «سینما، تلویزیون و رسانه» با حضور اسماعیل بنی اردلان، علیرضا رضاداد و کامبیز نوروزی، روز چهارشنبه 17 آذرماه در محل برگزاری نشست های مدرسه ملی سینما واقع در دانشگاه مطالعات جهان، خیابان کارگر شمالی ، بین خیابان پانزدهم و شانزدهم ، پردیس شمالی دانشگاه تهران، تالار حنانه از ساعت 16 تا 19 برگزار می شود.

نخستین دوره «جایزه پژوهش سینمایی سال» همزمان با هفته پژوهش در آذرماه سال 1396 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد