ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری


پالایشگاه لاوان تولید بنزین یورو ٤ را آغاز می‌کند

پالایشگاه لاوان تولید بنزین یورو ٤ را آغاز می‌کند

خبرگزاری ایلنا
مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان از افتتاح طرح بنزین‌سازی «واحد ایزومریزاسیون‌» و افزایش ظرفیت پالایشگاه لاوان به ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر تا پایان امسال خبر داد.
اقتصادی
شناسه خبر : 430638
دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵:۲۹
۳۲۶

مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان از افتتاح طرح بنزین‌سازی «واحد ایزومریزاسیون‌» و افزایش ظرفیت پالایشگاه لاوان به ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمدعلی اخباری گفت: با بهره‌برداری از واحد ایزومریزاسیون‌، ظرفیت روزانه تولید بنزین پالایشگاه لاوان از ٢ میلیون و ١٠٠ هزار لیتر به ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر می‌رسد و کیفیت این فرآورده از یورو ٢ به یورو ٤ ارتقا می‌یابد.

وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها همه فرآورده‌های نفت،‌ گاز و بنزین پالایشگاه لاوان از استاندارد و کیفیت یورو ۴ بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل پالایشگاه لاوان ادامه داد: کاتالیست‌های این واحد فروردین‌ماه به پالایشگاه رسید که پس از نصب هم‌اکنون در حال بارگذاری است و تا پایان سال این واحد به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، پیچیدگی پروژه‌های تحت لیسانس، تحریم‌ها، خرید تجهیزات از شرکت‌های گمنام در سال های گذشته، ورود تجهیزات بی‌کیفیت و پایین‌تر از حد استاندارد، عدم ورود کاتالیست‌ها، ایجاد مشکل از سوی پیمانکار در زمینه تحویل پروژه و در نهایت کنارگذاشتن پیمانکار و ساخت واحد توسط نیروهای پالایشگاه, موجب طولانی شدن روند اجرای این پروژه شد.

اخباری اعلام کرد: هم‌اکنون پروژه توسط نیروهای پالایشگاه در حال تکمیل بوده و از پیشرفت مطلوبی برخودار است که اگر مشکل خاصی در تجهیزات نصب شده بروز نکند، بزودی شاهد راه‌اندازی این واحد خواهیم بود.

وی به هزینه پروژه‌‌ها اشاره کرد و گفت: هزینه ریالی احداث واحدهای تحت لیسانس به ٥٩٩ میلیارد و ٤٩٣ میلیون و ١٦١ هزار و ٦٥٤ ریال و هزینه ارزی این واحدها به ١٠٨ میلیون و ٦٠٨ هزار و ٣٤٧ یورو رسیده است.

مدیرعامل پالایشگاه لاوان، هزینه ریالی احداث واحدهای سرویس‌های جانبی را بیش از ٨٠١ میلیارد ریال و هزینه ارزی را بیش از ٨٣ میلیون یورو اعلام کرد.

وی ادامه داد: افزایش عدد اکتان بنزین، کاهش گوگرد گازوئیل و دیگر فرآورده‌های نفتی، افزایش تولید گاز مایع به ۲۰۰ تن، بنزین به بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، نفت گاز به سه میلیون لیتر در روز، سوخت جت به یک میلیون و نفت کوره به سه میلیون لیتر در روز از مهم‌ترین مزیت‌های این طرح‌ها است.

وی اعلام کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه لاوان فرآیند ایزومریزاسیون برای تبدیل نفت سبک به ایزومریت استفاده می‌شود.

اخباری، با بیان این‌که هدف اصلی این فرآیند افزایش عدد اکتان خوراک ورودی است، اظهار کرد: با راه‌اندازی واحد آیزون بخش اصلی کیفی‌سازی فرآورده یعنی تولید بنزین آیزومریت انجام می‌شود و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار لیتر به تولید روزانه بنزین افزوده می‌شود.

شرکت پالایش نفت لاوان در سال ١٣٥٥ تحت عنوان مجتمع تقطیر لاوان زیر نظر پالایشگاه شیراز با ظرفیت ٢٠ هزار بشکه نفت خام در روز توسط شرکت اینگرا از کشوریوگسلاوی سابق و با نظارت شرکت ملی نفت ساخته شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

سال ١٣٨٠ با استفاده از توان متخصصان داخلی واحد بنزین‌سازی این پالایشگاه راه‌اندازی شد و در سال ١٣٨٧ اسکله دو منظوره نفتی – تدارکاتی و واحد استحصال و ذخیره‌سازی گاز مایع (LPG) این شرکت که پیش از آن در فلرهای پالایشگاه سوزانده می‌شد، به بهره‌برداری رسید.

در دهم اردیبهشت‌ماه سال ١٣٩٠ و مصادف با روز ملی خلیج همیشه فارس، فاز اول طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی ظرفیت شرکت با هدف افزایش ظرفیت از ٣٠ هزار بشکه در روز به ٥٥ هزار بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت.

شرکت پالایش نفت لاوان به منظور ارتقای کیفیت و افزایش کمی فرآورده‌های تولیدی خود و در راستای صیانت از محیط زیست اقدام به اجرای طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی ظرفیت در پالایشگاه کرد که به این منظور، واحد تصفیه هیدروژنی و ایزومریزاسیون نفتای سبک در تیرماه ١٣٩٢ به بهره‌برداری رسید.

همچنین در بهمن‌ماه ١٣٩٤ واحد تصفیه هیدروژنی فرآورده‌های میان تقطیر نفت سفید و نفت گاز به منظور تولید فرآورده‌ها، مطابق با استاندارد یورو ٤ به بهره‌برداری رسید.

هم اکنون خوراک ٣٥ هزار بشکه (نفت خام) پالایشگاه توسط یک رشته خط لوله ١٢ اینچ از مخازن شرکت نفت فلات قاره ایران در لاوان «از میدان‌های دریایی نفتی سلمان، رشادت، بلال و رسالت» و ٢٠ هزار بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی تامین می‌شود.

 

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد